OBRATI

Najboljše iz obeh svetov

Japonska Mazda je že pred leti napovedala prihod revolucionarnega bencinskega motorja z notranjim izgorevanjem, imenovanega skyactiv-X; premierno so ga pokazali v novi mazdi 3.
Fotografija: Mazdi 3 so kot prvi namenili novi motor z nadzorovanim kompresijskim vžigom; pri nas bodo za tako opremljeni avtomobil zahtevali od 23.090 evrov naprej. FOTO: Mazda
Odpri galerijo
Mazdi 3 so kot prvi namenili novi motor z nadzorovanim kompresijskim vžigom; pri nas bodo za tako opremljeni avtomobil zahtevali od 23.090 evrov naprej. FOTO: Mazda

Glavni cilj Mazdine nove tehnologije skyactiv-X je boljša gospodarnost in okoljska sprejemljivost motorja z notranjim izgorevanjem. Po napovedih inženirjev izpred nekaj let naj bi novi bencinski motor združeval prednosti bencinskega in dizelskega agregata. Novinec se ponaša s t. i. nadzorovanim kompresijskim vžigom, premierno pa so ga predstavili v novem modelu mazda 3.
 

Nadzorovani kompresijski vžig


Skyactiv-X je bencinski štirivaljnik s 1998 kubičnimi centimetri prostornine, ki razvije največjo moč 132 kW (180 KM) pri 6000 vrt./min in največji navor 224 Nm pri 3000 vrt./min. Novincu so namenili še Mazdino tehnologijo blagega hibrida, ki dodatno izboljša gospodarnost vozila. Seveda pri skyactive-X ne gre za običajni bencinski motor, ampak za motor, ki uporablja tehnologijo nadzorovanega kompresijskega vžiga SPCCI.

Novi agregat se navzven ne razlikuje zelo od drugih bencinskih agregatov – ima prostornino 1998 ccm in razvije največjo moč 132 kW (180 KM). FOTO: Mazda
Novi agregat se navzven ne razlikuje zelo od drugih bencinskih agregatov – ima prostornino 1998 ccm in razvije največjo moč 132 kW (180 KM). FOTO: Mazda
Mazdini inženirji so razvili koncept motorja, ki neopazno preklaplja med klasičnim vžigom mešanice bencina in zraka s svečko ter kompresijskim vžigom, pri čemer je svečka tista, ki sproži oba tipa izgorevanja. Posebnost novinca je tudi višje kompresijsko razmerje, kot smo ga vajeni pri klasičnem bencinskem motorju, in je z 16,3 : 1 bližje tistemu, ki ga imajo dizelski agregati.
 

Delovanje tehnologije​ skyactiv-X


Ključne razlike novega motorja v primerjavi z običajnimi bencinskimi so posebni senzorji, ki merijo tlak v vsakem valju posebej, posebna oblika površine batov in zmogljiv krmilni računalnik, ki sploh omogoča delovanje omenjene tehnologije SPCCI. Ta deluje tako, da se zrak in gorivo v valju tako stisneta, da skoraj zadošča za vžig s kompresijo. Vžigalna svečka v tem trenutku vžge manjši »meteor«, ki se širi in ob tem poveča temperaturo in tlak, dokler niso izpolnjeni pogoji za vžig s kompresijo.

Da mazdo žene novi agregat, lahko vidimo na oznaki različice, kjer piše skyactiv-X. FOTOgrafije: Blaž Kondža
Da mazdo žene novi agregat, lahko vidimo na oznaki različice, kjer piše skyactiv-X. FOTOgrafije: Blaž Kondža
Večina zraka in goriva v valju zgori s pomočjo kompresijskega vžiga. Krmiljenje vžiga s svečko torej uravnava, kdaj nastopi kompresijski vžig. Dodajmo, da ob hladnem zagonu in polni obremenitvi motor deluje kot klasični bencinar, kadar pa so naše zahteve manjše, neopazno preklopi v opisani način SPCCI.
 

Prvi vtisi


Delovanje novega bencinarja smo imeli priložnost preizkusiti tudi v praksi. Prvi vtisi so mešani, morda tudi zaradi naših previsokih pričakovanj, ki smo jih ustvarili pred leti, ko smo prvič slišali za ta revolucionarni motor. Narava motorja je daleč od zelo živahnega, njegovo pospeševanje je zelo zvezno in umirjeno.


Krivulja navora omogoča tudi, da zelo hitro prestavimo v višjo prestavo, celo hitreje kot pri motorjih s turbopolnilnikom. Nekaj več živahnosti motor pokaže šele pri visokih vrtljajih – kot smo vajeni pri atmosferskih bencinarjih. O poskočnosti, kakršno ponudijo turbomotorji že pri nizkih vrtljajih, v tem primeru ne moremo govoriti.
 

Gospodarna vožnja


Ocenjujem, da bo njegov glavni adut gospodarnejša vožnja. Nam je potovalni računalnik pokazal povprečje 6 litrov na 100 prevoženih kilometrov, kar je za bencinarja spodoben rezultat; tovarna obljublja porabo med 5,4 in 6,9 litra po kombiniranem ciklu​ WLTP. Gotovo k večji gospodarnosti nekaj pripomore tehnologija blagega hibrida, pri kateri integrirani zaganjalnik pretvarja kinetično energijo, pridobljeno med upočasnjevanjem, v električno energijo, ki se shrani v litij-ionski akumulator kapacitete 600 kJ.


Motor bo sprva na voljo v mazdi 3 in CX-30, kupci pa bodo lahko izbirali med 6-stopenjskim ročnim in samodejnim menjalnikom, na voljo bo tudi za pogon štirikolesno gnanih različic. Dodajmo še, da bodo motorji skyactiv-X na voljo pri bolje opremljenih različicah, denimo od ravni opreme GT dalje pri mazdi 3.

Več iz te teme:

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije