VITAMINI

Zakaj marelice? Polne so sonca in zdravja

Objavljeno 03. julij 2019 20.50 | Posodobljeno 03. julij 2019 20.50 | Piše: Tina Horvat
Ključne besede: marelice

Zaradi visoke vsebnosti betakarotena so sveže marelice odlične za kadilce, nosečnice in ženske, ki jemljejo kontracepcijske tablete, suhe pa za športnike.

Nežno oranžno barvo imajo zaradi visoke vsebnosti karotenoidov. FOTO: Guliver/Getty Images
Marelice niso samo eden najokusnejših sadežev poletja, ampak so tudi eden najbolj zdravih. Svojo nežno oranžno barvo imajo zaradi visoke vsebnosti karotenoidov, predvsem vsebujejo zelo veliko betakarotena, ki se v organizmu pretvori v vitamin A.
image
Marelice so eden od najbolj zdravih sadežev. FOTO: Špela Ankele

Zaradi tega so še posebno priporočljive za kadilce, nosečnice in ženske, ki uporabljajo kontracepcijske tablete. Vse to namreč močno povečuje potrebe po betakarotenu. Kadilce lahko ščitijo pred pljučnim rakom, pri nosečnicah pa vplivajo na ugodno rast ploda. Prav tako pri ženskah zmanjšajo tveganje za raka dojk. Koristne so tudi za dober vid, saj ščitijo pred starostno degenerativno slabovidnostjo.
 

Idealne za športnike


Betakaroten je nujen za rast celic, za dobro stanje kože in sluznice, deluje tudi pri razstrupljanju telesa in protivnetno, poleg tega igra pomembno vlogo pri zaščiti pred rakom in staranju celic. Z uživanjem marelic ga dobimo zelo veliko! Že z dvema sadežema dobimo 1,5 do 3 mg betakarotena, kar je skoraj polovica priporočenega dnevnega vnosa tega vitamina. Kot je pokazala raziskava indijskih znanstvenikov leta 2012, je betakaroten tudi zelo pomemben dejavnik v boju proti zastrupitvi jeter zaradi alkohola.

Marelice so tudi pomemben vir kalija, železa, bakra in magnezija. Vsi ti minerali so zelo pomembni za aktivne ljudi, ki se veliko gibljejo, torej predvsem za športnike. Sušene ali sveže so pravzaprav idealna hrana za športnike, saj telo pred naporom oskrbijo s pomembnimi snovmi. Še posebno priporočljivo je, da jih zaužijete pred večjim naporom, in sicer večji ko je napor, več marelic. Poleg vsega pomagajo pri izločanju toksinov in proti utrujenosti.
image
Suhe so idealne za športnike. FOTO: arhiv Dela

Sveže in zrele so odlično prebavljive in tudi odlične za prebavo, saj vlakna oziroma pektini in blage kisline pomagajo pri prenosu hrane skozi prebavila, še posebno pa pomagajo pri lenem črevesju in spodbujajo njegovo delovanje.

Marelica je tudi eden od prvih sadežev, ki ga lahko damo jesti dojenčku, najprej zmletega, nato narezanega na koščke in vmešanega v navadni jogurt ali skuto.
 

Najbolj zdrave so sveže


Če uživamo sveže, niso zelo kalorične. S 100 grami namreč zaužijemo 50 kalorij. Bolj kalorične so na primer banane (88 kilokalorij), grozdje in kaki (70), hruške (60) in avokado (160).
Marelica je eden od prvih sadežev, ki ga lahko damo jesti dojenčku.


A pozor, sušene so, kot vse drugo sušeno sadje, prava energijska bomba, saj njihova kalorična vrednost zaradi ogromne vsebnosti sladkorja naraste na kar 250 kalorij na 100 gramov.

Sveže so torej priporočljiva in zdrava hrana, suhe pa so primernejše za športnike. Nedavno so znanstveniki tudi ugotovili, da lahko uživanje marelic zaradi naravnega salicilata sproži alergijsko reakcijo pri tistih, ki so sicer alergični na penicilin. 
Deli s prijatelji