ZAHTEVEN TRANSPORT

FOTO: Letalo pristalo v Dolenjskih Toplicah

Objavljeno 07. avgust 2019 12.41 | Posodobljeno 07. avgust 2019 12.41 | Piše: Boštjan Fon

Podjetje FerroČrtalič ga bo uporabilo za raziskave. Z Brnika so letalo odpeljali po cesti.

Prevoz je minil brez zapletov. FOTO: Dejan Javornik
ZGORNJI BRNIK – Vsak pravoveren ljubitelj oktanskih zverin je ob pogledu na kompozicijo, ki je vozila z Gorenjske na Dolenjsko, ostal odprtih ust. Na prikolici popolnoma novega tovornjaka volvo HF13-540 je bilo naloženo kanadsko letalo bombardier CRJ 200ER. Za njim je bilo še eno vozilo – priklopnik, ki je prevažal krila, ta so prej odžagali s trupa letala. Celotna operacija prevoza plovila je bila izvedena kirurško natančno. »Ves dan smo pripravljali tovor in se posvetili še tako majhnim podrobnostim,« nam je povedal vodja premestitve letala Branko Butala iz ljubljanskega podjetja Comark: »Dan smo delovno preživeli na letališču, pod žgočim soncem, a z veliko pozitivnega vznemirjanja.« Za volanom tovornjaka podjetja Floro transport iz vasice Potoki pri Žirovnici je sedel Robert Bradač iz Selce: »V desetletju, kar delam kot voznik, še nisem imel tako nenavadnega tovora. Večinoma, skorajda devetdeset odstotkov prepeljanega do zdaj, pa je bilo dejansko tovora izrednih dimenzij, od ladij, mehanskih sklopov do kril za vetrne elektrarne, ki so dosegala dolžine tudi do 60 metrov.«

Za nakup, pripravo in prevoz plovila do sedeža podjetja so porabili leto dni.
image
Prevoz je opravilo podjetje Floro transport. FOTO: Boštjan Fon
Da bi bilo Bradača kaj strah, ni bilo opaziti, pa saj smo videli, da gre za izkušenega mačka upravljanja tovornjakov, ki prevažajo tovore izrednih dimenzij. Med drugim je krake vetrne elektrarne iz begunjskega Elana prepeljal tudi že v tisoče kilometrov oddaljeni Maroko. »V kabini vozila je voznik popolnoma sam. Večinoma se te vrste tovori prevažajo ponoči, z obveznim spremstvom in prilagojeno hitrostjo glede na samo cesto in predvsem dogajanjem pred kolono izrednega prevoza,« je dejal Florjan Koselj, lastnik podjetja Floro transport, ki ob premestitvi letala na Dolenjsko ni manjkal v spremljevalnem vozilu, ki je po seznanitvi s policijskim spremstvom krenila iz skladiščnega dela brniškega letališča točno minuto po osmi večerni uri, kar je bil tudi načrt. »Predvidevamo, da bomo na cilju ob petih zjutraj,« je dejal Koselj, nato pa nas ob eni uri zjutraj prebudil s klicem: »Smo že na Selah pri Dolenjskih Toplicah. Prevoz je bil opravljen popolnoma brez vsake težave. Po avtocesti smo imeli potovalno hitrost 80 km/h, po navadnih cestah, na odseku od Brnika do vstopa na avtocesto ter potem na relaciji Novo mesto–Straža–Soteska pa smo se peljali nekaj manj, kot so prometne omejitve.«

Letalo bo namenjeno razvoju novih tehnologij in raziskavam za nove materiale in komponente.
image
(NI NUJNA)
Zadnji posvet s policijskim spremstvom FOTO: Boštjan Fon
»Naše delo je povezano z letalsko in avtomobilsko industrijo, zato smo se odločili za nakup letala,« nam je povedala Mojca Črtalič Andolšek iz podjetja FerroČrtalič: »Letalo bo namenjeno razvoju novih tehnologij in raziskavam za nove materiale in komponente.« »Ko bomo plovilo sestavili nazaj in ga dokončno umestili v prostor, bomo v notranjosti uredili svojevrsten prostor za predstavitev raznih produktov, obdelanih s tehnologijami, ki jih obvladujemo,« je dodala Anja Črtalič Špringer, ki v podjetju bdi nad prodajo. S takšno dejavnostjo, kot jo ima FerroČrtalič, družinsko podjetje, ki se je začelo v zasebni ključavničarski delavnici leta 1964, se na svetu ukvarja samo pet podjetij. Kot zanimivost in svojevrstna pohvala: pri njih obdelani materiali so tudi že v vesolju. Za nakup, pripravo in prevoz letala do sedeža njihovega podjetja so porabili leto dni. »Gre za plod strokovnega sodelovanja med nami in drugimi partnerji, predvsem moram omeniti Adria Tehniko,« pove Črtalič Andolškova.

Dolžina 33 metrov

Po natančnih meritvah, ki so jih pred prevozom opravili večkrat, ter seveda sprotno nastavili še potrebne prilagoditve tovornjaka in prikolice, je bila izmerjena dolžina tovora 27 metrov, skupna dolžina z vlečnim delom je znašala 33 metrov, najvišji del od asfalta je bil na višini 4,4 metra, v širino pa je bil tovor najobilnejši pri 3,2 metria. Postavitev prikolice, ki se lahko med prevozom prilagaja, je bila precej nižja, kot smo jih vajeni ob pogledu na prevoze običajnih tovorov s priklopniki.

image
Voznik Robert Bradač ima desetletne izkušnje. FOTO: Boštjan Fon
Letalo, ki so ga kupili, je bilo še v najboljših letih za prevoz do petdeset ljudi. Nekoč je letelo nad Mehiko, ZDA in po Evropi, nato pa ga je kupila letalska družba iz Sudana. Pred petimi leti je bombardier CRJ 200ER pristal na Brniku, opravili naj bi tehnično vzdrževanje, a iz Slovenije ni več vzletel. Po nekaj letih stanja na letališkem območju je zamenjal lastnika. Z letališča je bombardier odrezanih kril odpotoval na Dolenjsko, kjer ga bodo znova sestavili in mu vdihnili novo, tokrat raziskovalno dimenzijo letalstva. Letalo pa bi, tako so nam povedali strokovnjaki, ob nekaj tehničnih posegih, lahko celo znova poletelo. Le pri FerroČrtalič bi se morali odločiti za izgradnjo nekaj manj kot trikilometrske vzletno-pristajalne steze ob podjetju. 
Deli s prijatelji