OBRATI

V avto z dobro obutvijo

Objavljeno 14. avgust 2019 09.54 | Posodobljeno 14. avgust 2019 09.54 | Piše: S. I.

Čeprav ni prepovedana, vožnja v natikačih, petkah ali bosih nog ni varna, policist pa nas lahko oglobi zaradi neprimernega obuvala, ki zmanjšuje možnost obvladovanja vozila.

Natikači sicer niso izrecno prepovedani, vsekakor pa niso varni. FOTO: Guliver/Getty Images
V poletni vročini marsikdo obuje lahka obuvala, najpogosteje udobne natikače. Toda ali je takšna obutev primerna tudi za vožnjo? V Sloveniji tako kot v večini evropskih držav vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, ni pa varna, opozarjajo na Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) in pojasnjujejo, v katerem primeru bi lahko voznika zaradi obutve doletela globa.

image
Najboljša obitev za v avto so športni copati s podplatom z dobrim oprijemom. FOTO: Guliver/Getty Images

Kdaj globa zaradi obuvala?

V Sloveniji bi policisti lahko vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Če bi policist ugotovil, da je zaradi neprimernega obuvala zmanjšana možnost obvladovanja vozila, bi voznika lahko oglobil s 120 evri, pojasnjujejo na spletni strani AMZS.

AMZS svetuje

* Za vožnjo imejmo obute dovolj čvrste čevlje ali copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal.
* Podplat naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala.
* Čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, da ne bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.

»Izraz oprijem običajno omenjamo, ko govorimo o pnevmatikah. A za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, se lahko hitro zgodi nesreča – še zlasti če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro,« opozarjajo na AMZS. Natikači, čevlji z visoko peto ali debelim podplatom ne morejo zagotoviti zanesljivega oprijema med nogo in pedali. Dodajajo, da iskanje in natikanje snetih natikačev v prostoru pod pedali močno odvrača voznikovo pozornost s ceste, zaradi česar se zgodi tudi nesreča.

Na AMZS voznikom svetujejo, naj obujejo dovolj čvrste čevlje ali copate, da lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal; podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala; čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dovoljujejo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.

Vožnja v natikačih po EU

Kljub jasnim dokazom, da vožnja v natikačih ni varna, ostaja dovoljena v večini evropskih držav, pojasnjujejo na AMZS. Avstrijski zakon ne prepoveduje vožnje v natikačih (ali kakšnih drugih obuvalih), zapoveduje pa, da morajo biti vozniki vselej zmožni varno upravljati vozilo. Če voznik povzroči prometno nesrečo zaradi neprimerne obutve, ga lahko policija kaznuje. Tudi v sosednji Italiji zakon ne ureja oziroma določa obutve voznikov, a če se zgodi nesreča, za katero bi bila lahko kriva neustrezna obutev, ima lahko voznik težave tako s policijo kot pozneje tudi z zavarovalnico. V sosednji Hrvaški, kjer poleti dopustuje veliko Slovencev, pa prometna zakonodaja niti ne prepoveduje vožnje v natikačih niti kako drugače ne določa obutve voznikov.

120 evrov lahko znaša globa zaradi neprimernega obuvala.

Španija je medtem edina država, kjer se je uveljavila presoja, da je vožnja v natikačih nevarna in ne omogoča varnega nadzora nad vozilom. Čeprav v španski zakonodaji nikjer izrecno ne piše, da vožnja v natikačih ni dovoljena, policisti lahko kaznujejo voznike v natikačih, ker ocenjujejo, da ne morejo varno in neovirano upravljati vozila. Globa za vožnjo v natikačih je 80 evrov.

Najboljši so športni copati

Na AMZS so navedli tudi ugotovitve avstrijskega avtomobilskega kluba OAMTC, v kakšni obutvi je vožnja najvarnejša. V testu so morali preskusni vozniki in voznice z različnimi obuvali in bosonogi opraviti zaviranje s polno močjo, natančno zaviranje na tarčo in parkiranje. Pri natančnem zaviranju na tarčo so se najslabše odrezale visoke pete – te preprečujejo naraven kot stopala na zavornem pedalu, zato voznica pri zaviranju ni imela nobenega občutka. Pri zaviranju na vso moč so se kot najmanj primerni izkazali natikači in bosa noga: v obeh primerih vozniki niso mogli pritisniti z vso močjo na pedal, zato je bila zavorna pot precej daljša. Najbolje pa so se izkazali športni copati, ki s čvrstim podplatom omogočajo tako nemoten prenos moči na pedal kot tudi potreben občutek v nogi.
Deli s prijatelji