MITI

10 neresnic o jajcih

Objavljeno 11. februar 2019 17.46 | Posodobljeno 11. februar 2019 21.10 | Piše: M. F.
Čeprav so jajca priljubljeno živilo, mnogi verjamejo v neresnice v zvezi z njimi.
Jajca z rjavo lupino niso bolj zdrava od tistih z belo. FOTO: Thinkstock
Jajca so priročno, priljubljeno in zdravo živilo. Obstaja nešteto načinov njihove priprave, uporabna so v mnogih jedeh in zato pogosto na jedilnikih. A to ne pomeni, da vse, kar verjamete o njih, tudi drži. Tu je 10 najpogostejših zmotnih prepričanj o jajcih.

Ljudje s povišanim holesterolom ne smejo jesti jajc

Leta in leta so zdravniki in prehranski strokovnjaki ljudem s srčnimi boleznimi priporočali, naj se izogibajo jajcem. Jajce z 211 miligrami holesterola (toliko ga povprečno vsebuje) telesu priskrbi 70 odstotkov dnevno priporočene količine te snovi. A zadeve se spreminjajo. Najnovejše raziskave so dokazale, da s holesterolom bogata živila, kot so jajca, ne vplivajo bistveno na raven krvnih maščob. Glavni krivci za porast holesterola so enostavni sladkorji, nasičene maščobe in transmaščobe. Zato je pet jajc na teden povsem sprejemljiva količina tudi za tiste z visokim holesterolom.

Beljak je bolj zdrav kot celo jajce

Ker se trudite, da bi bil vaš zajtrk zdrav, pojeste samo beljak. Res je, da je v celem jajcu 72 kalorij, medtem ko jih beljak vsebuje le 17 in je brez maščob. A to ni ključno pri celotni zgodbi, je povedala prehranska strokovnjakinja Keri Glassman: »Maščobe iz rumenjaka so zdrave in so ključne sestavine uravnoteženega zajtrka. Če ne boste pojedli rumenjaka, boste kmalu znova lačni. Poleg tega rumenjak vsebuje še druge hranljive snovi, denimo vitamin B12, vitamin D in holin, ki so za dobro delovanje organizma ključni elementi.«

Jajca vsebujejo ogromno beljakovin

Jajčni beljak ima veliko beljakovin in malo kalorij, toda če rumenjak zavržete, zavržete veliko dobrega. Kajti beljakovine v beljaku ne odtehtajo zavrženih snovi iz rumenjaka. »Koliko beljakovin bi lahko dobili iz nečesa, kar ima komaj slabih 20 kalorij? Pojejte rumenjak, saj boste tako siti dlje in boste zajtrk obogatili tudi z drugimi pomembnimi snovmi,« je povedala Glassmanova.

Rjava jajca so bolj zdrava od belih

Rjavi riž je boljši od belega, črni kruh je boljši od belega, a jajca z rjavo lupino niso bolj zdrava od tistih z belo. »Nikoli ne bi priporočala izbire jajc glede na barvo lupine, saj ta ni znak vsebnosti hranljivih snovi,« je povedala Glassmanova. »Barva lupine ni povezana z ničimer drugim kot z genetiko kokoši.«

Jajca niso primerna za jutra, ko se vam mudi

Ideja, da bi v jutru, ko se vam mudi, pekli jajca, ni mamljiva, vendar jih je ne glede na stisko s časom mogoče vključiti v prvi jutranji obrok. Pripravljena so hitro, lahko jih spečete, medtem ko pijete kavo, ali skuhate med prhanjem. Lahko jih skuhate tudi večer prej. Naglica naj ne bo izgovor, da zjutraj ne bi jedli jajc.

Kokoši, ki niso rejena v kletkah, se prosto pasejo

V kletkah rejene kokoši v resnici nimajo veliko prostora za gibanje, a tudi tiste, iz proste reje se ne pasejo svobodno po dvoriščih in travnikih. »To, da so proste reje, pomeni le, da niso v kletkah, a tudi v hlevih imajo lahko zelo malo prostora,« je povedala Glassmanova, ki priporoča izbiro jajc kokošk organske vzgoje.

Jajca brez hormonov so bolj zdrava

Saj ne, da bi se morali izogibati jajcem, ki so brez hormonov, a ne glede na napise ima večina jajc v trgovinah dodane hormone, ki vanje pridejo s krmo. Pomembnejše je izogibanje antibiotikom, s katerimi so prav tako hranjene nekatere kokoši.

Jajca bi morali hraniti na vratih hladilnika

V resnici to ni zanje idealno mesto. Če jih ne nameravate pojesti hitro, jih raje v originalni embalaži hranite na polici hladilnika, kjer je bolj stalna temperatura kot na vratih, ki jih stalno odpirate in zapirate.

Jajca s pretečenim rokom niso več uporabna

Če so jajca na hladnem v hladilniku, jih lahko varno uživate še vsaj teden dni po pretečenem roku. Najboljše pa je s preprostim testom preveriti njihovo uporabnost: jajce položite v vodo. Če potone, je še povsem uporabno, jeste ga lahko tudi, če se njegov vrh dvigne proti gladini, če pa jajce plava, ga je treba zavreči.

Jajc ne smete zamrzovati

Če so vaša jajca tik pred rokom uporabe ali že čezenj, lahko njihovo uporabnost podaljšate tako, da jih zamrznete. Zamrzovanje celih jajc ni primerno, saj lahko njihova lupina v zamrzovalniku poči. Raje jih razbijte, stepite in zamrznite v kalupih za ledene kocke ter jih kasneje uporabite za peciva ali pripravo jedi iz mletega mesa. Niso pa zamrznjena jajca primerna za pripravo umešanih, saj se zaradi nizkih temperatur spremeni njihova tekstura.
Deli s prijatelji