TIHOTAPLJENJE

Črnogorci znova na evropskem črnem trgu

Objavljeno 17. junij 2019 16.43 | Posodobljeno 17. junij 2019 16.43 | Piše: Veso Stojanov

Skupina preiskovalnih novinarjev ugotavlja, da se je v zadnjih letih spet okrepil šverc cigaret iz črnogorskega pristanišča Bar.

Ladja Zahra, na kateri so našli 34 milijonov cigaret.
V začetku devetdesetih let je Črna gora veljala za pravo meko tihotapcev cigaret v Evropi. Čeprav nikoli ni bilo dokazano, je veljalo, da so tedanji črnogorski oblastniki, večina je še danes na oblasti, zaradi finančnih težav, v katerih so se znašli v prvih letih po razpadu Jugoslavije, spodbujali šverc cigaret iz Črne gore v Italijo. Od tega so imeli koristi oblastniki, nekaj drobtinic zelo donosnega posla pa je šlo tudi za blažitev nezadovoljnega prebivalstva. Ni skrivnost, da je na Balkanu sedanji črnogorski predsednik in dolgoletni predsednik vlade Milo Đukanović veljal za kralja tihotapcev s cigaretami.

V tistih časih so s hitrimi čolni iz črnogorskega pristanišča Bar proti Italiji vozili cigarete, narejene v Črni gori, Srbiji, Makedoniji, Bolgariji … Sredi Otrantskih vrat so jih pričakali ladje in gliserji italijanske mafije, ta je potem izdelke plasirala na italijanski in evropski črni trg. Črna gora je postala nekakšen simbol mafijske države, ki ji vladajo švercerji cigaret.

Spiranje črne pike

Ime črnogorskega predsednika Mila Đukanovića se je pojavilo v tožbi, ki jo je EU leta 2002 sprožila proti dvema ameriškima tobačnima gigantoma British American Tobacco in Imperial Tobacco. Tožba pred evropskim sodiščem je bila kasneje sicer zavrnjena, a v njej je bilo kljub temu zapisano, da sta Mile Đukanović, tedaj kot predsednik črnogorske vlade, in njegova tajna služba prejemala 30 dolarjev za vsak pretihotapljeni karton cigaret, ki je šel čez Črno goro. Đukanović ni bil nikoli uradno obtožen.

Precej časa je trajalo, da se je Črna gora znebila te oznake, s postopnim približevanjem Evropski uniji in Natu so v Podgorici poskušali sprati s sebe to črno piko, ki so jo dobili v začetku devetdesetih let. Z vztrajnim zanikanjem, da bi imeli oblastniki kakršne koli povezave s tihotapljenjem cigaret in tobaka, sprejetjem strožje zakonodaje in padcem tihotapskega prometa med Barom in Barijem, je bilo v zadnjih časih res videti, da so se razmere spremenile.

Stare ribiške ladje namesto gliserjev

A pred nekaj dnevi je na spletnem portalu Balkan Insight izšel članek osmih preiskovalnih novinarjev nevladnega projekta BIRN, Balkanske mreže preiskovalnega novinarstva (Balkan Investigative Reporting Network), in združenja Arabskih preiskovalnih novinarjev, ARIJ, v katerem trdijo, da so se tihotapci cigaret vrnili v Črno goro. Hitre gliserje so zdaj zamenjale starejše ribiške ladje, ki cigarete natovorijo v Baru in jih uradno peljejo proti Libiji, na poti pa se ustavijo v kakšnem zalivu v Grčiji, tam cigarete iztovorijo in jih prodajajo na črnem trgu v Evropski uniji, piše omenjena skupina novinarjev v članku z naslovom Tihotapci cigaret so spet našli zatočišče v Črni gori.

Vrnitev tihotapcev in kriminalnih združb v Črno goro povezujejo z brezzakonjem, ki vlada v Libiji, saj posamezne milice in militantne skupine s tihotapljenjem cigaret in izdajanjem lažnih dokumentov omogočajo rast tovrstnih nečednih dejavnosti v vzhodnih vodah Sredozemskega morja.

Kot so ugotovili novinarji BIRN in ARIJ, se je ponovna rast tihotapljenja cigaret iz Črne gore začela po letu 2014, v zadnjih petih letih pa naj bi pretihotapili že več kot 840 milijonov cigaret. V raziskavi so uporabili dokumentacijo zaseženih ladij, policijska poročila, elektronsko pošto in izsledke OLAF, evropske protikorupcijske agencije.
Donosna bedrca
Tihotapljenje mamil in ljudi pa ni edino, s čimer se še zdaj na veliko služi na Balkanu. Precej časa so bila zelo donosna piščančja bedrca. Primer: zaradi nizkih cen in davkov je kilogram bedrc na Kosovu za skoraj pol evra cenejši kot v Srbiji. Ocenjujejo, da jih tihotapci čez kosovsko-srbsko mejo vsak dan prepeljejo do 20 ton. Izračun: dvajset tisoč kilogramov krat pol evra krat tristo dni ... Proti Srbiji vsak dan potujejo tudi polni tovornjaki tehničnega blaga, ki je na Kosovu cenejše. In nova priložnost za zaslužek je tu, poti, kjer tovornjak skoraj zagotovo ne bo pregledan, so tudi znane. D. V.

Zaseg ladje Zahra

Marca 2015 so na južni obali Krete zasegli ribiško ladjo Zahra, ki je plula pod zastavo afriške otoške države Sao Tome in Principe. Na ladji z ukrajinsko posadko so pripadniki grške obalne straže našli 34 milijonov cigaret, ki so bile narejene v Bosni in Hercegovini in Grčiji, za podjetje s sedežem na Kosovu, ki jih je potem prodalo podjetju s sedežem v Liberiji, eni od davčni oaz, a s poslovalnico v črnogorskem pristanišču Bar. Na ladijskih papirjih za tovor je bila kot končna destinacija sicer navedena Libija, a med postankom na Kreti so že precej zdelano Zahro v zalivu Messara čakali tovornjaki in na njih nalagali kartone s cigaretami, ko jih je opazila grška obalna straža. Grške oblasti so leta 2017 prav tako na južni obali Krete zasegle ladjo Golendri, namenjeno v Egipt, na njej pa so našli približno 31 milijonov cigaret, pripravljenih za evropski črni trg.

Paradižniki, polnjeni z dinamitom

Kot je ugotovil skopski novinar Aleksandar Pisarev, ki je raziskoval ilegalne tihotapske poti na zahodnem Balkanu, gre skozi t. i. balkanska vrata, iz Turčije čez Makedonijo, Kosovo, Bolgarijo in naprej, tudi čez Slovenijo, proti zahodni Evropi vsak mesec od štiri do šest ton heroina. Ob podpori danske vlade se je ukvarjal z raziskovanjem orožarsko-mamilarskih balkanskih poti. »Glavne vodijo po poteh, ki so tudi nekoč povezovale kraje nekdanje države. Z razpadom Jugoslavije so administrativne meje postale državne, krajevne ceste in povezave pa zdaj pogosto sekajo državno mejo. Policija zanje ve, a preprosto ne more vseh nadzirati. Vedeti je treba, da so te poti odlično vzdrževane. Kdo jih vzdržuje? Mafija! Prav tako je pripravila učinkovit logistični sistem, ki temelji na revnem domačem prebivalstvu ter podkupljivih policistih in carinikih, ki za majhno plačilo omogočijo lahek prehod državnih meja,« pojasnjuje avtor knjige Paradižniki, polnjeni z dinamitom. Navsezadnje je lahko prav zelenjava priročen paravan za skrivanje česar koli že, kar prinaša veliko več denarja. D. V.


Nadaljnje novinarsko brskanje je pokazalo, da razna podjetja, ki imajo sedeže praviloma v davčnih oazah, za tihotapljenje uporabljajo ribiške in manjše tovorne ladje. Te uradno sicer plujejo v Libijo, občasno še v Egipt, Severni (turški) Ciper in Libanon, a vmes izključijo vse identifikacijske naprave in naredijo krajši postanek v katerem grškem zalivu ter iztovorijo kartone cigaret. Iz Bara so od leta 2014 do zdaj poslali najmanj 17, po vsej verjetnosti pa vsaj 20 pošiljk s cigaretami za črni trg. Po izračunih OLAF je to tihotapcem prineslo 52 milijonov evrov, države EU pa so izgubile 153 milijonov evrov zaradi nepobranih trošarin. Oblasti so doslej zasegle osem ladij s pošiljkami, več deset članov posadk je zaradi tihotapljenja pristalo v zaporu, a kot ugotavljajo novinarji BIRN, oblasti v Črni gori in okoliških državah še vedno mižijo na eno, pogosto pa na obe očesi, ko gre za štiri podjetja, najtesneje povezana z legalno in zlasti ilegalno trgovino s tobakom in cigaretami v barskem pristanišču, pa tudi ko bi bilo treba ukrepati proti posrednikom, carinikom in drugim uradnikom, brez katerih tovrstne logistične operacije sploh ne bi bile mogoče.

Milijonski posli v zarjavelem skladišču

Čeprav pri OLAF vedo, katera podjetja so vključena v te nečedne posle – New Eastern Management, Kosova Tobacco, Range Enterprises in Velex Europe Corporation –, trdijo, da je težko identificirati ljudi, ki stojijo za njimi, saj so vsa registrirana v davčnih oazah in so pravi lastniki težko izsledljivi. To pa ni ustavilo novinarjev BIRN in ARIJ, saj so ugotovili, da je podjetje New Eastern Managament registrirano v Liberiji, na naslovu v tamkajšnji prestolnici Monrovia, kjer ima sedež še na tisoče drugih podjetij, vse posle pa vodijo iz zarjavelega skladišča v prostocarinskem območju pristanišča v Baru. Od tam skupaj s Kosova Tobacco, ki je v lasti premožne kosovske družine Govorit, nabavljajo cigarete v Sarajevu, v tamkajšnji Fabriki duhana Sarajevo (FDS) in v tobačni tovarni Sekap iz severne Grčije, ki jo nadzoruje grški milijarder Ivan Savvidis, sicer predsednik solunskega nogometnega kluba Paok in za katerega na Zahodu velja prepričanje, da je »Kremljev človek v Grčiji«.

image
Zasežena tihotapska ladja Grot-Jug

Pot cigaret za črni trg poteka približno takole. Kosova Tobacco jih nabavlja v obeh omenjenih tobačnih tovarnah in jih proda New Eastern Managamentu, ta jih uradno kupuje in transportira za libijsko podjetje Umal Behar Shipping. A le redko katera pošiljka pride do Libije. Podjetja, ki so udeležena pri logistični pripravi tovrstnih pošiljk, se vedno sklicujejo na to, da so cigarete kupovali po zakoniti poti in povsem legalno, krivdo za zasege pošiljk v grških zalivih pa po navadi prevalijo na kupce iz Libije ali Egipta, ki sicer pošljejo dokument, da so pošiljko dobili, a te cigarete so že zdavnaj na evropskem črnem trgu.

52
milijonov evrov dobička imajo tihotapci od prodaje cigaret na črnem trgu.

Velika neznanka je, kako bo obnovljeni šverc cigaret iz Bara vplival na nedavno začeta pogajanja o pristopu Črne gore v Evropsko unijo. Vsekakor so v Bruslju zahtevali ostro ukrepanje proti tovrstnemu početju in prav zanimivo bo opazovati, kako bo črnogorska oblast, ki je finančne temelje utrjevala s tihotapljenjem cigaret v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, odgovorila na ta izziv.
153
milijonov evrov izgube imajo države EU zaradi tobačnega črnega trga.
Deli s prijatelji