RACING
FOTO: Najhitrejša Švicarka
Jndia Erbacher, ki je v drag racingu začela dirkati pred petimi leti, pravi, da sta med najpomembnejšimi rečmi, ki jih moraš obvladati, odzivni čas in obvladovanje čustev, ko si v kabini.
Odpri galerijo
Triindvajsetletna Jndia Erbacher suvereno sedi na grmečem, 10.000 KM močnem stroju za dirke v pospeševanju, znanem kot top fuel dragster. Ko se lučke obarvajo zeleno, pritisne na plin in požene masivne zadnje pnevmatike, ki merijo kar 470 centimetrov. Plameni, ki jih spremlja hrupno bobnenje, šinejo skozi zrak.
V času, ki ste ga potrebovali za branje zgornjega odstavka, na 400 metrih doseže hitrost 480 km/h, zapelje čez ciljno črto in odpre padali, ki ji bosta pomagali pri ustavljanju. Pod polnim plinom njen dragster porabi nekaj več kot 42 litrov nitrometana na sekundo. To je približno 280-krat več, kot bi v enakem času preteklo vode pod prho. Po vsaki štiri sekunde dolgi vožnji je treba motor vozila popolnoma razstaviti, in če je treba, zamenjati ključne dele. Top fuel dirkanje je ekstremna oblika motošporta, za Jndio iz švicarskega Basla je njen življenjski slog.
Zdaj dirka z očetom Ursom Erbacherjem, šestkratnim evropskim prvakom. V družinski delavnici skrbijo za oba dirkalnika. V ekskluzivnem intervjuju z Jndio smo dobili vpogled v življenje najhitrejše Švicarke in ene najhitrejših evropskih voznic, ki je tudi motoristka.
Kakšen je občutek, ko se izstreliš z 10.000-KM drag dirkalnikom?
Tega ne moreš primerjati z ničimer na svetu. Pospešiš od 0 do 100 km/h v pol sekunde s silo šestih G-jev. Pred vožnjo sem vedno nervozna, saj tako rekoč sediš na tempirani bombi. Ko uporabljaš gorivo nitrometan, nikoli ne veš, kaj se lahko zgodi. Veš, kaj lahko pričakuješ od avta, a njegova moč te vedno preseneti.
Kaj pomeni biti najhitrejša ženska v Švici (in ena najhitrejših voznic na svetu)?
Na začetku je bilo čudno. Navajena sem bila na to, da je bil moj oče kot šestkratni evropski prvak v središču pozornosti. Ko sem se odločila dirkati, sem bila pod velikim pritiskom, saj sem hotela biti dobra kot on. Mislim, da je to nekaj, na kar se nikoli ne bom povsem navadila. Včasih kar ne morem verjeti, ampak je res kul! Želim si le dirkati in biti hitra, kot je le mogoče! Moj oče je eden najhitrejših ljudi na planetu in zdaj je njegova hči že skoraj hitrejša od njega. Moraš trgati, drugače te nihče ne bo jemal resno.
Ste si vedno želeli voziti top fuel?
Pravzaprav ne vedno. Oče je začel govoriti o tem, da bi nehal, ker je postajal starejši. Ugotovila sem, kako bi pogrešala obiske dirkališč in delo z ekipo. To je bil trenutek, ko sem se odločila dirkati. Oče je seveda bil proti; rekel je, da je prenevarno! Dobila sem sponzorja brez njegove pomoči in mu rekla: 'Okej, tukaj je denar. Grem v Las Vegas po drag dovoljenje za racing, greš z menoj ali ne?' Omahovaje se je strinjal in rekel, da bi bilo varneje, če gre z menoj. Srečna sem, da ga imam, saj je izjemen učitelj. Takrat sem imela 18 let. Drugo je zgodovina. Drag racing je zame družina – in ne bi si želela početi ničesar drugega!
Kateri so posebni izzivi, s katerimi se srečujete kot top fuel?
Med najpomembnejšimi rečmi, ki jih moraš obvladati, sta odzivni čas in obvladovanje čustev, ko si v kabini. Avta se ne smeš bati. Pripravljen moraš biti pognati 10.000-konjsko vozilo. Na startu moram ostati mirna in osredotočena. To je pomembno. Med vožnjo moraš uporabiti vse svoje instinkte, da ohraniš avto v ravni liniji. Če misliš, da te vleče na eno stran, bo tvoja reakcija že prepozna. Obnašanje dirkalnika moraš čutiti skozi sedež in zadnjico. (Smeh.)
S tehničnega vidika se moraš zavedati, kako motor deluje, in biti sposoben razločiti, kaj je normalno delovanje in kaj ne. Če bo šlo za veliko eksplozijo, bom to začutila, če pa odpade valj ali gre za kakšno manjšo napako, moram čim prej stopiti s plina, da ohranim to, kar je od motorja še ostalo.
Kako se še pripravljate na tekmovanja?
Imamo majhen računalnik s simulatorjem, s katerim treniram svoj odzivni čas. Seveda tega ne moreš primerjati s pravo dirko. Nisi nervozen in mirno sediš pred ekranom namesto na startni liniji. Ko sem doma, obiskujem telovadnico, kadar je le mogoče, in sprehajam pse. Poskušam tudi jesti bolj zdravo, ampak je težko!
Vozite tudi motocikel?
Res je. Imam indian scout in obožujem ga. Če bi morala izbirati med drag avtom in motociklom, bi izbrala drag avto, čeprav mi na cesti motocikel predstavlja svobodo. Veter na obrazu, ko se voziš z njim, je čudovit.
Kaj bi lahko povedali svojim oboževalcem, česar ne vedo o vas?
Ta bo pa težka. Moj drag avto se imenuje Jasmine in je absolutna pošast.
V času, ki ste ga potrebovali za branje zgornjega odstavka, na 400 metrih doseže hitrost 480 km/h, zapelje čez ciljno črto in odpre padali, ki ji bosta pomagali pri ustavljanju. Pod polnim plinom njen dragster porabi nekaj več kot 42 litrov nitrometana na sekundo. To je približno 280-krat več, kot bi v enakem času preteklo vode pod prho. Po vsaki štiri sekunde dolgi vožnji je treba motor vozila popolnoma razstaviti, in če je treba, zamenjati ključne dele. Top fuel dirkanje je ekstremna oblika motošporta, za Jndio iz švicarskega Basla je njen življenjski slog.
Zdaj dirka z očetom Ursom Erbacherjem, šestkratnim evropskim prvakom. V družinski delavnici skrbijo za oba dirkalnika. V ekskluzivnem intervjuju z Jndio smo dobili vpogled v življenje najhitrejše Švicarke in ene najhitrejših evropskih voznic, ki je tudi motoristka.
Kakšen je občutek, ko se izstreliš z 10.000-KM drag dirkalnikom?
Tega ne moreš primerjati z ničimer na svetu. Pospešiš od 0 do 100 km/h v pol sekunde s silo šestih G-jev. Pred vožnjo sem vedno nervozna, saj tako rekoč sediš na tempirani bombi. Ko uporabljaš gorivo nitrometan, nikoli ne veš, kaj se lahko zgodi. Veš, kaj lahko pričakuješ od avta, a njegova moč te vedno preseneti.
Kaj pomeni biti najhitrejša ženska v Švici (in ena najhitrejših voznic na svetu)?
Na začetku je bilo čudno. Navajena sem bila na to, da je bil moj oče kot šestkratni evropski prvak v središču pozornosti. Ko sem se odločila dirkati, sem bila pod velikim pritiskom, saj sem hotela biti dobra kot on. Mislim, da je to nekaj, na kar se nikoli ne bom povsem navadila. Včasih kar ne morem verjeti, ampak je res kul! Želim si le dirkati in biti hitra, kot je le mogoče! Moj oče je eden najhitrejših ljudi na planetu in zdaj je njegova hči že skoraj hitrejša od njega. Moraš trgati, drugače te nihče ne bo jemal resno.
Ste si vedno želeli voziti top fuel?
Pravzaprav ne vedno. Oče je začel govoriti o tem, da bi nehal, ker je postajal starejši. Ugotovila sem, kako bi pogrešala obiske dirkališč in delo z ekipo. To je bil trenutek, ko sem se odločila dirkati. Oče je seveda bil proti; rekel je, da je prenevarno! Dobila sem sponzorja brez njegove pomoči in mu rekla: 'Okej, tukaj je denar. Grem v Las Vegas po drag dovoljenje za racing, greš z menoj ali ne?' Omahovaje se je strinjal in rekel, da bi bilo varneje, če gre z menoj. Srečna sem, da ga imam, saj je izjemen učitelj. Takrat sem imela 18 let. Drugo je zgodovina. Drag racing je zame družina – in ne bi si želela početi ničesar drugega!
Kateri so posebni izzivi, s katerimi se srečujete kot top fuel?
Med najpomembnejšimi rečmi, ki jih moraš obvladati, sta odzivni čas in obvladovanje čustev, ko si v kabini. Avta se ne smeš bati. Pripravljen moraš biti pognati 10.000-konjsko vozilo. Na startu moram ostati mirna in osredotočena. To je pomembno. Med vožnjo moraš uporabiti vse svoje instinkte, da ohraniš avto v ravni liniji. Če misliš, da te vleče na eno stran, bo tvoja reakcija že prepozna. Obnašanje dirkalnika moraš čutiti skozi sedež in zadnjico. (Smeh.)
S tehničnega vidika se moraš zavedati, kako motor deluje, in biti sposoben razločiti, kaj je normalno delovanje in kaj ne. Če bo šlo za veliko eksplozijo, bom to začutila, če pa odpade valj ali gre za kakšno manjšo napako, moram čim prej stopiti s plina, da ohranim to, kar je od motorja še ostalo.
Kako se še pripravljate na tekmovanja?
Imamo majhen računalnik s simulatorjem, s katerim treniram svoj odzivni čas. Seveda tega ne moreš primerjati s pravo dirko. Nisi nervozen in mirno sediš pred ekranom namesto na startni liniji. Ko sem doma, obiskujem telovadnico, kadar je le mogoče, in sprehajam pse. Poskušam tudi jesti bolj zdravo, ampak je težko!
Vozite tudi motocikel?
Res je. Imam indian scout in obožujem ga. Če bi morala izbirati med drag avtom in motociklom, bi izbrala drag avto, čeprav mi na cesti motocikel predstavlja svobodo. Veter na obrazu, ko se voziš z njim, je čudovit.
Kaj bi lahko povedali svojim oboževalcem, česar ne vedo o vas?
Ta bo pa težka. Moj drag avto se imenuje Jasmine in je absolutna pošast.