POZOR

Pet znakov, da uživate premalo beljakovin

Objavljeno 20. marec 2019 20.12 | Posodobljeno 20. marec 2019 23.24 | Piše: M. F.

Beljakovine telo nujno potrebuje, zato se na njihovo pomanjkanje odzove z različnimi znaki.

Telo na pomanjkanje beljakovin opozarja tudi s težjim premagovanjem fizičnih naporov. FOTO: Thinkstock
Beljakovine so ključnega pomena za rast, dobro delovanje in pravilno strukturo vseh živih celic. Predstavljale naj bi od deset do 15 odstotkov dnevno zaužite hrane. Kaj se zgodi, če jih telo ne dobi dovolj, pa pojasnjuje prehranska strokovnjakinja Leslie Bonci, ki je povedala, da je pomanjkanje teh najpogosteje prisotno pri veganih, pri posameznikih, ki obolevajo za anoreksijo, tistih z nediagnosticirano kronovo boleznijo ali pri ljudeh, ki trpijo za težko obliko podhranjenosti. Tako pa telo opozarja, da jih je prehrana z njimi preskopa.

Podvrženost zlomom

Za močne in zdrave kosti je kalcij nepogrešljiv, prav tako pa so zanje pomembne beljakovine, je lani zaključke raziskave povzelo mednarodno društvo za osteoporozo, v kateri se je izkazalo, da lahko z beljakovinami bogata hrana pomaga pri zaščiti kosti. »Če organizem teh za optimalno delovanje možganov in drugih organov ne dobi dovolj, jih črpa iz zalog, zlasti iz mišičnih in kostnih tkiv,« je povedala Boncijeva in dodala, da so prav zato kosti ob premajhnem vnosu beljakovin bolj lomljive in podvržene poškodbam.

Lasje in nohti so lomljivi

Beljakovine so osnovni gradniki las in nohtov ter so zato nepogrešljive za njihovo lepoto in zdravje. »Če jih v prehrani konstantno primanjkuje, lasje postanejo pusti, suhi in hitreje se jim začno cepiti konice. Hkrati kronično pomanjkanje beljakovin spodbuja izpadanje las,« so zapisali dermatologi iz ameriškega dermatološkega društva in pojasnili, da telo za normalno delovanje primanjkljaj beljakovin nadomešča s črpanjem teh iz las, zato postanejo nekakovostni in nezdravi, kar velja tudi za nohte, ki pod vplivom pomanjkanja beljakovin postanejo krhki in lomljivi.

Nepojasnjeno upada teža

To, da je na tehtnici vse nižja vrednost, ni vedno dobro. Zlasti če za to ne poznate vzroka, ki se kaj lahko skriva v preskopem vnosu beljakovin. »Beljakovine so ključne za grajenje in delovanje mišic. Kadar jih telo ne dobi dovolj, jih črpa iz mišičnih tkiv, mišična masa se zato zmanjša, zato se povečajo maščobne obloge, ki so lažje od mišic,« še eno neljubo posledico niza prehranska strokovnjakinja. 

Nenehna utrujenost

Najbrž ta učinek ne bo viden, če boste nekaj dni zapored zaužili premalo beljakovin, a če pride do kroničnega pomanjkanja, se nedvomno pojavijo utrujenost, malodušje in izčrpanost. Kajti, kot je povedala Boncijeva, so beljakovine ena od ključnih sestavin hemoglobina, ki po telesu v vsa tkiva prenaša kisik. Kadar je raven tega prenizka, v organe pride manj kisika, kar povzroča omenjene neljube posledice ter tudi hitrejše upehanje.

Pogosti prehladi

Beljakovine so ob vsem tem glavna sestavina protiteles, ki organizem varujejo pred virusi in bakterijami. »Če ne prejmete dovolj beljakovin, je ogrožena odpornost in dovzetnejši ste za različne okužbe, saj se jim ta ni sposoben upirati,« je še povedala strokovnjakinja.
Deli s prijatelji