NA ZDRAVJE

Jejmo zdravo že pred spočetjem

Objavljeno 08. julij 2019 16.10 | Posodobljeno 08. julij 2019 16.10 | Piše: Natalija Mljač

Zdrave prehranske navade so najboljša dota, ki jo starši lahko dajo svojemu otroku; s slabimi izbirami mu tlakujemo pot zlasti v bolezni modernega časa.

Z zgledom jim privzgojite zdrave prehranske navade. FOTO: Guliver/Getty Images
Na zdravje potomca je treba misliti že pred spočetjem, predvsem je zdrav življenjski slog tako bodoče mame kot očeta pomemben že tri mesece pred zanositvijo. Prav tako je pomembno obdobje nosečnosti in dojenja, še zlasti pa uvajanje otroka v običajno hrano, torej prvi dve leti njegovega življenja. "Starši bi se morali bolj zavedati, da je vsestranska skrb, torej ne samo ustrezna hrana, ampak tudi prehranske navade, za zdravje otroka najboljša dota, saj zmanjša tveganje za razvoj prekomerne telesne mase, diabetesa, povišanega krvnega tlaka, bolezni srca in ožilja ter presnovnih bolezni," pravi doc. dr. Evgen Benedik, univ. dipl. inž. živilske tehnologije. "Zdrav življenjski slog, torej tudi uravnotežena prehrana, vpliva celo na naslednjo generacijo potomcev."

image
GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO Za zdravje otroka je ključnega pomena zdrava in uravnotežena prehrana tri mesece pred načrtovanim spočetjem, med nosečnostjo in dojenjem ter prvi dve leti otrokovega življenja. FOTO: Guliver/Getty Images


Hkrati je skrb za zdravo življenje prihajajočega otroka priložnost, da sami opustimo nevarne razvade, s katerimi ne škodujemo le sebi, temveč tudi plodu in pozneje otroku, ter da izboljšamo prehrano in življenjski slog vseh družinskih članov, pravi sogovornik, ki je zaposlen na pediatrični kliniki v Ljubljani in biotehniški fakulteti v Ljubljani.

Ne nasedajte, izberite zdravo

Zaradi izjemnega vpliva okolja, torej tudi hrane, na zdravje se je razvila celo nova veja znanosti; epigenetika proučuje vpliv dejavnikov okolja na izražanje naših genov (npr. prehrana, kajenje, življenjski slog). "Določene molekule iz okolja vklapljajo oziroma izklapljajo gene v molekuli DNK, ki so odgovorni npr. za podvrženost debelosti ali sladkorni bolezni. Zdrav slog življenja, zlasti zdrava in uravnotežena prehrana, pred zanositvijo, med nosečnostjo in dojenjem ter prvi dve leti otrokovega življenja je torej pomemben za 'vklapljanje' pravih genov za doseganje optimalnega zdravja vse življenje. Temu fenomenu pravimo presnovno ali prehransko programiranje oziroma presnovni vtis."

image
Dr. Evgen Benedik: »Prehrana ima velik vpliv tako na naše življenje kot na življenje naših potomcev.« FOTO: osebni arhiv


Zdrava in uravnotežena prehrana vključuje primeren vnos tekočine (vode, mineralne vode ali nesladkanega čaja) in čim manj slanih, sladkih in mastnih živil. Prednost dajte svežim, lokalnim, sezonskim in hranilno bogatim živilom. Čeprav so z raziskavami podprte smernice jasne, še vedno mnogi segajo po všečnih, že pripravljenih izdelkih, ki jih proizvajajo ravno zato, ker jih še vedno kupujemo (procesirana, sladka, ocvrta, mastna živila, dolg rok uporabnosti, privlačna aroma, tekstura, barva). Očitno imajo potrošniki še vedno premalo znanja o pomenu zdravega prehranjevanja, meni dr. Benedik. 
Nove smernice za prehrano otroka
Izključno dojenje v prvih šestih mesecih življenja zadosti vsem potrebam za optimalno rast in razvoj otroka. Priporoča se do drugega leta starosti ali še dlje. Hrani, ki jo uvajamo do enega leta, ne dodajamo niti sladkorja in medu niti soli. Za žejo naj pije le vodo ali nesladkane čaje. Mleko, jajca, mlečne in jajčne izdelke ter gluten se po novih smernicah uvajanja goste hrane, ki jih trenutno pripravlja NIJZ, sme uvesti v prehrano zdravih otrok tako rekoč že prvi dan uvajanja goste hrane. Stroka svetuje polnomastno mleko in mlečne izdelke vse do vstopa v osnovno šolo, saj so dober vir kalcija, beljakovin, številnih vitaminov in drugih mikrohranil. Zadosten vnos kalcija je izjemno pomemben tako v otroštvu kot mladostništvu. S sladkimi pijačami, čokolado, bomboni, industrijsko pripravljenimi slaščicami bodite kar se da skopi – če že, kaj od tega ponudite enkrat na teden kot sladico po obroku. Z zgledom spodbujajte tudi k uživanju zelenjave in sadja, svetuje dr. Benedik.
Deli s prijatelji