OBRATI

Na Norveškem prodali ogromno električnih vozil

Objavljeno 16. januar 2019 13.57 | Posodobljeno 16. januar 2019 13.57 | Piše: Staš Ivanc
V tej skandinavski državi so lani prodali rekordno število vozil na električni pogon; prodaja dizlov, bencinarjev in klasičnih hibridov krepko upada.
Nissan leaf je najbolje prodajani avto na Norveškem.
Prihodnost je v elektriki. Tako so vsaj prepričani na Norveškem, kjer so lani dosegli nov svetovni rekord: skoraj tretjina vseh novih prodanih vozil je imela popolnoma električni pogon. Norveška bi rada do leta 2025 končala prodajo vozil na fosilna goriva.
image
REUTERS Norveška bi rada do leta 2025 opustila prodajo avtomobilov na fosilna goriva.

Zato so vozila, ki jih poganjajo elektromotorji, tam oproščena večine davkov, njihovi vozniki pa so deležni tudi številnih drugih ugodnosti, kot sta brezplačno parkiranje in brezplačno polnjenje na hitrih polnilnicah.
 

Električno leto 2025


Neodvisna norveška cestna zveza NRF je pred dnevi sporočila, da je prodajni delež novih električnih vozil dosegel 31,2 odstotka, kar je precejšen skok od leta 2017, ko je bilo med prodanimi novimi avtomobili 20,8 odstotka popolnoma električnih, leta 2013 pa le 5,5 odstotka. »Tako smo še za korak bliže uresničitvi našega cilja do leta 2025,« je izjavil predsednik NRF Öyvind Solberg Thorsen.
image
REUTERS Parkiranje za električne avtomobile je že več let brezplačno. Fotografije: Reuters

Norveški parlament je leto 2025 izbral za leto, ko v tej skandinavski državi (ki ni članica Evropske unije, je pa del evropskega gospodarskega prostora) ne bi več prodajali vozil s toplogrednimi izpusti. Poudaril pa je, da jih čaka še veliko dela, saj dve tretjini vseh novih avtomobilov še vedno zavzemajo vozila z motorjem na notranje izgorevanje oziroma hibridi.
 

Zeleni vrh sveta


Prodajne številke oziroma delež popolnoma električnih avtomobilov Norveško postavlja v sam svetovni vrh, pri čemer je pomenljivo dejstvo, da je prav ta država največja evropska proizvajalka nafte in zemeljskega plina. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA), ki med električna vozila prišteva tudi priključne hibride, pa je bilo tam 39 odstotkov takšnih vozil že leta 2017, kar jo postavlja daleč pred drugouvrščeno Islandijo z 12 odstotki in Švedsko na tretjem mestu s šestimi odstotki.
Do leta 2025 naj bi bila vsa nova prodana vozila v državi električna.


Za primerjavo: po podatkih IEA je bilo na Kitajskem med novimi avtomobili 2,2 odstotka električnih vozil in priključnih hibridov, v ZDA pa le 1,2 odstotka. Vsi pa le niso tako navdušeni. Vodja norveškega združenja uvoznikov avtomobilov Erik Andersen opozarja, da je navdušenje nad električnimi vozili povzročilo upad prilivov v davčno blagajno, zaradi česar bo norveška vlada morala razmisliti, od kod bo črpala denar.
 

E-vozila gor, preostala dol


Na splošno je prodaja novih avtomobilov na Norveškem lani padla za 6,8 odstotka na 147.929 vozil, s čimer se je ustavila rast iz minulih let. Najbolje prodajani avto lani je bil električni nissan leaf, dobro pa so se prodajali tako mali BMW in volkswagni kot Tesline velike limuzine in športni terenci. In medtem ko je prodaja popolnoma električnih vozil zrasla za slabo polovico, je prodaja dizlov padla za 28 odstotkov, bencinskih vozil je bilo prodanih za 17 odstotkov manj, prodaja hibridov, ki se jih ne da priključiti na omrežje, pa je padla za petino.

Pri svetovalnem Inštitutu za transportno ekonomijo (ITE) dvomijo, da bo Norveška do leta 2025 dosegla zastavljeni cilj. »Mislim, da to ne bo mogoče, saj preveč ljudi nima lastnega parkirnega mesta in si ne bo mogla omisliti domače polnilne postaje,« pravi Lasse Fridström. »Morda pa bomo dosegli 75-odstotni tržni delež novih popolnoma električnih avtomobilov, če se bodo davčne olajšave nadaljevale.«
46.092
popolnoma električnih avtomobilov so lani prodali na Norveškem.


Pri norveški zvezi električnih vozil (NEVA) pa so prepričani, da je naloga izvedljiva. »Zavedamo se, da je dostop do polnilnic resna ovira, poleg tega obstaja možnost, da na trgu preprosto ne bo dovolj električne ponudbe,« je dejala predsednica zveze Christina Bu, saj je na nekatere modele že zdaj treba čakati celo leto. 
Deli s prijatelji