VARNOST NA CESTI
Izbire čelade ne prepuščajte naključju
Motoristična čelada je pri nas edini zakonsko predpisani del zaščitne opreme motorista in mopedista.
Odpri galerijo
Nekoč so motoristi glave ščitili s kapami iz različnih materialov, pri čemer so te ščitile predvsem pred prepihom. Motoristične čelade so v množično uporabo prišle šele pred dobrimi 40 leti, ko so njihovo obvezno uporabo postopoma začeli predpisovati v vedno več državah. V Nemčiji so jih uzakonili leta 1976. Od takrat so čelade tehnološko močno napredovale, o čemer smo se pogovarjali s poznavalcem Borisom Komparetom, direktorjem velenjskega podjetja Compaco, kjer že okroglega četrt stoletja zastopajo italijansko blagovno znamko čelad Nolan.
Kako varne pa so današnje čelade? "Veljavna zakonodaja predpisuje, da mora tako ublažiti silo udarca, da v dovolj dolgem časovnem intervalu deluje na možgane sila manjša kot 275 G. Tako zmanjša pospešek na možgane (ki lebdijo v možganski tekočini) do te mere, da faktor HIC (angl. Head injury criteria, kriterij za poškodbo glave) ne doseže vrednosti 2400. Čim manjša je ta vrednost, tem manjšo poškodbo utrpijo možgani. V zadnjih 25 letih razvoja je bil na tem področju dosežen velik napredek. Čelade iz skupine Nolan dosegajo polovičen dovoljen indeks HIC," odgovori Kompare.
Kateri pa so po njegovem mnenju ključni mejniki v razvoju čelad? "V 70. letih prejšnjega stoletja je Nolan predstavil prvo čelado z vzmetnim mehanizmom vizirja. Konkurenti so takrat za namestitev vizirja na čelado še uporabljali pritrdilne gumbe z neti. V 80. je bil razvit učinkovit sistem prezračevanja čelade – JSW (Jet Stream Wing) in zaponka Microlock, ki je še danes najudobnejša zaponka za zapenjanje podbradnega pasu. Devetdeseta so zaznamovale t. i. flip-up čelade, pri katerih odpiramo celoten obrazni del. Nolanov sistem se odpira po eliptični krožnici, zato odprta čelada ne štrli visoko v zrak. V začetku novega tisočletja so komunikacijski sistemi ponudili novo, predvsem pa prijetno dimenzijo vožnje motocikla," pravi Kompare.
"Prvi korak pri iskanju prave velikosti je meritev obsega glave s šiviljskim metrom v višini obrvi. Odčitana vrednost – denimo 52 cm pomeni velikost XXS – nam da kar natančen podatek, katera bo prava za nas. A tako kot pri čevljih so tudi pri čeladah razlike skrite v podrobnostih, zato nekateri trgovci omogočijo testne vožnje pred nakupom," pravi Kompare in še: "Preden se z novo čelado podate na motor, jo kakšno uro nosite doma – če vas bo kaj tiščalo ali bolelo, predvsem v predelu čela, je to znak, da vam čelada (njena velikost ali oblika) ne ustreza. Dober trgovec vam jo bo zamenjal za ustrezno."
Kakšna bo prihodnost?»Razmišljanja so usmerjena v nov segment čelad Crossover, ki presega ustaljene navade. Z enostavno montažo in demontažo nekaterih elementov (vizir, šilt, predbradni del, sončna zaslonka) lahko dosežemo več različnih kombinacij uporabe, odvisno od trenutnih želja in potreb motorista. Tu moramo imeti v mislih predvsem vožnjo motorja v vročem vremenu,« o prihodnjih smernicah razvoja čelad pravi Boris Kompare.
Za manj poškodb
Kdor misli, da je obvezna uporaba motoristične čelade zgolj muha države, se krepko moti. Mnoge študije so namreč dokazale, da uporaba čelade zmanjša tveganje za poškodbe glave za dobrih 69 odstotkov in smrtni izid nesreče za 42 odstotkov. "Ključno, da čelada opravi nalogo, je, da je pravilne velikosti in da smo zapeli jermenček," uvodoma pove sogovornik in doda, da se še vedno zgodi, da jo motoristi pozabijo zapeti.Kako varne pa so današnje čelade? "Veljavna zakonodaja predpisuje, da mora tako ublažiti silo udarca, da v dovolj dolgem časovnem intervalu deluje na možgane sila manjša kot 275 G. Tako zmanjša pospešek na možgane (ki lebdijo v možganski tekočini) do te mere, da faktor HIC (angl. Head injury criteria, kriterij za poškodbo glave) ne doseže vrednosti 2400. Čim manjša je ta vrednost, tem manjšo poškodbo utrpijo možgani. V zadnjih 25 letih razvoja je bil na tem področju dosežen velik napredek. Čelade iz skupine Nolan dosegajo polovičen dovoljen indeks HIC," odgovori Kompare.
Od usnjene kape do sodobne čelade
Razvoj motorističnih čelad je v zadnjih letih prinesel številne novosti in izboljšave. Kot pravi Kompare, so v zadnjih 25 letih dobivale bolj aerodinamično podobo, postale so varnejše, udobnejše, bolj zatesnjene, učinkoviteje prezračevane … "Pomembna pridobitev, ki močno izboljša varnost vožnje v vlažnem in hladnem vremenu, je bil denimo vložek, ki preprečuje megljenje vizirja, in to tudi v najbolj ogabnem vremenu. Zanimiva popestritev so bili tudi posebej za čelade razviti sistemi za komuniciranje," razlaga.Čelado kupujte v motoristični trgovini, kjer boste deležni strokovnega svetovanja.
Kateri pa so po njegovem mnenju ključni mejniki v razvoju čelad? "V 70. letih prejšnjega stoletja je Nolan predstavil prvo čelado z vzmetnim mehanizmom vizirja. Konkurenti so takrat za namestitev vizirja na čelado še uporabljali pritrdilne gumbe z neti. V 80. je bil razvit učinkovit sistem prezračevanja čelade – JSW (Jet Stream Wing) in zaponka Microlock, ki je še danes najudobnejša zaponka za zapenjanje podbradnega pasu. Devetdeseta so zaznamovale t. i. flip-up čelade, pri katerih odpiramo celoten obrazni del. Nolanov sistem se odpira po eliptični krožnici, zato odprta čelada ne štrli visoko v zrak. V začetku novega tisočletja so komunikacijski sistemi ponudili novo, predvsem pa prijetno dimenzijo vožnje motocikla," pravi Kompare.
Izbira slovenskih motoristov
Pojasni nam, da slovenski motoristi najraje posežemo po uživaških potovalnih čeladah z dvižnim predbradnim delom, ki motoristu omogočajo, da pokaže svoj obraz, ne da bi snemal čelado z glave. "Te čelade so odlična izbira tako za vsakodnevno mestno uporabo kot tudi za uživaška pohajkovanja po podeželju ali pa recimo za vožnjo na konec sveta," pravi. Kar se tiče barv, navdušuje bela in svetlejši barvni odtenki. Vse pogosteje se motoristi samozaščitno odločajo tudi za čelade obarvane v izstopajoče barve, npr. signalno rumeno. Tako namreč še dodatno poskrbijo za lastno varnost, saj jih preostali udeleženci v prometu pravočasno opazijo.Izberimo pravo
Nakup čelade bi lahko primerjali z nakupom čevljev. Tako kot obutev vam mora biti tudi čelada prav in v njej se moramo dobro počutiti, čeprav morda na prvo žogo rahlo utesnjeno. "Kupujte jo v motoristični trgovini, kjer boste deležni strokovnega svetovanja, saj so prodajalci tam praviloma tudi sami motoristi," svetuje sogovornik in odsvetuje nakup prek spleta."Prvi korak pri iskanju prave velikosti je meritev obsega glave s šiviljskim metrom v višini obrvi. Odčitana vrednost – denimo 52 cm pomeni velikost XXS – nam da kar natančen podatek, katera bo prava za nas. A tako kot pri čevljih so tudi pri čeladah razlike skrite v podrobnostih, zato nekateri trgovci omogočijo testne vožnje pred nakupom," pravi Kompare in še: "Preden se z novo čelado podate na motor, jo kakšno uro nosite doma – če vas bo kaj tiščalo ali bolelo, predvsem v predelu čela, je to znak, da vam čelada (njena velikost ali oblika) ne ustreza. Dober trgovec vam jo bo zamenjal za ustrezno."
Predstavitvene informacije
Komentarji:
22:45
Vzgoja na daljavo ...