OBRATI

FOTO: Lesen avto bo naredil še bratu

Mizar Marko Kveder je odprl muzej, v katerem predstavlja svoje delo, tudi izdelavo lesenega forda T.
Fotografija: Marko Kveder je odprl muzej. Fotografije: Primož Hieng
Odpri galerijo
Marko Kveder je odprl muzej. Fotografije: Primož Hieng

Marko Kveder je tisti mizar iz Rafolč pri Lukovici, ki je pred leti naredil leseno kopijo forda T, letnik 1919. Avto je povsem vozen, prav tak, kakršen je prišel s trakov Fordove tovarne. Prvi serijski model T je pripeljal 12. avgusta 1908 in Fordovo tovarno v Detroitu zapustil 27. septembra 1908. Že 26. maja 1927 je Henry Ford lahko opazoval sestavljanje 15-milijontega primerka tega modela.

Marko Kveder si je leta 2012 zadal zelo težko nalogo, a jo je z veliko znanja, natančnosti in potrpežljivosti ter s številnimi podporniki uspešno uresničil. Jeseni 2016 se je na dan Fordovih novosti na Vranskem namreč pripeljal z lesenim fordom T, ki pa še ni bil pobarvan, in požel veliko navdušenja.

Edinstven na svetu

Z izdelavo lesene kabine – avto je v toplejših mesecih leta lahko pokrit le s platneno streho – se je Kvedrov načrt izdelave lesenega avtomobila povsem uresničil. S tem je izpolnil svoje sanje, dokazal pa, da gre za edinstveni izdelek, kakršnega ni na vsem svetu.

Takšna izdelava zahteva veliko znanja in izkušenj.
Takšna izdelava zahteva veliko znanja in izkušenj.

Kveder je zatem ob domači delavnici uredil še muzej, ki pa ni povezan samo z lesenim avtomobilom, ampak gre tudi za predstavitev njegovega celotnega ustvarjalnega dela. Velik del svoje mizarske obrti je posvetil izdelavi raznih lesenih izdelkov za cerkve, prav tako pohištvu za posvetne naročnike.

»Sakralno pohištvo je nadgradnja tišlarije,« pravi Kveder. »To je tisto, kar zahteva več od navadnega mizarja. Pri izdelavi takih izdelkov si rezbar, restavrator in še kaj, zelo dobro moraš poznati les, ga znati obračati in kriviti. Zelo veliko je improvizacije, da lahko izdelaš določene stvari. Stvari včasih delujejo povsem nemogoče, ko pa začneš in se spopadeš z določeno zamislijo, se začneš zavedati, da je zmaga pred teboj. Tudi avto lahko narediš.«

Kveder še vedno vzbuja veliko pozornosti, ko se pripelje z lesenim avtomobilom. »Ljudje še zdaj ne dojemajo povsem, da je to povsem leseni in doma narejeni avto,« razloži, ko vstopimo v njegov muzej. »Predvsem preseneča dejstvo, da je to sploh možno narediti v današnjem času. Ljudje z občudovanjem gledajo mojstrovino, vse okrogline in zares natančno izdelavo. V izdelavo lesenega forda T je bilo vloženega ogromno časa, tu pa se seveda kažejo tudi dolgoletne delovne izkušnje, od vajeniške dobe naprej. Pomembno je tudi, da imaš okrog sebe prave ljudi in seveda prostor, kjer take stvari lahko nastajajo.«
Zanima nas, kdaj se je pravzaprav začel zavedati, da je izdelal povsem lesen avto. »Ko sem delal, niti nisem razmišljal o tem, kaj delam. Ko je bil avto dokončan, sem šele spoznal, da je šlo zares. Poleg tega so ljudje tisti, ki ti pokažejo, kaj si v resnici naredil. To je prava potrditev, zaradi katere se je splačalo vložiti ogromno znanja, časa in denarja,« razloži.

Pri Fordu navdušeni

Že na začetku, ko je bil leseni ford T še v glavi mizarja Marka Kvedra in na papirju, so se povezali s tovarno in slovenskim zastopstvom Fordovih vozil, da ne bi bilo potem kaj narobe, ko bi bil avto izdelan. »Pri Fordu so bili navdušeni in so z veseljem sprejeli moj predlog, zato so me tudi povabili na Fordov dan na Vranskem,« pove mizar iz Rafolč. »Tudi v Fordovem vrhu vedo za ta moj podvig.«

Orodje
Orodje

Z lesenim avtom se vozi le ob določenih priložnostih, posebnih dogodkih, kot so na primer poroke. Za daljše razdalje ga raje naloži na tovornjak in prepelje na določeno lokacijo. Ko je prvič obrnil ključ za vžig na armaturni plošči in ko je zaslišal zvok motorja, se je začel zavedati, da zgodba o lesenem fordu T še zdaleč ni končana. »Spoznal sem, da ni dovolj le to, da sem avto res naredil, ampak da je treba povedati in pokazati, kako je nastajal in kdo je bil tisti, ki ga je izdelal. Ljudi zanima veliko stvari, zato sem se tudi odločil, da stvari postavim v muzej. Želim torej pokazati vse detajle, staro orodje in vse, kar me je spremljalo od vajeniške dobe do letošnjega srečanja z abrahamom. S tem želim tudi pokazati, kaj vse sem se naučil med vajeniško dobo, ko sem delal v vzorčni delavnici v nekdanjem Stolu na Duplici pri Kamniku. Sodelavci so imeli ogromno znanja in od njih smo se učili. In se tudi veliko naučili. Ti ljudje so bili umetniki svoje vrste. Delali so neverjetne stvari, da smo komajda verjeli, da je vse res.«

Ko je izdelal lesenega forda T, so nekateri misli, da bo zdaj začel kar redno proizvodnjo lesenih avtomobilov. »To je butična stvar in o redni proizvodnji res ne bi razmišljal,« razloži Marko Kveder, ki je obljubil, da bo lesenega forda T izdelal še za brata, ki mu je s svojim avtomehaničnim znanjem veliko pomagal pri izdelavi avtomobila. »In obljubo bom izpolnil. Brez skrbi.«

Popolna kopija
Popolna kopija

Več iz te teme:

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije