MATE RIMAC

Najmočnejši električni avto je iz Svete Nedelje

Objavljeno 21. marec 2019 16.58 | Posodobljeno 21. marec 2019 17.18 | Piše: Staš Ivanc

Družba Rimac Automobili je predstavila še izjemno močni C_two, ki bo stal neverjetnih 1,7 milijona evrov.

Mate Rimac z novim modelom C_two FOTO: Rimac Automobili
Rimac Automobili. Proizvajalec avtomobila C_two, hiperšportnika z 1,4 megavata moči oziroma 1914 konjskimi silami in 2300 Nm navora, najmočnejšega in najhitrejšega produkcijskega električnega avtomobila na svetu. Se vam ime družbe zdi nekam znano? Seveda, saj gre za podjetje, ki ga je leta 2009 ustanovil Mate Rimac, sedež in proizvodni obrati družbe pa stojijo v Sveti Nedelji v bližini Zagreba, nedaleč od slovensko-hrvaške meje. Ameriška poslovna revija Forbes je Rimca uvrstila na svoj seznam top 30 under 30 (najboljših 30 mlajših od 30 let), leta 2017 so ga izbrali za hrvaškega podjetnika leta, družbo Rimac Automobili, ima že 500 zaposlenih, pa so lani razglasili za najboljšega delodajalca na Hrvaškem. In kdo je sploh Mate Rimac?

Zmagoval v pralnem stroju

Rodil se je leta 1988 v Livnem, v hrvaškem delu Bosne in Hercegovine. Že v srednji šoli v Samoborju je pokazal veliko talenta za elektroniko. Eden od njegovih projektov je bila elektronska rokavica iGlove, ki je nadomestila računalniško miško in tipkovnico. »Leta 2007 česa podobnega na Hrvaškem še ni bilo,« pravi Marta Longin, vodja marketinga in komunikacij pri Rimac Automobili. Profesorji so prepoznali njegov talent in ga začeli pošiljati na tekmovanja v elektrotehniki, mladenič pa se je vračal z nagradami. Njegov naslednji večji projekt je bil sistem premičnih retrovizorjev, ki ga je patentiral in prodal.

image
Izdelali bodo le osem primerkov concepta one. FOTO: Rimac Automobili

In kaj naredi osemnajstletnik s prvim zaslužkom? Kupi si avto. Nabavil je starega beemveja E30 323i in se začel udeleževati uličnih in drift dirk. A nekega dne je bavarcu razgnalo motor. Mate se je spraševal, kaj zdaj. Ker ga je navdihovalo življenjsko delo rojaka Nikole Tesle, je začel razmišljati o električnem motorju. V tistih časih električni avtomobili še niso bili prisotni v avtošportu. In Mate je v kocko, kakor je poimenoval svoj BMW, vgradil elektromotor in se vrnil na dirkališča. Najprej so se mu vsi smejali, češ, kaj pa boš s tem pralnim strojem, dokler ni začel zmagovati, saj je imel njegov avto izjemne pospeške, sicer glavno značilnost električnih motorjev, ki imajo ogromno količino navora že od nič obratov. S kocko je podrl tudi nekaj Fijinih svetovnih rekordov v pospeševanju.

Od garaže do tovarne

Družba Rimac Automobili je bila ustanovljena leta 2009. Najprej je delal sam v domači garaži, nato je spoznal Adriana Mudrija, ki je postal njegov glavni oblikovalec: dizajniral je tako concept one kot aktualni C_two. Našel se je investitor iz Abu Dabija, začel je zaposlovati. Leta 2011 so predstavili svoj prvi avtomobil rimac concept one, ki so ga sestavili v petih mesecih. Najprej so hoteli nabaviti dele in sestaviti avto, a ko so izvedeli za nabavne cene, so se odločili raje vse izdelati sami. In tako se je oblikoval model podjetja, kakršnega vzdržujejo še danes. »Na eni strani smo proizvajalci električnih super športnih avtomobilov, po drugi pa dobavitelj elektrifikacijskih sistemov za druge proizvajalce. Začelo pa se je s tem, da smo vse naredili sami,« poudarja Longinova. Okoli 95 odstotkov concepta one je popolnoma hišne izdelave.

1,97 sekunde potrebuje C_two do 100 km/h.

A investitor iz Abu Dabija se je poslovil, saj Mate Rimac ni hotel seliti proizvodnje v Združene arabske emirate. »Želel je dokazati, da se tudi na Hrvaškem da narediti kaj takega,« razloži Marta Longin. Treba je bilo torej zaslužiti denar. »Vse je zanimalo, kako smo razvili baterije visoke kapacitete, kako smo razvili elektromotorje. In začeli smo delati tudi za druge firme,« razloži naša sogovornica.

Leta 2014 so izdelali svoj drugi prototip concepta one, ki je bil razvojno vozilo, kot uradni avto (direktorja dirke) pa je sodeloval tudi na prvi sezoni Fijine formule E. Leta 2015 so naredili električni dirkalnik za slovito dirko Pikes Peak, kjer je japonski voznik Nobuhiro Tadžima z Rimčevim avtom zasedel drugo mesto: skupaj z zmagovalcem dirke Rhysom Milleneom v prav tako električnem dirkalniku eO PP03 sta prehitela vse avtomobile z motorjem z notranjim izgorevanjem.

image
Vse skupaj se je začelo z električnim beemvejem. FOTO: Rimac Automobili

Leta 2016 so predstavili prvi t. i. proizvodni model concepta one, ki so ga dostavili kupcu. A to ni množična proizvodnja: že od začetka so nameravali izdelati le osem enic. Izkušnje in znanje so usmerili v novi avtomobil, imenovan C_two, podjetje pa se je ves čas širilo, našli so tudi vlagatelje. Mate Rimac ima še vedno večinski delež v družbi (56,25 %), med večjimi vlagatelji pa so Camel Group (17,325 %), Porsche (10 %) in China Dynamics (7,254 %).

Napredni C_two

C_two so v celoti oblikovali, razvili in sestavili na Hrvaškem, pri čemer ni ničesar nasledil od concepta one. »Razen želje narediti najhitrejši, najmočnejši in tehnološko najnaprednejši električni avto na svetu,« poudarja Longinova. C_two ima prav tako štiri elektromotorje – po enega na vsakem kolesu –, ima torque vectoring system za regulacijo navora posameznih motorjev, ki so ga razvili iz izkušenj na Pikes Peaku. Do stotice prinori v 1,97 sekunde, do 300 km/h v 11,8 sekunde, končna hitrost pa je 412 km/h. Velikanski baterijski sklop ima kapaciteto 120 kWh, integriran pa je v monokok (strukturno lupino avta) iz ogljikovih vlaken, po novem, strožjem standardu WLTP pa ima doseg 550 kilometrov.

Avto je trenutno v procesu pridobivanja globalne homologacije, na ceste pa bo zapeljal prihodnje leto. Izdelali bodo 150 primerkov, cena se bo začela nekje pri 1,7 milijona evrov (brez davka). Izdelali bodo tudi 15 prototipov, ki jih bodo večinoma uporabili za teste trkov. »Srce kar boli, ampak to je treba storiti,« priznava Marta Longin.

1914 konjskih moči razvije rimac C_two.

Na letošnjem ženevskem avtosalonu so C_two predstavili v družbi drugih prestižnih avtomobilskih znamk. Blizu je bil razstavljen pininfarina batista, ki ima njihovo šasijo (brez strehe), pogon ter programsko in strojno računalniško opremo, nedaleč proč je bil koenigsegg regera, ki uporablja njihovo baterijo, tam je bil tudi aston martin valkyrie, ki uporablja njihovo baterijo.

Made in Croatia

»Smo hrvaško podjetje, ki cilja na svetovni trg. Trenutno je naš največji problem prostor. Zgradili smo nov proizvodni objekt, v nekaj letih pa se bomo selili v nove prostore oziroma kampus,« napoveduje Longinova. Pri C_two bo sicer nekaj več delov od zunanjih dobaviteljev, a kljub temu bo v veliki večini narejen iz hišnih sestavnih delov.

Pot skozi proizvodnjo nas je popeljala mimo stružnice CNC, kjer izdelujejo tako aluminijaste sestavne dele kakor kalupe za kompozitne materiale iz ogljikovih vlaken, ki jih pozneje pri visoki temperaturi in pod visokim pritiskom spečejo v velikem avtoklavu: v času našega obiska je stroj ravno izrezoval kalup za notranji del vrat C_two. V bližini je stal stroj za precizno merjenje končnih delov. A proizvodnja ni vse: polovica zaposlenih dela v razvoju: od dizajna in strojnega inženiringa prek pogona in baterij do elektronike ter programske opreme za avtonomno vožnjo in infozabavni sistem.

Greyp kolesa

Mate Rimac je leta 2013 ustanovil še sestrsko podjetje Greyp Bikes, ki razvija visoko zmogljiva električna (gorska) kolesa. Prav včeraj (v petek) so predstavili najnovejši e-bicikel G6, ki je videti kot polnovzmeteno enduro gorsko kolo – s polno povezljivostjo.

V sosednji zgradbi so mojstri napeljevali elektriko po šasiji concepta one, ki je še jeklena, pri C_two pa je že karbonska. Na mizi je stal Nvidijin avtomobilski mali superračunalnik, ki bo v C_two s celo kopico senzorjev skrbel za avtonomno vožnjo; avto naj bi bil sposoben samostojne vožnje četrte stopnje. Pri Rimcu so se odločili za malce drugačen koncept avtonomne vožnje: C_two bo imel sistem za učenje, imenovan driving coach, ki bo voznika učil vožnje na dirkališču: kdaj prestaviti, kdaj zavirati, kdaj pospeševati. »Voznik bo na progi, recimo, dejal: 'Rad bi peljal kot Nico Rosberg,' in avto mu bo pokazal, kako se to izvede,« pojasni Marta Longin. Seveda bo moral Nico pred tem odpeljati nekaj krogov, da se bo avto naučil njegove vožnje.

Trenutno za izdelavo posameznega avta concepta one potrebujejo okoli pol leta, ko pa bo stekla proizvodnja C_two, bodo sestavili po tri avtomobile na mesec.
Deli s prijatelji