OBRATI

Zakaj Američani sovražijo ročni menjalnik?

V ZDA avtomobili s prestavno ročico predstavljajo le delček trga, sicer pa so se avtomatiki uveljavili tudi drugod po svetu.
Fotografija: Ročni menjalnik bo nekoč le še stvar ljubiteljstva in romantike. FOTO: Guliver/Getty Images
Odpri galerijo
Ročni menjalnik bo nekoč le še stvar ljubiteljstva in romantike. FOTO: Guliver/Getty Images

Sovraštvo je morda malce prehuda beseda, a dejstvo je, da v ZDA avtomobili z ročnim menjalnikom predstavljajo le pet odstotkov prodaje vseh osebnih vozil. Drugod po svetu je s sklopko in prestavno ročico opremljenih okoli 45 odstotkov novih avtomobilov.
Sodobni samodejni menjalniki so lahko enako hitri in varčni kot ročni.
Sodobni samodejni menjalniki so lahko enako hitri in varčni kot ročni.

Avtomobilski novinar ameriškega spletnega tehnološkega portala cnet Brian Cooley je ljubiteljem šalthebla (beri: Neameričanom) poskušal razložiti, zakaj Američani prisegajo na avtomatike, drugi pa precej manj.
 

Cena


To je še vedno glavni razlog, zakaj celotni svet ne sprejme samodejnih menjalnikov. Indija, Kitajska in Brazilija so velikanski avtomobilski trgi, kjer pa vladajo precej drugačne ekonomske razmere kot v ZDA. Pri četverici najbolje prodajanih kompaktnih avtomobilov v Braziliji, na primer, samodejni menjalnik stane dodatnih 1150 dolarjev (985 evrov). In to je v državi, kjer se povprečna plača giblje pod 700 evri, precejšen finančni zalogaj. Samodejni menjalnik v ZDA stane enako, povprečna plača pa je nekajkrat višja.
 

Kultura


Kakor opaža Cooley, imajo Američani precej bolj ležeren pogled na avtomobile kot drugod po svetu. V drugih kulturah je, denimo, težje priti do vozniškega dovoljenja, vožnja v mestu pa je lahko prava pustolovščina, zaradi česar imajo precej bolj resen pristop do avtomobila in vožnje, medtem ko Američani avto povezujejo z udobjem in zabavo.
 

Nepoznavanje


Velik del zemljanov zna voziti avto z ročnim menjalnikom, Američani pa tega preprosto ne obvladajo oziroma jim sploh ni treba, poleg tega le redko poznajo koga, ki bi znal prestavljati. To je v ZDA postala izgubljena vrlina in s tem kulturna čudnost. Človek verjetno ne bo zapravil tridesetih tisočakov za nekaj, česar ne zna niti uporabljati. Zagovorniki ročnega menjalnika jim lahko sicer zabrusijo, naj gredo in se naučijo, Američani pa jim lahko na to preprosto odvrnejo: »Zakaj?«
 

Učinkovitost


Samodejni menjalniki so nekoč veljali za bolj potratne in manj zmogljive, kar je bil velik problem na svetovnih trgih z visokimi cenami goriva, strogimi predpisi glede izpustov ogljikovega dioksida in omejitvami delovne prostornine motorjev, zaradi česar je bil ročni menjalnik nuja.
Samodejne menjalnike se da natančneje nastavljati in optimizirati porabo.
Samodejne menjalnike se da natančneje nastavljati in optimizirati porabo.

Danes so sodobni samodejni menjalniki tako hitri in varčni kot ročni (v nekaterih primerih celo bolj), omogočajo pa tudi delovanje prilagodljivih tempomatov in drugih naprednih načinov vožnje. In avtomatiki bodo postopoma prevzemali vedno večji del trga, in to tudi v deželah, kjer prisegajo na ročni menjalnik.


Pomembno je vedeti, da lahko proizvajalci avtomobilov bolje kontrolirajo in optimizirajo vozilo, kar se tiče zmogljivosti, izpustov in porabe, če je opremljeno s samodejnim menjalnikom, ki se ga da natančno nastaviti, kakor pri ročnem menjalniku, kjer je poraba odvisna od načina vožnje posameznika.
Ročni menjalnik bo nekoč le še stvar ljubiteljstva in romantike. FOTO: Guliver/Getty Images
Ročni menjalnik bo nekoč le še stvar ljubiteljstva in romantike. FOTO: Guliver/Getty Images

Kakor sklene Cooley, bo ročni menjalnik vedno imel svoje zagovornike, podobno kot vinilne plošče. In tako kot pri vinilkah bo šlo bolj za romantiko, nostalgijo in hobi kakor za praktične razloge za njegovo uporabo. 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije