PRETOK INFORMACIJ

Apple proti Facebooku in Googlu

Objavljeno 11. februar 2019 12.55 | Posodobljeno 11. februar 2019 12.55 | Piše: Staš Ivanc

Apple je blokiral vohljaški aplikaciji, ki sta omenjenima družbama omogočali globok vpogled v podatke in navade uporabnikov iphonov.

Apple zatrjuje, da sta Facebook in Google kršila pravila. FOTO: Reuters
Apple se je lotil Facebooka in Googla. Razlog: zbiranje podatkov Applovih uporabnikov s pomočjo t. i. internih oziroma zasebnih aplikacij. Tako Google kot pred njim Facebook sta uporabnikom iphonov v zameno za denarno plačilo oziroma nagrado v obliki darilnih kartic ponudila svoje posebne aplikacije za spremljanje in analizo tako rekoč celovite uporabe telefona. Applu to ni bilo všeč, zato je blokiral »analitski« aplikaciji obeh podjetij oziroma sta jih potem tudi sami umaknili. A le za Applov mobilni operacijski sistem ios.

Plačilo za podatke

image
REUTERS Google je po Applovi blokadi hitro umaknil sporno aplikacijo za ios. FOTO: Reuters
Facebook je uporabnikom iphonov, starim od 13 do 35 let, plačeval do dvajset dolarjev na mesec, če so si naložili aplikacijo facebook research, s pomočjo katere je največje družabno omrežje na svetu v imenu tržnih raziskav dobilo prosti dostop do uporabnikovih osebnih podatkov in aktivnosti, med katerimi so bili tako zakodirana zasebna sporočila ter seznam in zgodovina uporabe aplikacij kot lokacijski podatki in zgodovina brskanja po spletu. Facebook je uporabnike menda celo prosil za takšne stvari, kot so posnetki zaslona zgodovine nakupov v spletni trgovini Amazon. Tega seveda ni počel na glas, ampak je k uporabi aplikacije nagovarjal mimo Applove trgovine app store, in sicer s pomočjo oglasov v instagramu in snapchatu, sam prenos pa je potekal prek testnih servisov applause, betabount in utest.

Le nekaj ur po objavi članka na spletnem novičarskem portalu Tech Crunch, ki je razkril sporno dejavnost, je Facebook sporočil, da umika aplikacijo za ios, a še preden je to lahko storil, jo je blokiral Apple. In ni blokiral le aplikacije facebook research, ampak je Facebooku odvzel razvojni certifikat (enterprise developer certificate), ki mu je omogočal, da je aplikacijo širil mimo app stora. Ta poteza ni blokirala le omenjene aplikacije, ampak tudi vse Facebookove interne aplikacije (za ios), in sicer od logističnih aplikacij do službenih klepetalnic in jedilnikov. Apple je Facebooku sicer obnovil certifikat, a šele čez dva dneva, kar je pomenilo, da je imel Facebook medtem precej oteženo notranjo komunikacijo med zaposlenimi.

20 dolarjev na mesec je Facebook ponujal uporabnikom.

Kršitev Applovih pravil

Takšno dostopanje do podatkov, s čimer so se uporabniki sicer strinjali (da so dobili plačilo), je po Applovih trditvah groba kršitev pravil o zasebnosti in zloraba razvojnega programa, ki je namenjen izključno interni distribuciji aplikacij znotraj neke organizacije, Facebook pa da je članstvo v programu izkoristil za distribucijo aplikacije tudi zunaj svojih vrst. Za zunanje teste bi
image
Facebookovo vabilo k sodelovanju v raziskavi FOTO: Tech Crunch
morala aplikacija skozi sistem testflight, v katerem je pregledana in omejena na 10.000 uporabnikov. Facebook pa je zunanjim uporabnikom prek portala r.facebook-program.com ponudil dostop do certifikata in aplikacije ter jim naročil, naj tapnejo Trust, ko jih operacijski sistem vpraša, ali lahko zaupa aplikaciji.

Raziskava Tech Cruncha je pokazala, da je Facebook na tiho izvajal takšne raziskave na operacijskih sistemih ios in android že od leta 2016, in sicer pod kodnim imenom Project Atlas, menda pa je sodelovalo 150.000 ljudi. Mimogrede, Facebook ima uradno le 35.000 zaposlenih. A to ni njegov prvi tovrstni podvig: oktobra 2013 je nabavil navidezno zasebno omrežje (VPN) onavo, ki naj bi uporabniku pomagalo nadzorovati in zmanjšati prenos mobilnih podatkov, hkrati pa je Facebooku ponujalo vpogled v početje drugih aplikacij. Facebook je s pomočjo onava ugotovil, da je bilo v tistem času prek konkurenčne aplikacije whatsapp poslanih dvakrat več sporočil na dan kakor prek Facebookovega messengerja. No, Facebook je februarja 2014 kupil whatsapp za 19 milijard dolarjev in poskrbel, da je zdaj najbolj priljubljen servis za takojšnje sporočanje na svetu. In facebook messenger je v bistvu le predelan onavo.

Kaj je počel Google?

Google na tem področju ni nič boljši. Že otroci v vrtcu vedo, da nas stric Gugl spremlja na vsakem koraku. In čeprav se marsikatero reč da izklopiti, Google še vedno rad vohlja za svojimi uporabniki. In eden od načinov je Googlova interna aplikacija za ios, imenovana screenwise meter, ki se je prav tako znašla pod Applovim drobnogledom. Apple je zaradi omenjene aplikacije tudi Googlu odvzel razvojni certifikat, s čimer je googlovcem onemogočil tudi uporabo testnih oziroma razvojnih različic aplikacij,
image
Takole je bila videti ikona facebook research na iosu. FOTO: Tech Crunch
kot so zemljevidi, koledar in gmail. Google ima sicer 95.000 uporabnikov, ni pa znano, koliko jih uporablja iphone in ipade, a Applova blokada vsekakor ni bila prijetna.

Google je že od leta 2012 vabil uporabnike, starejše od 18 let oziroma od 13, če so bili del družinske sheme, naj si prenesejo VPN-aplikacijo screenwise meter s pomočjo posebne kode in registracijskega procesa, ki je uporabljal razvojni certifikat, v zameno pa so bili deležni darilnih kartic, ki so jih lahko unovčili v trgovini Google play. No, screenwise meter je podobno kot facebook research pridno beležil in analiziral ves promet na telefonu, res pa je, da je bil Google glede tega bolj odprt kot Facebook in je uporabnikom dal tudi možnost, da začasno ugasnejo beleženje prometa.

Vprašanje zasebnosti

Če odmislimo vprašanje zasebnosti (marsikdo, ki je sodeloval v plačani »raziskavi«, se ni zavedal, da je Googlu dovolil, da spremlja prav vse, kar se dogaja v telefonu) in dejstvo, kako daleč so korporacije pripravljene iti, da bi dobile čim več podatkov o navadah uporabnikov, je jasno to, da je tudi screenwise meter kršil Applova pravila, in sicer je aplikacijo in certifikat ponujal prek svojega portala panelresearch.google.com, se pravi tako mimo app stora kakor sistema testflight.
Boj proti lažnim novicam

Družbi Facebook in Twitter sta sporočili, da sta v zadnji čistki proti lažnim novicam odstranili več tisoč strani in računov iz Irana, Rusije in Venezuele, s katerimi se je želelo vplivati na javno mnenje v drugih državah. Facebook je umaknil 783 iranskih strani, računov in skupin, ki so širile dezinformacije, Twitter pa je od avgusta lani odstranil 2617 zlonamernih računov iz Irana, poleg njih pa še sporne račune iz Bangladeša, Rusije in Venezuele.

Google se je na razkritje spornega početja odzval hitreje kot Facebook in v izjavi za javnost sporočil, da »aplikacija screenwise meter za ios ne bi smela delovati znotraj Applovega razvojnega programa za podjetja. To je bila napaka, za katero se opravičujemo.« Zapisali so še, da je aplikacija za ios zdaj onemogočena, niso pa sporočili, ali zadeva še deluje na androidnih napravah. Tudi Facebook se ni izjasnil glede svoje aplikacije facebook research za android.

Pozornost svetovnih tehnoloških medijev se bo zdaj, ko sta se Google in Facebook vsaj uradno pokesala, usmerila tudi na druge razvijalce programske opreme, ki izkoriščajo Applov razvojni program.
Deli s prijatelji