VARNO IN RAZUMNO
Po klicu z Novic našli rešitev za invalide in mamice z vozički
Ob 282-milijonski nadgradnji železniške proge na celjski postaji niso predvideli dvigal. A gibalno ovirani in starejši si lahko oddahnejo, na koncu predora je posvetila luč.
Odpri galerijo
CELJE, LJUBLJANA – Nekateri odseki Slovenskih železnic se v zadnjih letih pospešeno modernizirajo. Upati je, da se bo to v prihodnosti poznalo tudi na točnosti in hitrosti naših vlakov. A to je že druga zgodba. Tokrat pišemo o celjski železniški postaji, ki jo bodo nadgradili v sklopu 282,4 milijona evrov vredne modernizacije proge Zidani Most–Celje. Med potniki so se napovedane modernizacije najbolj razveselili predvsem invalidi, starejši in mamice z vozički. Pričakovali so, da bodo do peronov lahko končno dostopali z dvigalom. A sledilo je grenko razočaranje: projektanti so se odločili, da bodo namesto dvigal raje postavili stopniščne dvižne ploščadi. »Slovenska država je neverjetno ignorantska pri izboljšavah javnega prometa in kljub enormni investiciji (tudi denar EU) ignorira problematičen dostop z otroškimi in invalidskimi vozički ter dostop starejših do posameznih peronov,« so pred dnevi ogorčeno zapisali v ZaMestoPoDveh, skupini ljudi, ki z različnimi projekti spodbuja hojo, kolesarjenje in uporabo javnega prometa v mestu.
Da postavitev stopniščnih dvižnih ploščadi nikakor ni dobra rešitev, nam je potrdil tudi paraplegik Žiga Bajde iz Zveze paraplegikov Slovenije. Razložil nam je, da potrebuješ za zagon ploščadi tako imenovani evroključ, ki pa ga vsi invalidi, mamice z vozički in starejši nimajo vedno s seboj. Če ga že imajo, pa z uporabo tovrstnih ploščadi v primerjavi z dvigali izgubijo več časa, kar je zelo nerodno, če se ti mudi na vlak.
V razvitih evropskih državah, je pojasnil sogovornik, so zato povsod postavljena dvigala, saj ta omogočajo dostopnost širši populaciji. »Mamice z vozički ploščadi ne bodo uporabljale, ker so zamudne. Zato je dvigalo najvarnejša in najrazumnejša rešitev.« Poleg tega je Bajde še omenil, da je že nekajkrat naletel na ploščadi, ki niso delovale. ZaMestoPoDveh so kot primer dobre prakse navedli majhno železniško postajo Langen v Avstriji, »ki ima seveda do vsakega perona dvigalo, urejene infotable, direktno povezavo avtobusov do vhoda v postajo«.
Na naše dodatno vprašanje, koliko več denarja bi bilo za to treba, saj se na prvi pogled zdi znesek postavitve nekaj dvigal glede na celotno vrednost investicije zanemarljiv, pa so nam posredovali bolj spodbuden odgovor.
Pojasnili so, da je bila v času izdelave projektne dokumentacije proučena možnost o izdelavi novega podhoda z dvigali, a se za to niso odločili, saj bi morali obstoječi podhod porušiti ter zgraditi novega, odstraniti bi morali tudi en tir in prestaviti perone, obstajala bi tudi nevarnost vdora podtalne vode v podhod. Zato so predvideli, da se obstoječa stopnišča opremi z dvižnimi ploščadmi, ki omogočajo invalidom dostop do peronov.
Dodajajo, da so imeli podoben problem tudi pri obnovi mariborske železniške postaje, a so nato pridobili informacijo o novih tehnologijah oziroma možnostih izvedbe del. »Zadnje informacije kažejo, da se bo s podobno izvedbo lahko zgradilo tudi dvigala na železniški postaji v Celju. Predvideno je, da se na postaji zgradijo tri dvigala, s katerimi se bo dostopalo na perone in bodo olajšala dostop do peronov gibalno oviranim,« so napovedali na direkciji. Hkrati so dodali, da si pri izvedbi vsake posodobitve prizadevajo za najvišji možni standard za uporabnike, ki ga je možno zagotoviti. »Da je tako, priča to, da sta na postajah Laško in Rimske Toplice, ki sta del istega projekta nadgradnje železniške proge Zidani Most–Celje, predvidena nova podhoda z dvigali za dostop gibalno oviranih oseb do peronov. Ne gre torej za nepripravljenost izvesti do uporabnikov prijaznejše rešitve. Če bi bilo ob izhodiščih projekta možno umestiti dvigala v obstoječ podhod, bi projektanti to načrtovali že za železniško postajo Celje,« so sklenili.
Da postavitev stopniščnih dvižnih ploščadi nikakor ni dobra rešitev, nam je potrdil tudi paraplegik Žiga Bajde iz Zveze paraplegikov Slovenije. Razložil nam je, da potrebuješ za zagon ploščadi tako imenovani evroključ, ki pa ga vsi invalidi, mamice z vozički in starejši nimajo vedno s seboj. Če ga že imajo, pa z uporabo tovrstnih ploščadi v primerjavi z dvigali izgubijo več časa, kar je zelo nerodno, če se ti mudi na vlak.
V razvitih evropskih državah, je pojasnil sogovornik, so zato povsod postavljena dvigala, saj ta omogočajo dostopnost širši populaciji. »Mamice z vozički ploščadi ne bodo uporabljale, ker so zamudne. Zato je dvigalo najvarnejša in najrazumnejša rešitev.« Poleg tega je Bajde še omenil, da je že nekajkrat naletel na ploščadi, ki niso delovale. ZaMestoPoDveh so kot primer dobre prakse navedli majhno železniško postajo Langen v Avstriji, »ki ima seveda do vsakega perona dvigalo, urejene infotable, direktno povezavo avtobusov do vhoda v postajo«.
282,4 milijona evrov stane modernizacija proge Zidani Most–Celje.
Nemogoče je mogoče
Na očitke v zvezi s postavitvijo dvižnih ploščadi so nam na Direkciji RS za infrastrukturo sprva odgovorili, da zaradi narave del – vzdrževalna dela v javno korist in upoštevajoč, da se izvajajo ob stalnem železniškem prometu ter glede na že obstoječi podhod – ureditev novega podhoda z dvigali ne bi bila primerna oziroma bi podražila investicijo.Na naše dodatno vprašanje, koliko več denarja bi bilo za to treba, saj se na prvi pogled zdi znesek postavitve nekaj dvigal glede na celotno vrednost investicije zanemarljiv, pa so nam posredovali bolj spodbuden odgovor.
Pojasnili so, da je bila v času izdelave projektne dokumentacije proučena možnost o izdelavi novega podhoda z dvigali, a se za to niso odločili, saj bi morali obstoječi podhod porušiti ter zgraditi novega, odstraniti bi morali tudi en tir in prestaviti perone, obstajala bi tudi nevarnost vdora podtalne vode v podhod. Zato so predvideli, da se obstoječa stopnišča opremi z dvižnimi ploščadmi, ki omogočajo invalidom dostop do peronov.
Dodajajo, da so imeli podoben problem tudi pri obnovi mariborske železniške postaje, a so nato pridobili informacijo o novih tehnologijah oziroma možnostih izvedbe del. »Zadnje informacije kažejo, da se bo s podobno izvedbo lahko zgradilo tudi dvigala na železniški postaji v Celju. Predvideno je, da se na postaji zgradijo tri dvigala, s katerimi se bo dostopalo na perone in bodo olajšala dostop do peronov gibalno oviranim,« so napovedali na direkciji. Hkrati so dodali, da si pri izvedbi vsake posodobitve prizadevajo za najvišji možni standard za uporabnike, ki ga je možno zagotoviti. »Da je tako, priča to, da sta na postajah Laško in Rimske Toplice, ki sta del istega projekta nadgradnje železniške proge Zidani Most–Celje, predvidena nova podhoda z dvigali za dostop gibalno oviranih oseb do peronov. Ne gre torej za nepripravljenost izvesti do uporabnikov prijaznejše rešitve. Če bi bilo ob izhodiščih projekta možno umestiti dvigala v obstoječ podhod, bi projektanti to načrtovali že za železniško postajo Celje,« so sklenili.