SEZONSKA NADLOGA

Pomlad je tu in z njo utrujenost

Objavljeno 01. marec 2020 17.40 | Posodobljeno 01. marec 2020 17.40 | Piše: Ema Bubanj

Zdi se, kakor da je narava pri nas letos preskočila zimo: visoke temperature in travniške cvetlice vpijejo, da je že prišla pomlad, zato se velja pripraviti na njeno neprijazno spremljevalko –​ spomladansko utrujenost

Tudi vas preganja spomladanska utrujenost?
Verjetno bo bolje, da se prenehamo zavajati: bele zime očitno ne bo, sprijaznimo se s povsem spomladanskim vremenom. Pa tudi neprijetnim počutjem? Mnoge namreč že lovi spomladanska utrujenost, ki je največkrat posledica porušenega hormonskega ravnovesja. Utrujenost, zaspanost, celo izčrpanost in brezvoljnost: vse to so značilni znaki sezonske tegobe, če pa imamo resnično smolo, se lahko pridružijo še omotičnost, razdražljivost, glavoboli in tudi bolečine v sklepih.

Prestavimo se iz udobnega položaja in naredimo prvi korak!

Simptomi se običajno pokažejo sredi marca in vztrajajo do konca aprila, a ker so spomladanske temperature prav zares že tu, travnike pa prekrivajo cvetlice, ne preseneča, da so se mnogi znašli v primežu nadloge. »Spomladanska utrujenost je praviloma povezana s počasnim prilagajanjem telesa na spremembo letnega časa,« pojasnjuje dr. Saša Poljak Lukek, spec. zakonske in družinske terapije. »Ko se dan podaljšuje in temperature dvigujejo, se tudi človeško telo začenja odzivati. Zaradi porabljenih zalog serotonina, t. i. hormona sreče, smo lahko spomladi zaspani in brez energije. Višanje zunanje temperature lahko vpliva na krvni pritisk, saj širjenje krvnih žil povzroči padec tlaka. Vse to so organske podlage za občutke brezvoljnosti, otožnosti, zaspanosti oziroma celo simptome depresivne motnje.«

Novi začetki so naporni

A jasno je, da na naše razpoloženje ne vplivajo zgolj organske spremembe, poudarja sogovornica. Pomlad simbolizira nov
image
Narava nas vabi: odzovimo se! FOTOGRAFIJE: GULIVER/GETTY IMAGES
začetek, mrzlično načrtovanje, priprave na preostanek leta, zato so lahko prvi meseci v letu čustveno izjemno naporni: »Če sta december in z njim povezano slovo od starega leta polna optimizma in načrtov, lahko prvi meseci novega leta že prinesejo prvo razočaranje. Pri tem je vedno znova na preizkušnji človekova sposobnost odpuščanja in sočutja. Pri čemer moramo biti najprej sposobni sočutja do sebe in si znati odpuščati, če načrtov ne moremo izpolniti, če smo manj učinkoviti, kot smo si zastavili, in seveda napake tudi dopuščati drugim ter znati prepoznati njihovo stisko in ponuditi pomoč. Mogoče potrebujemo ravno to, da se nam povrneta energija in volja do življenja.«
Pomaga tudi hrana
Glede na letošnje mile zimske temperature se morda nismo vdajali toliko pregreham, obogatenim z maščobami, a kljub temu velja poudariti, da si bomo spomladansko energijo pridobili predvsem z vitamini in minerali. Uživajmo čim več svežega sadja in zelenjave, ne pozabimo niti na ogljikove hidrate, kot so polnozrnati kruh, rjavi riž in polnovredne testenine, saj nam dajejo dragoceno energijo. Ne zanemarimo zadostnega vnosa tekočine in vsako jutro krepkega zajtrka. Še naprej krepimo imunski sistem z antioksidanti, ne nazadnje so virusi še vedno na pohodu! Magnezij deluje blagodejno proti stresu in podpira mišice, ki so morda že na preizkušnji. Matični mleček vsebuje veliko hranilnih snovi, ki izboljšujejo naravno odpornost in krepijo živčni sistem. Vitamin E varuje celice pred škodljivimi vplivi iz okolja, deluje protivnetno in pomaga imunskemu sistemu.

Svež zrak in telesna dejavnost sta tudi tu za vse priročna rešitev: prepustimo se toku in se po zgledu narave prebudimo tudi sami! »Telesu bomo najbolj pomagali, če ga premaknemo iz udobnega položaja. Marsikdaj je potreben le prvi korak, ki je tudi najzahtevnejši, da se začnemo sprehajati, teči, telovaditi. A to ne velja le za telesno dejavnost! Zgodnjespomladanski čas je lahko tudi priložnost za novo prebujanje v odnosih. Tudi tu moramo pogosto narediti zgolj prvi korak in začeti pogovor, nekoga povabiti na kosilo, organizirati družinski izlet, obiskati sorodnike, poklicati prijatelje. Ali pa preprosto opaziti vse ljudi, ki nas obkrožajo. Včasih je že to zavedanje dovolj, da občutimo hvaležnost oziroma opazimo osebo, ki potrebuje našo pomoč, spodbudo, pogovor. In to je lahko zelo učinkovito zdravilo proti spomladanski utrujenosti.« In tudi če se vse skupaj zdaj zdi brezizhodno, ne pozabimo: spomladanska utrujenost je prehodna, če pa ne izzveni v nekaj tednih, je vseeno priporočljivo opraviti preventivni pregled pri zdravniku, ki lahko odkrije morebitne znake resne bolezni.
image
Telo zdaj potrebuje predvsem vitamine in minerale.

Vzemimo si čas za sprostitev ob branju knjige, poslušanju glasbe, meditaciji.




Deli s prijatelji