OBNOVA

Obnovil bo tudi Tomosov traktor

Objavljeno 22. avgust 2019 17.35 | Posodobljeno 22. avgust 2019 17.35 | Piše: Boštjan Fon

Avtoklepar Andrej Špendal strastno ohranja tehniško dediščino. V soboto bo sodeloval na prvi Tomosijadi Gorenjske.

V Tomosu so izdelali tudi 320 traktorjev.
SEBENJE – V vasici pod Kriško goro, stran od gorenjskega prometnega vrveža med Tržičem in Kranjem, se v eni od garaž skriva zaklad posebne vrste. Andrej Špendal z žarom obnavlja in vzdržuje tehniško kulturno dediščino tovarne Tomos, ki je bila ustanovljena leta 1954 v Kopru.
image
Andrej in njegov ljubljenček, trikolesni bjelovar

»Začel sem pred več kot desetletjem, a sem se prave, popolne obnove mopedov, kot velevajo praksa in pravila, lotil šele pred štirimi leti. Navdušil me je Damjan Ahačič, mojster obnov Tomosovih motorjev v Tržiču. Zavedal se je, da je treba našo dediščino obnavljati in je ne prepustiti zobu časa. Sodelujem tudi z Mirkom Hrastom, legendo dirkanja na Ljubelj, in Emilom Milanom Hafnarjem iz Stražišča pri Kranju, ki ima muzej Tomosovih motorjev,« pove 44-letni mojster obnove. V svoji garaži za dirko na Ljubelj zdaj pripravlja 750-kubično ukrajinsko zverino dnepr K750 proizvajalca Kyivskyi Mototsykletnyi Zavod. Motor prikoličar je po spletu okoliščin našel na Golniku.

Avtoklepar že zaradi poklicne radovednosti rad poprime za delo z motorji. »Obnove se lotevam zaradi lastnega veselja, in ne za prodajo. Motorjev, ki jih najdem in obnovim, pod nobenim pogojem ne prodajam naprej. Ostanejo pri meni, nobeden še ni šel od hiše. Eni lezejo v hribe, drugi visijo za šanki, jaz pač rad obnavljam motorje, čeprav me to večkrat udari po denarnici. Vendar imam podporo žene Irene, kar mi je v veliko zadovoljstvo,« razlaga v snažni in lično urejeni delavnici, kjer ima vsako orodje svoje mesto.
image
Veterana colibri, letnik 1959 (modri), in puch, letnik 1957 FOTOGRAFIJE: Boštjan Fon

Najstarejša obnovljena motorja v garaži sta puch MV50, letnik 1957, ki je bil izdelan v Kopru, ko je jugoslovanska vlada dovolila vodstvu primorske tovarne podpis licenčne pogodbe z avstrijsko tovarno Steyr-Daimler-Puch, ter colibri T12, letnik 1959. »Na zadnjem je serijska številka 4002, torej je eden prvih,« pove Špendal in dodaja, da se po Sloveniji najde še marsikaj iz tovarne Tomos, saj so bili njihovi izdelki robustni, vzdržljivi in narejeni tako, da so zdržali leta in leta na slabih, večinoma makadamskih cestah.
 

Trikolesnik za polja in uličice


»Rad imam Tomosove redke modele, ki se jih ne vidi vsak dan na cestah. Eden takih primerov je tudi traktor minior.« Zmajali smo z glavo, češ Tomos in traktor? »Tomos je razvil model majhnega traktorja, imel je moč štirih konjev, ki so ga nato izdelovali v Ponikvah. Zanimivo pri tem je to, da si traktor lahko kupil samo z vsemi priključki, samega pa ne. Izdelali so jih natančno 320 in nobenega ni več, zato je na žalost o tem modelu težko dobiti tehnično dokumentacijo. Jaz imam le en tehnični list.«

Bolj kot traktor je Andreja izzval k obnovi Tomosov trikolesni moped bjelovar. »To je tako redek model, da je izjemno težko dobiti rezervne dele. Model bjelovar je bil namenjen kmetovalcem in tudi za dostavo po ozkih mestnih ulicah. Za popolno obnovo sem potreboval eno leto oziroma eno sezono, kot pravimo mi, ki se ukvarjamo z obnovami. Tomos motoristi pripravljamo, popravljamo in obnavljamo svoje ljubljenčke od jeseni pa čez zimo do 25. marca, ko je v Kopru prireditev Adria Classic in se nato pokaže tisto, kar smo naredili jeseni in pozimi. Za trikolesnik sem letos prejel pokal za odlično izvedbo obnove, kar mi pomeni potrditev mojega dobro opravljenega dela.«
Nagrada za obnovo
Model tomos BT50s je letos Andreju Špendalu prinesel nagrado za najlepše obnovljen motor iz osemdesetih let. »To je motor, s katerim sem se prvič vozil, moj motor iz mladih let. Obnovil sem ga pred tremi leti, dodal nekaj kozmetičnih popravkov, tudi barval smo ga dvakrat, nato pa dobil priznanje na Adria Classic v Kopru.«


Bjelovar, letnik 1985, lahko potegne do 50 km/h in je za vožnjo zelo varen. V prikolici je prostora za 400 kilogramov tovora. Kot posebna atrakcija bo na ogled na Tomosijadi Gorenjske, prvem zboru ljubiteljev motorjev znamke Tomos, ki bo organiziran v tem delu Slovenije. Moto društvo Goriče se je lotilo organizacije srečanja, ki bo 24. avgusta z začetkom pred gasilskim domom.

»Tam se bomo lastniki Tomosovih motorjev zbrali, potem gremo po skupinah na panoramske vožnje po Gorenjski, ki je za tipe Tomosovih motorjev nadvse primerna. Res se lahko uživa v zložni, varni in razgledni vožnji. Na koncu bo podelitev priznanj po kategorijah, izbrali bodo najstarejše voznike, najlepše motorje in podobno. Seveda ne bo manjkala niti večerna zabava s pogostitvijo za udeležence in goste.«
»Ostanejo pri meni, nobeden še ni šel od hiše!


Verjamemo, ker dober glas izpuha Tomosovega mopeda seže v deveto vas, da se bodo na srečanje prijavili tudi ljubitelji teh motorjev iz vse Slovenije, ne samo Gorenjske. »Pred tednom dni je bilo prijavljenih že 80 lastnikov mopedov Tomos, tako, da sem prepričan, da bomo imeli pravi Tomosov žur,« zaokroži Andrej Špendal. 
Deli s prijatelji