Motorist mora biti dobro pripravljen

Letošnja motoristična sezona se zaradi ukrepov za zajezitev širjenja okužbe s koronavirusom začenja pozneje kot prejšnja leta.
Fotografija: Med programi tečajev varne vožnje za motoriste je tudi takšen, na katerem izboljšamo vožnjo s sopotnikom.
Odpri galerijo
Med programi tečajev varne vožnje za motoriste je tudi takšen, na katerem izboljšamo vožnjo s sopotnikom.

Prvi spomladanski dnevi in lepo vreme, ki jih običajno spremlja, privabijo na ceste tudi večino motoristov. Vsaj tako je bilo prejšnja leta, a letošnjo sezono si bomo zapomnili po epidemiji covida-19, ki je običajni začetek pomaknila globoko v pomlad. Celo tradicionalni blagoslov motoristov v Mirni Peči je odpadel oziroma so ga organizirali virtualno. Lepo marčno vreme in prazne ceste so sicer premamili marsikaterega motorista, a takrat je zdravstvena stroka vožnjo z motorjem odsvetovala.
Z majskim rahljanjem vladnih ukrepov proti širjenju okužbe se je »uradno« začela tudi motoristična sezona. Da bo ta čim bolj varna, velja upoštevati nasvete, ki nam jih je podal izkušeni motorist in inštruktor varne vožnje Vojko Safran. Pred inštruktorsko kariero je dolga leta služboval kot policist na motorju, danes pa je nosilec programov varne vožnje za motoriste v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.

Motoristična kondicija

Četudi ne dirkamo kot Valentino Rossi, je vožnja z motorjem športna aktivnost, ki zahteva dobro psihofizično pripravljenost. Kot pravi Vojko Safran, motoristi vsako leto komaj čakamo na konec zime in novo sezono, na katero pa se moramo aktivno pripravljati. »Četudi se pozimi z motornim kolesom ne moremo voziti, lahko vzdržujemo psihofizično kondicijo. Priporočljive aktivnosti so tek, plavanje, hoja, obisk fitnes centra,« pravi Safran.

»Vsak motorist mora biti, še zlasti pred novo sezono, do sebe (in tudi do drugih udeležencev v prometu) iskren glede svoje psihofizične pripravljenosti ter si priznati oziroma se zavedati, ali se je morda čez zimo malenkost polenil in izgubil motoristično kondicijo,« opozori sogovornik in nadaljuje: »Ker je motocikel pozimi praviloma v garaži, izgubimo tudi občutek za vožnjo, zato ga je treba spomladi znova osvojiti.«

Po njegovih besedah letošnja sezona s tega vidika ni izjema, le zaradi epidemije novega koronavirusa se je njen začetek zamaknil za nekaj tednov. Dobra stran obdobja karantene je bila ta, da smo imeli več časa za fizično pripravo in nabiranje kondicije. Zato trenutne razmere, tako Safran, nikakor ne smejo biti izgovor, da se odpravimo na motorno kolo nepripravljeni. Zanimive vaje, ki so primerne za vse motoriste, je v obliki videonasvetov pripravil tudi AMZS v sodelovanju z vozniki in trenerji v panogah motošporta in kartinga, in sicer pod geslom #TreniramDoma. Objavljeni so na spletnih straneh AMZS.

Motorno kolo ni dirkalni stroj

Sogovornik še pravi, da je na začetku sezone priporočljiv tudi obisk katerega od programov varne vožnje. Na poligonu lahko motoristi v varnem okolju izboljšajo svojo kondicijo. In prav včeraj je po dolgi karanteni center varne vožnje odprl vrata.
»Prvi pogoj za varno vožnjo je zavedanje, da motorno kolo ni dirkalni stroj. Žal tega zavedanja nimajo vsi motoristi in aktualne razmere, ko je na cestah manj prometa, nekateri izkoriščajo za cestne dirke. Tako v AMZS kot pristojne institucije poudarjamo, da se moramo tudi motoristi zavedati, da bomo z vsako prometno nesrečo dodatno obremenili zdravstveni sistem in vse vzporedne službe, ki so trenutno osredotočene na epidemijo novega koronavirusa in na druge nujne dejavnosti,« pravi Safran in doda, da vsi tega priporočila žal ne upoštevajo in je še vedno preveč prometnih nesreč motoristov, tudi z usodnimi posledicami. »Težava ostaja tudi alkohol – vožnja pod vplivom alkohola je popolnoma nesprejemljiva,« poudari sogovornik.

Brezhibno motorno kolo in oprema

Seveda se bo še tako dobro pripravljen motorist hitro znašel v težavah, če bo njegov motocikel tehnično pomanjkljiv. Safran zato priporoča, da je najbolje pred začetkom sezone obiskati mehanično delavnico, kjer bodo preverili brezhibnost motocikla. Delovanje svetil, tlak v pnevmatikah in delovanje zavor pa lahko preveri vsak sam. Še več, takšno preverjanje je dobrodošlo pred vsako vožnjo.
Dobro pripravljen motorist, tehnično brezhiben motocikel in primerna zaščitna oprema so formula za varno vožnjo z motornim kolesom.
Dobro pripravljen motorist, tehnično brezhiben motocikel in primerna zaščitna oprema so formula za varno vožnjo z motornim kolesom.

Za varno vožnjo je pomembna tudi oprema. Kot pravi sogovornik, je čelada edini zakonsko obvezen del opreme, kar pa za zaščito pred poškodbami še zdaleč ni dovolj. »V primeru nesreče oziroma padca so oblačila in obutev edino, kar nam lahko da zaščito in ublaži poškodbe,« še doda. Pri nakupu opreme svetuje previdnost in priporoča, da obiščemo specializirano trgovino, kjer vam bodo znali dobro svetovati. Predvsem za čelado si velja vzeti dovolj časa; resni prodajalci ponujajo tudi možnost testne vožnje. »Prav tako bomo najlažje ugotovili, ali nam ustreza ali ne,« pravi Safran in priporoča še izbiro živahne barve – tako za čelado kot oblačila. »Vročina ne sme biti izgovor, da na motor sedemo v kratkih hlačah, majici in natikačih. Tudi za vroče mesece je mogoče dobiti zelo kakovostno in zračno opremo,« poudari sogovornik.

Znanje je različno

Kako dobri motoristi smo Slovenke in Slovenci, smo vprašali inštruktorja varne vožnje Vojka Safrana, ki ima pri delu vpogled v znanje in veščine motoristov. V štirinajstih letih, odkar deluje kot inštruktor v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, je sodeloval že z več tisoč motoristi. Pravi, da je njihovo znanje zelo različno. »Veliko je odvisno od motorike voznika in od števila prevoženih kilometrov. Vsi znajo voziti, vendar to nikakor ne pomeni, da kolo vsi tudi obvladujejo,« pravi in nadaljuje: »Za obvladovanje motornega kolesa potrebujemo veliko treninga. Lahko rečemo, da je vožnja z motorjem vrsta športa. Brez treninga v športu smo lahko le podpovprečni. Najnevarnejši so tisti, ki so polni samih sebe, mislijo, da vse obvladajo, in se počutijo nedotakljive.«


In katere so najpogostejše napake, ki jih opaža na tečajih? »Nekateri delajo najrazličnejše napake pri vožnji skozi zavoje, drugi imajo težave s pravilno tehniko gledanja, tretji s pravilno uporabo obeh zavor ... Pri vsakem še najdemo priložnost za napredek,« odgovarja in doda, da je po opravljenem tečaju motoristova vožnja varnejša, kakovostnejša, predvsem pa še bolj sproščujoča. »Ne smemo pozabiti, da je motor namenjen uživanju. Zato bodimo motoristi v prometu strpni in vzor drugim udeležencem. Cesta ni dirkališče in ni primeren prostor za trening ali dokazovanje,« sklene Vojko Safran. 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije