LIPA SMRTI

Še trije mrtvi, ograje pa ne smejo postaviti

Objavljeno 16. april 2019 19.30 | Posodobljeno 18. april 2019 20.21 | Piše: Gordana Stojiljković

Lipe zaščitenega drevoreda pri Kobaridu jemljejo življenja. Varnostna ograja zaradi kulturnovarstvenih pogojev ni mogoča.

Na tragično prometno nesrečo opozarjajo olupljeno deblo lipe in štiri svečke.
STANOVIŠČE – »Odkar se jaz spomnim, so lipe vzele že 11 življenj,« nam zaupa domačin Stanovišča v občini Kobarid, ki je v soboto popoldne izgubila dve od, kot beleži Wikipedija, 40 duš, ki živijo v majhnem kraju na Kobariškem.
image
Na tragično prometno nesrečo opozarjajo olupljeno deblo lipe in štiri svečke.

Kot smo že poročali, se je v soboto popoldne na cesti Staro selo–Kobarid zgodila huda prometna nesreča, v kateri so trije sopotniki umrli, medtem ko je voznik črnega audija A6 po nekem čudežu preživel trčenje v debelo lipo in večmetrsko letenje po zraku.

Kot nam je zaupal Dean Božnik s PU Nova Gorica, je voznik, 52-letni Vidko Filipič, potem ko je pripeljal iz »blagega levega ovinka, vozil s tako hitrostjo, da vozila ni mogel več obvladati, zato ga je zaneslo desno zunaj vozišča«.

Policija je ugotovila, da je Filipič z desnim bokom audija najprej trčil v lipo, nato pa ga je dvignilo v zrak, na cesto pa je znova padel po 23 metrih. Potem je vozilo drselo še 19 metrov in se po 36 metrih prevračanja ustavilo v jarku, prevrnjeno na streho. Filipiču so iz zverižene pločevine pomagali gasilci PGD Kobarid in Tolmin, trojici sopotnikov pa ni bilo več pomoči.
image
Postavitve ograje v Napoleonovem drevoredu, ki je spomenik naravne dediščine, ne dovoljujejo pravila območne enote Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije.

Kot nam je uspelo izvedeti, je voznik na zdravljenju v šempetrski bolnišnici in je zunaj smrtne nevarnosti. Je pa policija zanj odredila strokovni pregled, ki bo pokazal, ali je bil za volanom vinjen, zagotovo pa ga čaka ovadba zaradi vožnje z neprilagojeno hitrostjo.
 

Gorenjska naveza na Kobariškem


Stanovišče je danes zavito v črno. Tisti redki, ki spregovorijo z nami, so presunjeni. Skoraj olupljeno deblo lipe kaže, da se je tam zgodilo nekaj hudega, štirih svečk in drobnega šopka spominčic pa s ceste skoraj ne vidiš, tako sramežljivo so se umaknili mimovozečim avtomobilom.    

Poleg Filipiča – ki naj bi živel na Gorenjskem, v Stanoviščah pa je obiskoval svojo mamo – so bili v avtomobilu 37-letni Gorazd Kramar, ki je za seboj menda pustil hčerko, 51-letni Zdenko Zalokar, ki naj bi se v Stanovišče preselil pred par leti, sicer pa naj bi tudi on prihajal iz Gorenjske in je za seboj pustil mladoletni hčeri, in 54-letni Matjaž, za katerega domačini ne vedo, kako se piše.
image
Stanovišče, majhen kraj z okoli 40 prebivalci, je zavito v črno. FOTO: Dejan Javornik

»Tudi on je doma nekje iz Gorenjske, sem pa je hodil občasno, za vikende,« nam zaupa eden od domačinov in doda, da je bolj malo govoril o sebi. Ta gorenjska naveza se je po sobotni delovni akciji – udeležili so se namreč čistilne akcije Očistimo Kobariško – odpravila na pico v Kobarid, ko se je zgodila tragična nesreča.
 

Trideset prometnih nesreč v 19 letih     
  

Kot nam je pojasnil Božnik, se je na tem odseku – gre za državno cesto G2-100 – od leta 2000 pa do včerajšnjega dne zgodilo 30 prometnih nesreč, v katerih je skupaj z zadnjimi žrtvami umrlo šest ljudi, deset je bilo huje in 18 lažje poškodovanih.
image
Na pomoč so priskočili kobariški in tolminski gasilci. FOTO: PGD Kobarid

»Iz teh podatkov je razvidno, da se v daljšem obdobju na tem odseku glavne ceste na Kobariškem sicer ni zgodilo večje število prometnih nesreč, vendar so posledice teh, še zlasti v primerih, ko vozila trčijo v drevesa, praviloma hujše,« je zapisal Božnik.

Prav zato so bovški policisti pred tremi leti pristojnim ustanovam, kot je direkcija za ceste na ministrstvu za infrastrukturo, predlagali ukrepe za izboljšanje prometne varnosti na tem odseku, med drugim postavitev jeklene varnostne ograje.
 

Nepremična dediščina nad življenji in jekleno ograjo


»Odsek je vsekakor nevaren, na to smo pristojne že večkrat opozorili, priznati pa moram, da z županom Kobarida na to temo nismo posebej razpravljali. Lahko bi postavili vsaj radar ali kakšno drugo oviro,« o nevarnem odseku meni predsednik Krajevne skupnosti Breginj Srečko Gašperut.
Presojevalci varnosti cest
Presojevalec varnosti cest ocenjuje prometno varnost v vseh fazah načrtovanja, gradnje in obratovanja cestne infrastrukture. Pri svojem delu je popolnoma neodvisen, njegova naloga pa je skrbeti za tehnično pravilne rešitve ne glede na stroškovno dimenzijo predlagane rešitve. Presoja prometne varnosti oziroma varnosti cestne infrastrukture v celotnem življenjskem ciklu ceste pomeni korak naprej k izboljšanju prometne varnosti, pomeni tudi korak naprej k viziji nič oziroma trajnostni prometni varnosti, h kateri stremijo vse evropske države.


Huda prometna nesreča, ki je vzela kar tri življenja, je dovolj močan razlog, da bo kobariški župan Marko Matajurc na upravljavca državne ceste naslovil pobudo za postavitev ograje, problem pa predstavlja tako imenovani Napoleonov drevored. Ta je namreč zaščiten kot naravni spomenik oziroma nepremična dediščina. In da postavitev ograje za zdaj nikakor ni mogoča rešitev, ugotavljajo prav na policiji.

Kot nam je zaupal Božnik, je bila policija na »začetku leta 2017 s strani pristojnega resornega ministrstva obveščena, da postavitev jeklene varnostne ograje v območju navedenega drevoreda ni možna, saj ni mogoče zadostiti izdanim kulturnovarstvenim pogojem, ki jih je določila pristojna območna enota Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije«.
je v soboto vzela lipa Napoleonovega drevoreda.


Policijska preiskava tragične nesreče ni zaključena, kot nam je še povedal Božnik, si bo prizorišče pri Starem selu v prihodnjih dneh ogledal tudi presojevalec prometnih nesreč z Javne agencije RS za varnost prometa. 
Deli s prijatelji