KOLUMNA
Komentar Miše Terček: Najdlje trajajoče serije
Vsak od igralcev, ki posojajo glas risanemu liku, na epizodo zasluži 350.000 evrov.
Odpri galerijo
Če že dlje spremljate televizijo, ste se najbrž že večkrat vprašali, kako je mogoče, da neko TV-serijo še vedno predvajajo. Včasih gre, seveda, za ponovitve sezon kakšne priljubljene serije, a tokrat imam v mislih prav serije, ki še vedno trajajo, že leta in desetletja. Katere so to in kje tičijo vzroki, da jih televizijske mreže kar ne izpustijo iz rok? Pri televiziji, ki je v osnovi kot vsak drugi biznis, naključij ni, tega se najbrž zaveda tudi večina gledalk in gledalcev.
Nekoč so po velikem številu epizod in sezon slovele predvsem limonade, tako imenovane telenovele. Pri nas smo se jih najprej navadili prek ameriške produkcije, ki je že v osemdesetih nanizala nekaj zelo uspešnih, saj so jih predvajali po domala vsem svetu. Najbrž se vsi dobro spomnite nepozabne Santa Barbare, ki smo jo pri nas sicer gledali z večletnim zamikom, saj takrat naše televizije še niso bile tako ažurne in aktualizirane.
Originalno predvajanje dogajanja v kalifornijskem kraju Santa Barbara je v ZDA trajalo med letoma 1984 in 1993, torej skoraj desetletje, v tem času se je zamenjalo kar precej igralcev, serija pa je uspeh doživela v kar 40 različnih državah. Še posebno v Sloveniji se lahko spomnimo časov, ko med predvajanjem Santa Barbare na cesti ni bilo nikogar.
No, tolažimo se lahko s tem, da smo bili takrat pri nas televizijsko še zelo zadaj in res ni bilo kaj prida izbire, satelitska in kabelska televizija pa sta s sodobnejšim in kakovostnejšim programom šele prodirali na naše male zaslone. Najbrž vas bo presenetilo to, da Santa Barbara, ki smo jo svojčas imeli za rekorderko, v primerjavi z nekaterimi drugimi TV-serijami, med katerimi nekatere predvajajo še danes (!), sploh ni imela tako dolge življenjske dobe.
Še eno žajfnico, Dinastijo, so predvajali prav tako dolgo (snemanje so prekinili leta 1989), a morda ne boste verjeli, vendar obe se po dolgometražnosti nista uvrstili niti med prvih 50. Pred njima so celo Beverly Hills 90210, Prijatelji in Murphy Brown, ki so vse doživele po deset sezon. A niti te ne kotirajo na lestvici 40 najdlje trajajočih.
Najdlje predvajana TV-serija, verjeli ali ne, je namreč na sporedu še danes. In je celo animirana. In rumena. No, vsaj po videzu. Televizijska družina, ki se ji je na malih zaslonih uspelo obdržati največ let, so Simpsonovi, ki so na sporedu že od leta 1989, torej traja že več kot 30 let. Kot smo že prej omenili, ne gre za nikakršno naključje, saj gre za premišljeno potezo milijardne franšize, denar pa je vladar tudi televizijskega sveta.
A čeprav so Simpsonovi revolucionarna in najbrž najvplivnejša animirana serija v zgodovini televizije, že kar veliko let niso ustvarili nič takega, s čimer bi prišli na naslovnice časopisov ali da bi se o njihovem scenariju govorilo na ulicah, pisalo v kolumnah, kot se je nekoč, ko so njihovi ustvarjalci še znali šokirati in pritiskati na prave gumbe, saj so obravnavali tabuje, premikali meje, izzivali politike in se norčevali iz ameriške konservativne družbe.
Danes so le še senca samih sebe, a kljub temu se njihov rok trajanja še kar podaljšuje. Simpsonovim, ki domujejo na televiziji Fox, sta visoko gledanost v več kot 70 državah sveta omogočala bister humor in navezava na aktualne družbenopolitične dogodke.
Veliko pove že podatek, da vsak od igralcev, ki posojajo glas risanemu liku (denimo Bartu Simpsonu), na epizodo (ne na sezono, ampak na tedensko epizodo!) zasluži 350.000 evrov, kar vsakemu prinese v žep skoraj osem milijonov evrov na leto. To sicer ni nič v primerjavi s tem, koliko s Simpsonovimi služijo lastniki blagovne znamke (televizijske pogodbe in druge prodajne licence), ki je ocenjena na 13 milijard ameriških dolarjev. Torej tu tiči razlog več, da te najdlje trajajoče TV-serije po 30 letih predvajanja ne končajo, čeprav je daleč od tega, kar je nekoč bila, saj je le še del dnevne sobe, kot sta kavč in fikus.
A še danes si epizodo Simpsonovih vsak teden v povprečju ogleda kar pet milijonov Američanov. To je sicer veliko manj kot pri njihovo najbolj gledani epizodi, ki so jo predvajali 11. oktobra 1990, z naslovom Bart dobi cvek, ki jo je ob prvem predvajanju pred televizijske zaslone samo v ZDA privabila kar 33 milijonov gledalcev. V naslednjih letih, torej v devetdesetih, si je nato epizodo Simpsonovih vsak teden v povprečju ogledalo okoli 25 milijonov Američanov.
Danes Simpsonove morda res spremlja manj gledalcev, saj so se zaradi interneta ti ogledi porazdelili, a franšiza zunaj televizije pobira največ denarja doslej. In tu imate odgovor, zakaj jo morajo tudi na malih zaslonih ohranjati pri življenju. Da ne bi pozabili nanjo, seveda, in da ostaja vsaj na videz relevantna.
Nekoč so po velikem številu epizod in sezon slovele predvsem limonade, tako imenovane telenovele. Pri nas smo se jih najprej navadili prek ameriške produkcije, ki je že v osemdesetih nanizala nekaj zelo uspešnih, saj so jih predvajali po domala vsem svetu. Najbrž se vsi dobro spomnite nepozabne Santa Barbare, ki smo jo pri nas sicer gledali z večletnim zamikom, saj takrat naše televizije še niso bile tako ažurne in aktualizirane.
Vsak od igralcev, ki posojajo glas risanemu liku, na epizodo zasluži 350.000 evrov.
Originalno predvajanje dogajanja v kalifornijskem kraju Santa Barbara je v ZDA trajalo med letoma 1984 in 1993, torej skoraj desetletje, v tem času se je zamenjalo kar precej igralcev, serija pa je uspeh doživela v kar 40 različnih državah. Še posebno v Sloveniji se lahko spomnimo časov, ko med predvajanjem Santa Barbare na cesti ni bilo nikogar.
No, tolažimo se lahko s tem, da smo bili takrat pri nas televizijsko še zelo zadaj in res ni bilo kaj prida izbire, satelitska in kabelska televizija pa sta s sodobnejšim in kakovostnejšim programom šele prodirali na naše male zaslone. Najbrž vas bo presenetilo to, da Santa Barbara, ki smo jo svojčas imeli za rekorderko, v primerjavi z nekaterimi drugimi TV-serijami, med katerimi nekatere predvajajo še danes (!), sploh ni imela tako dolge življenjske dobe.
Še eno žajfnico, Dinastijo, so predvajali prav tako dolgo (snemanje so prekinili leta 1989), a morda ne boste verjeli, vendar obe se po dolgometražnosti nista uvrstili niti med prvih 50. Pred njima so celo Beverly Hills 90210, Prijatelji in Murphy Brown, ki so vse doživele po deset sezon. A niti te ne kotirajo na lestvici 40 najdlje trajajočih.
Najdlje predvajana TV-serija, verjeli ali ne, je namreč na sporedu še danes. In je celo animirana. In rumena. No, vsaj po videzu. Televizijska družina, ki se ji je na malih zaslonih uspelo obdržati največ let, so Simpsonovi, ki so na sporedu že od leta 1989, torej traja že več kot 30 let. Kot smo že prej omenili, ne gre za nikakršno naključje, saj gre za premišljeno potezo milijardne franšize, denar pa je vladar tudi televizijskega sveta.
A čeprav so Simpsonovi revolucionarna in najbrž najvplivnejša animirana serija v zgodovini televizije, že kar veliko let niso ustvarili nič takega, s čimer bi prišli na naslovnice časopisov ali da bi se o njihovem scenariju govorilo na ulicah, pisalo v kolumnah, kot se je nekoč, ko so njihovi ustvarjalci še znali šokirati in pritiskati na prave gumbe, saj so obravnavali tabuje, premikali meje, izzivali politike in se norčevali iz ameriške konservativne družbe.
Danes so le še senca samih sebe, a kljub temu se njihov rok trajanja še kar podaljšuje. Simpsonovim, ki domujejo na televiziji Fox, sta visoko gledanost v več kot 70 državah sveta omogočala bister humor in navezava na aktualne družbenopolitične dogodke.
Veliko pove že podatek, da vsak od igralcev, ki posojajo glas risanemu liku (denimo Bartu Simpsonu), na epizodo (ne na sezono, ampak na tedensko epizodo!) zasluži 350.000 evrov, kar vsakemu prinese v žep skoraj osem milijonov evrov na leto. To sicer ni nič v primerjavi s tem, koliko s Simpsonovimi služijo lastniki blagovne znamke (televizijske pogodbe in druge prodajne licence), ki je ocenjena na 13 milijard ameriških dolarjev. Torej tu tiči razlog več, da te najdlje trajajoče TV-serije po 30 letih predvajanja ne končajo, čeprav je daleč od tega, kar je nekoč bila, saj je le še del dnevne sobe, kot sta kavč in fikus.
A še danes si epizodo Simpsonovih vsak teden v povprečju ogleda kar pet milijonov Američanov. To je sicer veliko manj kot pri njihovo najbolj gledani epizodi, ki so jo predvajali 11. oktobra 1990, z naslovom Bart dobi cvek, ki jo je ob prvem predvajanju pred televizijske zaslone samo v ZDA privabila kar 33 milijonov gledalcev. V naslednjih letih, torej v devetdesetih, si je nato epizodo Simpsonovih vsak teden v povprečju ogledalo okoli 25 milijonov Američanov.
Danes Simpsonove morda res spremlja manj gledalcev, saj so se zaradi interneta ti ogledi porazdelili, a franšiza zunaj televizije pobira največ denarja doslej. In tu imate odgovor, zakaj jo morajo tudi na malih zaslonih ohranjati pri življenju. Da ne bi pozabili nanjo, seveda, in da ostaja vsaj na videz relevantna.