DRAGOCENI MINERAL

Poskrbite, da bo imelo telo dovolj magnezija

Objavljeno 20. oktober 2019 12.11 | Posodobljeno 20. oktober 2019 12.11 | Piše: Ema Bubanj

Magnezij velja za najpomembnejše hranilo za zdravje ljudi, saj sodeluje pri več kot 300 biokemičnih reakcijah v telesu.

Uživanje živil z magnezijem je izjemno pomembno tudi pred zimo, ko si krepimo odpornost. FOTOGRAFIJE: guliver/Getty Images
Verjetno bi se marsikdo strinjal, da je magnezij najbolj spregledan mineral. Vsakdo ve, da nas banane oskrbujejo s kalijem, da je kalcij zdrav za kosti, da je natrij povezan s krvnim tlakom. Kaj pa magnezij? Morda ga še najraje povezujemo s spodbujanjem prebavnega trakta, a ta mineral ponuja mnogo več.

Nesorazmerje med kalcijem, kalijem in magnezijem lahko pomembno vpliva na stanje mišic. Vsak od omenjenih elektrolitov pomaga pri ohranjanju pomembnega ravnovesja, če enega primanjkuje, se lahko pojavijo krči.

Magnezij je neverjetno vsestransko in pomembno hranilo, mnogi celo vztrajajo, da je sploh najpomembnejše hranilo za zdravje ljudi. Sodeluje namreč pri več kot 300 biokemičnih reakcijah v telesu, ki vplivajo na krvni tlak, presnovo, sintezo beljakovin, urejenost glukoze v krvi in mnogo drugih funkcij ter dejavnikov. Potreben je za proizvodnjo energije, uravnava celoten mišični in živčni sistem in krepi telesno odpornost, kar je sredi jeseni, ko se že glasno naznanjajo različna prehladna obolenja, izjemnega pomena.

Čeprav to nikakor ni prva posledica pomanjkanja magnezija v organizmu, je nedvomno med najnevarnejšimi. Paradoksalno, a po eni strani v kosteh izgubljamo kalcij, po drugi pa se kalcij nabira predvsem v mehkem tkivu – ob sklepih (tetive), v žilah in mišicah. Elastičnost žil se tako zmanjšuje in lahko nastopijo koronarni zapleti. Kopičenje kalcija lahko pomaga preprečevati prav magnezij.

Na pomanjkanje minerala nas telo zgovorno opozori, pojasnjuje Martin Kenda, specialist družinske medicine v Medicinskem centru Barsos: »Pomanjkanje magnezija se pokaže v obliki mišičnih krčev, motenj srčnega ritma, vrtoglavice, omotičnosti, nervoze, slabše kakovosti spanca, zmanjšane zbranosti in glavobola. Dolgotrajno pomanjkanje povzroča osteoporozo. Pomanjkanje poveča tudi dovzetnost za stres, stres pa vodi v pomanjkanje magnezija, kar lahko ustvari začarani krog.«

Harvardska študija, v kateri je sodelovalo 70.000 ljudi, je potrdila, da imajo tisti, ki uživajo več magnezija, optimalen krvni tlak in občutno nižje tveganje za razvoj hipertenzije.

Če se vrnemo h kalciju, omenjenemu v uvodu, ali ste vedeli, da ima magnezij enako pomembno, če ne celo pomembnejšo vlogo pri ohranjanju trdnosti kosti? Kenda pojasnjuje: »Kalcij za vgradnjo v kost potrebuje vitamin D, ki pa ga brez magnezija naše telo ne more proizvajati. Poleg tega magnezij spodbuja tudi nastajanje hormona kalcitonina v ščitnici. Kalcitonin ga potrebuje za usmerjanje kalcija iz tkiv v kosti. Brez zadostnih ravni magnezija se lahko razvije osteoporoza.«

Kakovosten in zadosten spanec je eden od temeljev človekovega zdravja, pri tem pa lahko pomaga magnezij, ki slovi tudi kot mineral za sprostitev telesa in duha v večernih urah.

Več kot dovolj razlogov, da poskrbimo za zadosten vnos tega dragocenega minerala v telo, morda pa to nehote preprečujemo z vsakodnevnimi navadami. Denimo, telo lahko prikrajšamo zanj, če uživamo preveč sladkorja in sladkih jedi ter mlečnih izdelkov. Krivo je lahko tudi uživanje kalcija prek prehranskih dodatkov, nič kaj dobrega za nas ne naredijo gazirane pijače. Magnezij lahko ogrožata tudi celikaija in chronova ter sladkorna bolezen, seveda pa si mineral nevarno odtegujemo, če se izogibamo zeleni zelenjavi. Veliko magnezija vsebujejo tudi pšenični otrobi, bučna in sončnična semena, pšenični kalčki, indijski oreški, arašidi in riž, ob večjem pomanjkanju pa seveda po posvetu s strokovnjakom sežemo po ustreznih dodatkih.

Ste brez moči in prave volje, delo in obveznosti pa se kar kopičijo? Kdor ne uživa dovolj magnezija, nima dovolj celične energije, s katero bi lahko premagoval utrujenost in druge zahtevne izzive.

Kot pojasnjuje Martin Kenda, spec. družinske medicine v Medicinskem centru Barsos: »Kalcij za vgradnjo v kost potrebuje vitamin D, ki pa ga brez magnezija naše telo ne more proizvajati. Poleg tega magnezij spodbuja nastajanje hormona kalcitonina v ščitnici. Kalcitonin ga potrebuje za usmerjanje kalcija iz tkiv v kosti. Brez zadostnih ravni magnezija se lahko razvije osteoporoza.«

Številne raziskave so pokazale, da pomanjkanje magnezija nevarno vpliva na duševno zdravje. Zadosten vnos učinkovito izboljšuje kognitivne sposobnosti, pomanjkanje pa predvsem pri starejših vodi v upad številnih funkcij v možganih, povzročalo pa naj bi tudi anksioznost, depresijo in vedenjske motnje.
Menstrualne bolečine
Mišični krči med mesečnim perilom so prav tako povezani s količino magnezija v organizmu. Ženske, ki trpijo zaradi hudega predmenstrualnega simptoma, naj pravočasno uživajo živila, bogata z magnezijem, ali pa ustrezne dodatke, svetujejo številni strokovnjaki. Magnezij pomaga tudi v nosečnosti, saj zmanjšuje tveganje za prezgodnji porod, odpravlja pa tudi glavobole.
Deli s prijatelji