ŠOLSKE TORBE

Torba kriva slabe drže

Šolske torbe že skoraj tri mesece pridno služijo svojemu namenu; ali dobro služijo tudi hrbtenici?
Fotografija: Biti mora ravno prav velika ter pravilno napolnjena in nameščena na ramena. FOTOGRAFIJE: Osebni arhiv
Odpri galerijo
Biti mora ravno prav velika ter pravilno napolnjena in nameščena na ramena. FOTOGRAFIJE: Osebni arhiv

Nosijo jih od vstopa v šolo do 18. leta ali še dlje, zato ni vseeno, kako. Nepravilna nošnja šolske torbe je namreč pogosto kriva za razvoj slabe drže in bolečin v mišično-skeletnem sistemu. Čeprav so starši čedalje bolj ozaveščeni o primernosti torb (vedo tudi, da cena ni merilo kakovosti), je končna odločitev o nakupu večinoma prepuščena otroku, kar je razumljivo, saj mu mora biti všeč.

Večina otrok ne zna pravilno uporabljati torbe, zato jih moramo tega naučiti.
Večina otrok ne zna pravilno uporabljati torbe, zato jih moramo tega naučiti.

Toda zgolj prava izbira torbe ni dovolj, otroku je treba pokazati, kako naj jo uporablja, da bo uporaba varna za njegov razvoj, zdravje in počutje, pravi Zorana Sicherl, dipl. delovna terapevta, asistentka na Oddelku za delovno terapijo Zdravstvene fakultete Univerze v Ljubljani. »Izbira šolske torbe je pomemben družinski dogodek. Če je otrok aktivno vključen v nakup in poučen o pravilni uporabi, bo postal tudi bolj odgovoren za svoje zdravje.«

V Sloveniji je pred tremi leti zaživel projekt Varna nošnja šolske torbe.


Zasnovan je bil v sodelovanju z Ameriškim združenjem za delovno terapijo, ki je akcijo začelo že leta 1998. Začetnica je priznana profesorica dr. Karen Jacobs, delovna terapevtka z univerze v Bostonu. V Sloveniji preventivne delavnice prostovoljno izvajajo delovni terapevti in študenti delovne terapije na tej fakulteti.

Zorana Sicherl: »Če otroka poučimo o pravilni uporabi torbe, bo postal tudi bolj odgovoren za svoje zdravje.«
Zorana Sicherl: »Če otroka poučimo o pravilni uporabi torbe, bo postal tudi bolj odgovoren za svoje zdravje.«

Delavnic se je do zdaj udeležilo več kot tisoč otrok z več osnovnih šol. Učencem povedo in pokažejo, kakšne lastnosti naj ima šolska torba (oziroma nahrbtnik), kako težka naj bo prazna in z vsebino, kako vanjo pravilno zložiti potrebščine in kako jo pravilno nositi, da ne bo škode za zdravje.
 

Opletati ne sme


»Čeprav o primerni teži šolske torbe obstajajo različne smernice, velja, naj ne presega od 10 do 15 odstotkov otrokove teže. Velikost naj ustreza velikosti otroka.« Nakup večje torbe (da bo otroku ustrezala še čez pet let) ni smiseln. »Ima naj trdo hrbtišče, ki se mora dobro prilegati hrbtu, sega naj od ramen do bokov. Če visi čez zadnjico, vleče hrbet nazaj, zato so mišice stalno napete in posledično utrujene. Pomembno je, da otroka večkrat vprašamo, ali je nošenje šolske torbe udobno. Otroci se namreč na neudobno nošenje navadijo in ga sprejmejo kot samoumevno.«

Katere napake so najpogostejše? »Zanimivo je, da veliko otrok torbe ne zna pravilno namestiti na hrbet, prav tako ne znajo pravilno naravnati naramnic. Pasov prek prsnega koša in bokov največkrat ne uporabijo.« Če je manjše rasti, je smiselno razmisliti o torbi na kolesih, svetuje sogovornica, vendar je taka torba že v osnovi težja in velikokrat jo nosijo na hrbtu, čemur pa ni namenjena. Pomembno je tudi, da se je ne vleče vedno z isto roko.


Torbo, posebno nahrbtno, je pomembno znati pravilno napolniti. »Starši vsebine torbe ne pregledujejo pogosto in tako so v njej tudi stvari, ki jih otrok v resnici ne potrebuje. Pri zlaganju šolskih potrebščin vanjo se je treba držati pravila, da so težje stvari bližje hrbtu, lažje pa spredaj, če ima stranske predale, naj predmete zloži tudi v njih. Potrebščine naj bodo zložene tako, da ne drsijo sem in tja. Veliko torb ima ločene predale, ki pomagajo, da zloženo ostane na svojem mestu. Kakšno knjigo lahko nese tudi v roki, če v torbi ni prostora.« 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije