LETALSKA NESREČA

Skrivnostna napaka prizemljila boeinge

Objavljeno 14. marec 2019 15.04 | Posodobljeno 14. marec 2019 15.04 | Piše: Jaroslav Jankovič

40 letalskih družb ustavilo polete boeinga 737 max 8. Novo letalo tišči nos proti nebu in izgublja vzgon.

Ostanki etiopskega 737 maxa 8 FOTO: Daily Mail
LJUBLJANA – Z letali vsako leto potuje več milijard potnikov in letalski prevoz velja za daleč najvarnejšega na svetu. Statistično izračunano imamo bistveno več možnosti, da umremo v avtomobilski nesreči na poti iz službe kot v vseh poletih v življenju. A ko letalo pade, je katastrofa. Nedeljska nesreča novega boeinga 737 max 8 letalske družbe Ethiopian Airlines nekaj minut po vzletu z letališča v Adis Abebi, ki je zahtevala življenje 157 ljudi, je šokirala svet.

Svetovni mediji so se v trenutku razpisali o nenavadni podobnosti z oktobrsko nesrečo, ko je prav tako nov max – kot se je v svetu uveljavilo ime za novega boeinga – v lasti indonezijske letalske družbe Lion Air po vsega 11 minutah poleta strmoglavil v morje s 189 potniki in člani posadke.

Etiopija brez opreme
Etiopija nima potrebne opreme za analizo črnih skrinjic s ponesrečenega boeinga 737 max 8 družbe Ethiopian Airlines, zato jih bodo analizirali v Evropi ali ZDA.

Obe letali sta doživeli nenavadno strme vzpone in spuste ter večje spremembe hitrosti že kmalu po vzletu. V obeh primerih naj bi šlo za napako na varnostnem sistemu MCAS, ki poskrbi, da se ne bi izgubljal aerodinamični vzgon pod krili. Za kaj gre? Poenostavljeno povedano, letalo leti zaradi solzaste oblike kril in vzleti pri določeni hitrosti, to je pri velikih potniških običajno okoli 270 km/h. Vzpenja se pod določenim kotom, pri čemer je nevarno, da zaradi prevelikega kota in premajhne hitrosti v nekem trenutku izgubi vzgon pod krili in pade proti zemlji kot kamen.

image
Umrlo je vseh 157 potnikov in članov posadke. FOTO: Daily Mail

Neki ameriški pilot je to slikovito opisal: »Če naredimo avionček iz papirja in ga vržemo, bo letel, a bo z vsakim metrom izgubljal hitrost in v nekem trenutku se bo ustavil in začel padati, zajadral bo nazaj-naprej, nazaj-naprej ... Dokler ne bo padel na tla.«
Max je novo letalo, izdelano na podlagi starega 737, zlasti krila so podobna, a ima varčnejše manjše, toda močnejše in tudi težje motorje, ki so jih pomaknili nekoliko naprej. S tem pa so po mnenju poznavalcev destabilizirali letalo. Zaradi novih motorjev naj bi nos zdaj težil k dviganju, ob tem pa obstaja nevarnost izgube vzgona. Da ne bi spreminjali zasnove, ker to seveda stane, so po poročanju medijev poskušali to rešiti s senzorji in računalniškim sistemom MCAS, ki naj bi letalo avtomatično uravnaval v vodoravni položaj, tako da potisne nos navzdol in spet pridobi hitrost in vzgon.
V nesreči indonezijskega boeinga je že jasno, da je pilot na vse načine poskušal popraviti položaj in je menda letalo celo že umiril, a je bilo prepozno.

Boeingu bodo izstavili račun

Norveški nizkocenovni letalski prevoznik Norvegian Air Shuttle, ki je ustavil promet z vsemi svojimi 18 letali boeing 737 max 8, je sporočil, da bo od proizvajalca letal Boeing terjal odškodnino."Račun bomo poslali Boeingu," so sporočili v družbi.

Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA) je maxom prepovedala polete čez Evropo, prizemljile so jih tudi Kitajska, Avstralija in preostale države razen ZDA.

Previsoka cena

Slovenski pilot airbusa A330 in A350 Alojz Hauptman nam je na vprašanje, ali lahko pilot popravi izgubo vzgona denimo na 3000 metrov višine, odgovoril: »Višina je zadostna, da potisneš nos letala navzdol in ga spet spraviš v let. Lahko popraviš situacijo. Toda opisanih nesreč ne morem komentirati, saj ne poznam Boeingovega sistema.«

Po nesreči letala Lion Air je Boeing izdal navodila, kako se da izključiti sistem. Zagotovili so, da bo pilot imel vedno možnost, da izklopi sistem MCAS z električnim ali ročnim stikalom. Ameriška Zvezna uprava za letalski promet (FAA) pa je po afriški nesreči proizvajalcu ukazala, naj do konca aprila uvede posodobitve spornega sistema.

Porodne napake novega letala so pričakovane, toda v primeru maxa je po besedah svetovnih medijev in poznavalcev cena 346 življenj previsoka. Če gre seveda res za napako tega sistema.

40 letalskih družb je prizemljilo svoja letala boeing 737 max 8, kar je več kot polovica vseh 350.
image
Inž. Pavel Prhavc z Adrie Tehnike verjame, da bodo hitro ugotovili, kaj je narobe.

Zagotovo eden največjih slovenskih letalskih strokovnjakov, inženir Pavel Prhavc iz Adrie Tehnike, je pojasnil, da je razvoj letala na podlagi starega tipa običajna stvar: »Tako kot boeing 737, ki je v osnovi zelo varen, so tudi airbus A 320 razvijali po isti zasnovi vse od leta 1988 do današnjega A 320 neo.«

Malo manj običajna je seveda prizemljitev skoraj celotne flote tega tipa zaradi skrivnostne napake. »Kljub tem nesrečam gre še vedno za misteriozno napako, zato prizemljitev. Verjamem, da bodo hitro ugotovili, kaj je narobe, in to popravili.« Glede uvedbe v komercialno uporabo inž. Prhavc poudarja: »Vsako letalo pred komercialno operacijo mora prestati testiranja s hujšimi obremenitvami, kot jih lahko pričakujemo pri običajni uporabi.« 
Deli s prijatelji