GOAT STORY/EQUA

Enostavne formule za uspeh ni

Objavljeno 08. april 2019 21.27 | Posodobljeno 08. april 2019 21.27 | Piše: Staš Ivanc

Projekti ljubljanske blagovne znamke Goat Story/Equa so na kickstarterju zbrali več kot milijon evrov.

»Naš posel je zelo zabaven, a tudi zelo težak,« pravi Anže Miklavec. FOTO: Goat Story/Equa
Slovenci smo na platformi za množično financiranje kickstarter kar aktivni. Nekateri so pri tem manj uspešni, nekateri bolj, obstaja pa tudi nekaj zelo uspešnih projektov, pri katerih so številke šle v stotisoče, podporniki pa v tisoče. Eden takšnih oziroma eni takšnih so kampanje ljubljanskih blagovnih znamk Goat Story in Equa. V prvi kampanji leta 2014 so zbirali sredstva za čašo za kavo v obliki kozjega roga goat mug in nabrali 501.612 dolarjev (zdaj bi bilo to 446.020 evrov) od 10.617 podpornikov. Dve leti pozneje so se pod isto blagovno znamko Goat Story lotili kampanje za pametni aparat za kavo gina in zbrali 458.071 dolarjev (407.336 evrov) od 2389 podpornikov, lani pa so izvedli še uspešno kampanjo za pametno stekleničko za vodo equa, ki jim je prinesla 242.791 dolarjev (215.905 evrov) od 2772 podpornikov. To pomeni, da so skupaj zbrali kar 1,202.474 dolarjev (po sedanjem tečaju bi to zneslo 1,069.396 evrov), podprlo pa jih je 15.778 ljudi.
 

Kickstarter je šele začetek


Človek bi takole na hitro rekel, da se jim je posvetilo, kako uspeti. Toda Anže Miklavec, šef blagovnih znamk Goat Story in Equa, opozarja, da ni tako preprosto: »Za uspeh ni formule, po kateri bi rekel, prejšnjič smo naredili takole, zdaj pa znamo. Smernice in komunikacijski kanali se spreminjajo iz leta v leto, tako da ne moreš vedno uporabiti iste formule. Mogoče nam je uspelo tudi zato, ker znamo biti samokritični in ne lansiramo izdelka, za katerega mislimo, da ne bo šel v prodajo. Ko gre izdelek ven, se moramo s tem strinjati vsi. Zato veliko testiramo znotraj firme. Nam se je vse lepo poklopilo. Ideja ni vse, uspešen izdelek sestavlja veliko malenkosti. Če bi vmes kaj zafrknili, nihče ne bi vedel za goat mug, gino ali equo.«

image
Pametna steklenička equa uporabnika sama ali preko aplikacije opozori, če premalo pije. FOTO: Goat Story/Equa

Niti uspešna kampanja na kickstarterju še ne pomeni poslovnega uspeha. »Ne glede na to, koliko sredstev zbereš, imaš načeloma vedno izgubo ali si vsaj na ničli. Pogosto se zgodi, da ljudje, ki pripravijo projekt, po kampanji na kickstarterju odnehajo. A takrat je treba šele začeti. Izdelek, ki ima potencial, je treba razvijati naprej; s kickstarterjem si ga le spravil na trg. Če ne razmišljaš zelo optimistično, ti ne bo uspelo. Res moraš biti prepričan o svojem izdelku, da sproti premaguješ vse težave, ki te doletijo,« pravi Miklavec.
 

Ponuditi je treba nekaj drugačnega


»Ni nujno, da bomo vsak izdelek predstavili na kickstarterju. Zanj mora biti izdelek drugačen, sicer bi ga šli ljudje kupit v trgovino, namesto da bi nanj čakali dva meseca ali ga sploh ne bi dobili. Obstaja tveganje, da ne boš dobil ne izdelka ne denarja, a večina kupcev se tega zaveda. Mi vedno ponujamo denar nazaj in veliko damo na komunikacijo s kupci. Če slučajno zamujaš, je zelo pomembno, kako to sporočiš ljudem. Pri poslu ne gre le za marketing, obstajati mora dobra komunikacija, dobra distribucija, vse mora biti pokrito. Pri startupih je pogosto tako, da imaš lahko dobro idejo in znaš narediti en izdelek, ko pa je treba narediti tisoč kosov, se stvari začnejo zelo, zelo, zelo zapletati,« pojasnjuje Anže Miklavec.
»Stvari, ki jih delamo zdaj, delamo za leto, dve naprej. Pri Goat Storyju delamo drugačne stvari. Ne bomo delali takih, ki bi bile všeč vsem. Goat mug je bil drugačen, moral si ga razumeti, gina je bila tudi nišni izdelek. To nadaljujemo: pripravljamo aparate za espresso, pražimo svoje kave. Vemo, da naš izdelek ne bo všeč vsem, in rajši ostajamo pri ljudeh, ki hočejo nekaj drugačnega. Prav takšne stvari so primerne za kickstarter. Pri vodi je podobno, saj stekleničke iz stekla niso nič novega, bolj zanimivo je, kako v steklenico pripeljati tehnologijo in dizajn. Treba je imeti tehnično dobro rešitev, dobro oblikovanje ter dobro vzpostavljen marketing in distribucijo.«
 

Ljubezen do kave


Najprej je bila blagovna znamka Equa, pove Miklavec in nadaljuje: »Goat Story je startal na kickstarterju in je bil nekakšen viralni začetek blagovne znamke. Obliko smo razvili iz zgodbe, kako je bila odkrita kava. Morda je na začetku delovalo kot hec, a delamo zelo resno. Tudi gina je zelo resen specializiran projekt; zanjo smo prejeli oblikovalsko nagrado red dot na Brewers Cupu, največjem tekmovanju v pripravi kave na svetu, je Švicarka Emi Fukahori zmagala prav z gino.«

image
Pametni aparat za kavo gina omogoča tri načine priprave kave. FOTO: Goat Story/Equa

​Kava v zadnjem času doživlja podobno revolucijo kot pivo. »Ljudje iščemo več izkušenj tako v kulinariki, žganih pijačah, pivu in tudi kavi. Pri nas kava – posebno v primerjavi s kraft pivom – še malce zaostaja,« pravi Anže. Podobnosti so, obstaja nešteto sort in okusov, ki jih spoznavaš. Komercialna kava nam hoče dati vedno isti okus. A kot pri pivih se je pojavila niša, znotraj katere se ljudje radi igrajo z okusi, pravi naš sogovornik. »Naš trg je zelo razpršen: izdelke prodajamo na Japonsko, Kitajsko in Tajvan, Bližnji vzhod, v Evropo in Ameriko. Imamo tudi slovenske kupce, a jih ni veliko. Ne ciljamo na noben trg, želimo delati naprave, ki se nam bodo zdele dobre za uporabo, in jih ponuditi podobno mislečim.«
 

Nikoli ne smeš zaspati


Gina je videti zelo minimalistično, a je v resnici precej zapletena za izdelavo, sestavljena je iz zelo različnih materialov. »Gina je zelo kompleksna, dele izdeluje kar dvajset različnih proizvajalcev, in če eden svojega dela ne opravi tako, kot je treba, trpi cel izdelek. Veliko prototipov je treba narediti, preden dobimo dober izdelek. Šele nato se odločamo za proizvodnjo. Mi več kot polovico sestavnih delov dobimo v Evropi, Sloveniji, Avstriji, na Češkem, pri gini pa smo se odločili, da jo v celoti izdelujemo v kitajskem Shenzhenu, od koder je tudi lažja distribucija po Aziji in ZDA. Lastne proizvodnje nimamo in je tudi nočemo imeti. Niti Apple nima svoje proizvodnje. Naša moč je v razvoju, dizajnu, marketingu in distribuciji,« razlaga Anže Miklavec.
Poleg kozjega roga, aparata za kavo in pametne stekleničke izdelujejo navadne steklenke pod blagovno znamko Equa. »To je mogoče še najširša distribucija in iz tega vira črpamo sredstva za razvoj. A niti pri stekleničkah ne počivamo, kajti globalna konkurenca je res huda, in če danes zaspiš, te hitro povozi. Pred desetimi leti nihče v Sloveniji ni mogel razmišljati tako globalno kot danes. Veliko se je spremenilo. Naša prva kampanja je bila leta 2014, druga leta 2016 in zadnja leta 2018. V teh letih so se stvari komunikacijsko toliko spremenile, da so se vsakokrat uporabljali drugi kanali.«
 

Vsaka objava šteje


»Pogosto se zelo trudiš, da bi kampanja zaživela, potem pa pride trenutek, ki mu lahko rečeš tudi sreča, a za to srečo si moral veliko narediti. Pri gini je o nas pisal spletni novičarski portal Huffington Post, goat muga mednarodni mediji sploh niso tako pokrivali, ampak ga je delilo zelo veliko ljudi, ker se jim je zdel zabaven. Štele so tudi tiste zelo majhne objave. Ni formule, kaj se bo zgodilo, in vsaka kampanja je samosvoja. Pri goat mugu smo čakali pet dni, da je kampanja res stekla, pri gini pa je šlo že prvi dan, ker smo imeli veliko ljudi, ki so nam že zaupali. Tudi pri pametni steklenički smo imeli nekaj zaloge ljudi,« pove Miklavec.

image
Goat mug je bil njihov prvi uspeh na kickstarterju. FOTO: Goat Story/Equa

V pripravi imajo več projektov, a nobeden še ni dokončen. Poleti se bodo selili v večje prostore, kjer imajo že novo skladišče. »Skladišča imamo na Kitajskem, v Evropi in Ameriki, tako da je poskrbljeno za globalno distribucijo. Mogoče bi bilo lažje, če bi delali le programsko opremo, a mi delamo izdelke, ki pa zahtevajo distribucijo. Delati si želimo zanimive stvari. Naš posel je zelo zabaven, a tudi zelo težak,« sklene Anže Miklavec.

Kozja zgodba, kava in voda

Goat mug je čaša za kavo v obliki kozjega roga, ki jo lahko nosimo tudi na traku, držalo pa lahko snamemo in ga obrnjenega uporabimo kot podstavek. Nosi oznako BPA free, kar pomeni, da ne vsebuje škodljivega bisfenola A. Kozja čaša se nanaša na legendo, po kateri naj bi kavo odkril pastir, čigar koze so vedno, ko so se pasle po grmičevju z rdečim, češnjam podobnim jagodičevjem, postale nenavadno živahne.

Gina je pametni aparat za kavo, ki s pomočjo aplikacije za pametne telefone in vgrajene tehtnice kavoljubcu omogoča pripravo tega napitka na tri različne načine: pour-over, immersion in cold drip. Najbolj običajen je prvi, pri katerem mleto kavo prelijemo z vročo vodo, pri drugem se namaka v keramičnem lijaku, pri tretjem pa na kavo počasi, ampak res zelo počasi, kaplja ledeno mrzla voda.

Equa je pametna steklenička, ki meri, koliko vode smo popili, in nas s pomočjo aplikacije, ki upošteva naš življenjski slog, opozarja, kdaj je treba spet piti, da se izognemo dehidraciji. Lahko jo uporabljamo tudi brez telefona: če steklenico nežno potrepljamo, bo posvetila počasi, če smo dovolj pili, in hitro, če nismo.
Deli s prijatelji