ZDRAVJE

Premalo gibanja, preveč sladkorja

Neustrezna prehrana otrok in mladostnikov je pomemben razlog za epidemijo debelosti te populacijske skupine po svetu, tudi pri nas; na prehrano lahko vpliva tudi oglaševanje
Fotografija: Težava ni samo pomanjkanje telesne aktivnosti, ampak tudi prekomerno uživanje sladkorja. FOTO: Guliver/Getty Images
Odpri galerijo
Težava ni samo pomanjkanje telesne aktivnosti, ampak tudi prekomerno uživanje sladkorja. FOTO: Guliver/Getty Images

Čeprav se je delež debelih in pretežkih otrok in mladostnikov v Sloveniji v zadnjih letih ustalil, jih je še vedno preveč predebelih. Na to, kako se prehranjujemo, lahko vpliva tudi oglaševanje neustreznih živil. Raziskave kažejo, da oglaševanje živil z manj ugodno hranilno sestavo slabo vpliva na prehranjevalne navade otrok. Svetovna zdravstvena organizacija zato priporoča omejevanje tovrstnega oglaševanja. Slovenija je takšno omejitev že uvedla leta 2017, in sicer za televizijske programe, preostali medijski kanali pa s tega vidika niso regulirani. Da bi ugotovili izpostavljenost prebivalcev oglasom za živila v tiskanih medijih, so na Inštitutu za nutricionistiko izvedli obsežno raziskavo, ki je zajemala primerjavo oglaševanja živil med letoma 2013 in 2017. Živa Lavriša, univ. dipl. inž. živ. tehnol., z inštituta: »Vzorčili smo širok krog tiskanih medijev, tako časopisov kot revij, še posebno smo se osredotočili na revije za otroke in mladostnike. Obravnavali smo prek 800 izdaj revij in časopisov, izdanih med letoma 2013 in 2017. Ugotovili smo, da se je v splošnem obseg oglaševanja živil precej povečal, v otroških in mladinskih revijah pa smo opazili precej manj oglaševanja živil. Ostaja skrb vzbujajoč podatek, da so med oglaševanimi živili v revijah za otroke in mladostnike skoraj izključno živila z manj ugodno prehransko sestavo, predvsem sladkarije. V letu 2017 je v nasprotju z letom 2013 sicer opazna manjša prisotnost različnih oglaševalskih tehnik, kjer je oglaševanje prehranskih izdelkov vključeno v različne zabavne vsebine in igre, ki jim otroci namenjajo več pozornosti. Tovrstno oglaševanje je kritično predvsem za mlajše otroke, ki ne ločijo med oglaševalskimi in uredniškimi vsebinami. V časopisih in revijah, namenjenih odrasli populaciji, smo ugotovili precejšen porast števila oglasov, prevladuje oglaševanje prehranskih dopolnil. Opazili smo tudi zanimiv trend, da se je namesto brezalkoholnih pijač okrepilo oglaševanje sadnih sokov.«

Tisti, ki imajo v otroštvu prekomerno telesno težo, so tudi v odraslosti izpostavljeni večjemu tveganju za debelost. FOTO: Guliver/Getty Images
Tisti, ki imajo v otroštvu prekomerno telesno težo, so tudi v odraslosti izpostavljeni večjemu tveganju za debelost. FOTO: Guliver/Getty Images

Preveč sladkorja

Posebno težavo v prehrani vse manj telesno aktivnih otrok predstavlja prekomeren vnos sladkorja. Če so otroci pretežno izpostavljeni oglaševanju živil z manj ugodno hranilno sestavo, na primer visoko količino sladkorja, maščob ali soli, ima to lahko negativne posledice na oblikovanje njihovih prehranjevalnih navad, ki so ključnega pomena za prehrano v kasnejših obdobjih življenja. Dokazano je, da so tisti, ki imajo prekomerno telesno težo v otroštvu, tudi v odrasli dobi izpostavljeni večjemu tveganju za debelost in druge kronične nenalezljive bolezni.

»Rezultati kažejo, da je na področju oglaševanja živil še zelo veliko možnosti za izboljšanje, predvsem pri oglaševanju živil z ugodnejšo hranilno sestavo. Med najbolj pogosto oglaševanimi živili so namreč izdelki z visoko vsebnostjo sladkorja ali drugih snovi, ki jih želimo v prehrani omejevati,« pravijo na inštitutu in dodajajo, da zato na področju izboljševanja prehrane in javnega zdravja v Sloveniji poteka vrsta aktivnosti, nekatere so usmerjene v zmanjševanje vnosa sladkorja pri skupinah prebivalcev, kjer je to težava. Raziskava je bila izvedena v okviru raziskovalnega projekta Sladkor v prehrani, ki ga financirata javna agencija za raziskovalno dejavnost in ministrstvo za zdravje. V nadaljevanju tega projekta bodo na Inštitutu za nutricionistiko ovrednotili oglaševanje živil na drugih kanalih, poleg tega pa se osredotočajo tudi na analizo uporabe otrokom všečnih elementov na označbah živil.

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije