Kdo se boji javnega mnenja?

Nadzorniki RTV v preverjanje izvajalca anket

Javnomnenjske ankete: Prvak SDS Janez Janša je kritičen do agencij, ki sta doslej ankete delali za javni zavod. Ali bo posel dobila druga?
Fotografija: Politiki pogosto poudarjajo, da so edina prava anketa volitve, ne glede na to pa z veliko pozornostjo spremljajo tudi javnomnenjske poizvedbe. FOTO: Jure Eržen/Delo
Odpri galerijo
Politiki pogosto poudarjajo, da so edina prava anketa volitve, ne glede na to pa z veliko pozornostjo spremljajo tudi javnomnenjske poizvedbe. FOTO: Jure Eržen/Delo

Nadzorni svet RTV Slovenija je vodstvu javne hiše naložil, da mu do naslednje seje – ta bo prihodnjo sredo – predloži dokumentacijo o sodelovanju z inštitutom Mediana, ki za RTV opravlja javnomnenjske raziskave. Pogodba med zavodom in Mediano bo potekla aprila, na RTV Slovenija pa prav zdaj pripravljajo razpis, s katerim bodo iskali izvajalca za opravljanje vzporednih volitev.

Dokumentacijo o sodelovanju z Mediano je zahteval predsednik nadzornega sveta RTV Borut Rončević. Ta je posredno prek svoje funkcije na novogoriški fakulteti za uporabne študije povezan z agencijo Parsifal, ki prav tako opravlja raziskave javnega mnenja. Rezultate njenih anket marsikdo ocenjuje kot najbolj naklonjene sedanji vladajoči stranki SDS, zato se že ugiba, ali bo ta agencija začela opravljati meritve tudi za javni zavod.

Politiki sicer pogosto poudarjajo, da so edina prava anketa volitve, ne glede na to pa z veliko pozornostjo spremljajo javnomnenjske poizvedbe. Bolj ko se bližajo volitve, več je kritik, tudi s samega vrha vlade, na njihov račun. To je razumljivo, saj javnomnenjske ankete vplivajo na volilno telo. Ankete so eden od virov informiranja in odločanja volivcev, poudarja Andraž Zorko iz Valicona. Več ko je neznank, manj ko je odločenih volivcev, bolj ko je okolje nestabilno, večji je ta vpliv. Tik pred volitvami, poudarja, je vpliv anket zaznaven predvsem v primeru taktičnega glasovanja, ko se glasovi selijo k tistim, ki jim kaže najbolje.

Da bi bila izbira izvajalca javnomnenjskih meritev lahko politično pogojena, se na RTV Slovenija sicer ne bi zgodilo prvič. V preteklosti je utrip javnega mnenja za zavod merila agencija Ninamedia, ki je bila v lasti Nikole Damjanića, nekdanjega nadzornika in člana programskega sveta RTV Slovenija. Zakonodaja članom programskega sveta prepoveduje sklepanje poslov z javnim zavodom, Damjanić pa se je takrat iz lastništva Ninamedie umaknil.

Parsifal, rezultate njegove ankete je na twitterju širil tudi Janez Janša med svojimi 94.000 sledilci, je med opredeljenimi volivkami in volivci januarja nameril več kot 31-odstotno podporo SDS, stranki Roberta Goloba pa skoraj trikrat nižjo. Trdnost volilne baze SDS je po tej anketi več kot 96-odstotna. Mediana je medtem za Delo ta mesec največjo podporo namerila Golobovemu Gibanju Svoboda.

Zorko je vpliv anket na javno mnenje analiziral tudi v diplomski nalogi, v kateri je navedel več eksperimentov na to temo. Ljudje verjamejo, da je javno mnenje takšno, kot ga prikazujejo raziskave, je med drugim zapisal. Ta ugotovitev je zelo pomembna, saj predstavlja izhodišče za obe vrsti volilne izbire – tako za učinek »vlečnega voza« kot za taktično glasovanje.

Predsednik nadzornega sveta RTV Slovenija Borut Rončević pa ocenjuje, da se vpliv anket v slovenskem prostoru zmanjšuje, se pa po drugi strani povečuje njihova vloga pri pripravljanju strategije političnega komuniciranja. Morebitni razmisleki o prepovedi objav anket niso relevantni, pravi, saj je ustavno sodišče že leta 2011 odločilo, da je prepoved objavljanja en teden pred volitvami neustavna.

Rončević še meni, da bi v času spletnih socialnih omrežij take informacije v vsakem primeru našle pot do javnosti. V Sloveniji imamo po njegovi oceni večdesetletno prakso zlorabe javnomnenjskih anket za vplivanje na volilni rezultat. Vsaj en tak primer je bil, kot opominja, tudi dokazan, je pa s pojavom kakovostne konkurence, to postalo precej težje.

Janez Janša aktualne ankete Mediane in Ninamedie posmehljivo komentira takole:

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije