DARS

Bo vinjeta odslej res cenejša?

Objavljeno 29. maj 2020 07.08 | Posodobljeno 29. maj 2020 08.40 | Piše: Š. R.

Ne bo več tiska in distribucije, bodo pa nastali novi stroški vzdrževanja sistema.

Decembra prihodnje leto z elektronsko vinjeto na avtocesto? FOTO: Uroš Hočevar, Delo
Ministrstvo za infrastrukturo se z Darsom pospešeno pripravlja na uvedbo elektronskih vinjet, ki bodo na osebnih vozilih nadomestile dosedanje nalepke. Kot predvidevajo, naj bi bil sistem podoben elektronskemu cestninjenju za tovorna vozila, ki bo ostal nespremenjen, minister Jernej Vrtovec pa obljublja, da bo vinjeta tudi cenejša, kot je bila do zdaj.

O konkretnih številkah na ministrstvu še niso želeli govoriti, vrednost vzpostavljenega sistema in cena vzdrževanja bosta znani, ko bo izbran izvajalec na javnem razpisu. »Na osnovi izkušenj držav, ki so sistem že uvedle, ocenjujemo, da sistem elektronske vinjete ne bo znižal stroškov sistema cestninjenja vozil z največjo dovoljeno maso do 3,5 tone. Vrsta podrobnosti, ki so v pristojnosti ministrstva za infrastrukturo, kako bo sistem funkcioniral, in vplivajo na stroške vzpostavitve in delovanja, še ni dokončno definirana,« so nam odgovorili z Darsa.

Stroški ne bodo nič nižji

Glede na to, da naj bi se vinjeta pocenila že zaradi odpadlih stroškov tiska in distribucije (ti naj bi predstavljali 30 odstotkov stroškov vinjete), so nam na Darsu predstavili, kakšni so dejansko stroški sedanjega načina cestninjenja. 

image
Nalepke se poslavljajo. FOTO: Marko Feist 
Za tisk Dars povprečno odšteje 590.000 evrov letno, za distribucijo pa 45.000 evrov letno. Tudi z elektronsko vinjeto bodo ostali stroški provizije za prodane vinjete, ki znašajo sedem milijonov evrov (e-vinjete se bodo tudi v nadaljnje prodajale na prodajnih mestih, za vinjete prodane prek spletnega portala pa bodo nastajali stroški plačilnih kartic), in pa stroški izvajanja cestninskega nadzora, ki znašajo 5,8 milijona evrov letno. Tudi nadzor se bo namreč še vedno izvajal, poleg tega pa bodo nastali še stroški zaradi dodatne opreme, ki jo bo trebs nabaviti za nadzor elektronskih vinjet in vzdrževanja nadzornega dela sistema in tako dalje.

Povprečna cena tiska enega kosa vinjete za osebno vozilo oziroma kombi znaša približno 6 centov, za motorno kolo pa okrog 15 centov, saj je ta vrsta vinjet debelejša, na drugačni foliji, ki mora prenesti, da je izpostavljena dežju. Količina teh je zanemarljiva (cena tiska pa je precej odvisna od količine).

Dars je skupno prodal skoraj 7,5 milijona vinjet z letnico 2019, od tega nekaj več kot 880.000 letnih vinjet, skoraj 5 milijonov tedenskih in dobrih 1,5 milijona mesečnih, za motorna kolesa pa nekaj manj kot 75.000 (letnih, polletnih – veljajo le za motorje – ter tedenskih).


image
FOTO: Tadej Regent, Delo
Glede na prihranek v višini nekaj več kot 600.000 evrov in še nepredvidene nove stroške ob vzpostavljanju in vzdrževanju novega sistema se tako sistem cestninjenja z e-vinjetami ne bo bistveno pocenil. A kot pravijo na Darsu, bo to zagotovo nova pridobitev in po uvedbi elektronskega cestninjenja za tovorna vozila nov korak k digitalizaciji. »Ne bo več nalepke, nakup elektronske vinjete bo mogoč prek spleta. Ni tiska in stroškov distribucije, odpade problem ponarejenih in nepravilno nalepljenih vinjet, boljša možnost nadzora plačevanja cestnine za vozila, ki so registrirana v Sloveniji, ker večine kršiteljev ne bo treba ustavljati in sankcionirati na kraju prekrška. Tuja vozila kršiteljev pa bo še vedno treba ustaviti, saj je sicer zelo majhna verjetnost, da jih sankcioniramo po tem, ko zapustijo Slovenijo,« so še izpostavili.

​Na ministrstvu za infrastrukturo pričakujejo, da bi sistem e-vinjet uvedli decembra 2021.




Deli s prijatelji