Miss januarja umetnici prinesla 12 milijonov evrov

Južnoafriška umetnica Marlene Dumas je sredi tega tedna na dražbi v New Yorku postavila svetovni rekord najdražje prodanih del živeče umetnice. Slika Miss January iz leta 1997 ji je na dražbi prinesla 13,6 milijona dolarjev (12,1 milijona evrov), s čimer je presegla rekord Jenny Saville, ki je leta 2018 sliko Propped (1992) prodala za 11 milijonov evrov.
Miss January je visoka 2,82 metra. Na njej je upodobljena mlada ženska z bledim obrazom. Oblečena je v prosojno majico, od pasu navzdol je gola, obuto ima le eno živo rožnato nogavico. Zaradi monumentalne velikosti se Miss January dviga nad obiskovalci in dokazuje nadvlado.

Navdih za Miss January je umetnica črpala iz revije Playboy, in sicer s fotografij žensk na sredinski strani, a kljub temu ne vzbuja stereotipno moške fantazije. Marlene Dumas je znana po čustveno nabitih in psihološko kompleksnih portretih, ki pogosto temeljijo na naključno najdenih fotografijah. Njena dela raziskujejo teme, kot so spolnost, rasa, žalost, materinstvo in telo. Miss January ni izjema, saj izziva tradicionalne koncepte ženskega akta skozi zgodovino umetnosti, osredotočeno na pogled z moške perspektive, so zapisali na portalu Artnews.
Čeprav je 71-letna Marlene Dumas postavila nov rekord najdražje prodanih del živeče umetnice, se vsota ne more kosati s tistimi, ki jih dosežejo umetnine še živih moških umetnikov. Na isti razstavi je slika Jean-Michela Basquiata Babyboom iz leta 1982 dosegla ceno 23,4 milijona dolarjev (21 milijonov evrov), svetovni rekord najdražje prodanih del živečega umetnika pa je 90,3 milijona dolarjev (skoraj 80,6 milijona evrov), dosegel ga je Jeff Koons, kar je vrednost skoraj sedmih slik Miss January in jasno kaže na sistemsko neenakost na trgu umetnin. Po podatkih iz dokumentarnega filma BBC Recalculating Art (Preračunavanje umetnosti, 2022) umetnice za svoja dela zaslužijo le deset odstotkov vrednosti slike umetnika.
Navdih za Miss January je umetnica črpala iz revije Playboy.
Čeprav dražbe za umetnike in umetnice po navadi niso vir zaslužka, so dober kazalnik trendov na umetniškem trgu, ocenjujejo njegovo stanje, vrednost umetnin in priljubljenost posameznih umetnikov. Uspeh umetnikov na dražbah pripomore k njihovemu ugledu in prepoznavnosti, kar jim zagotavlja dolgoročno kariero in zaslužek. Kljub temu je od zadnjega svetovnega rekorda najdražje prodanih del živeče umetnice minilo kar sedem let, kar kaže na binarno delitev zaslužka na trgu umetnin.
