PONAREDEK

Salvador Dalí Janeza spravil pred sodnika

Objavljeno 11. februar 2019 21.42 | Posodobljeno 11. februar 2019 21.45 | Piše: Jure Predanič

Janez Mesesnel ponaredek brez vrednosti ocenil na 41.000 evrov. Brani se, da sploh ni ugotavljal avtorstva slike.

Dražba ponaredka je med stroko izzvala posmeh, nato so jo hitro preklicali. FOTO: FURS
LJUBLJANA – Na skupaj več kot deset milijonov evrov je zdaj že nekdanji dolgoletni cenilec Janez Mesesnel ocenil 11 umetnin, ki pa so doživele precej bolj klavrn konec. Nekatere so bile namreč prodane za drobiž v primerjavi z ocenjeno vrednostjo. Ponarejeni Velázquez, Rembrandt in Cézanne v nekdanji lasti podjetnika Franca Riemerja, ki jih je Mesesnel ocenil na skupaj 10,5 milijona evrov, so na dražbi segli skupaj do 34.000 evrov brez 9,5-odstotnega davka.
image
Dražba ponaredka je med stroko izzvala posmeh, nato so jo hitro preklicali. FOTO: FURS

Samo ponarejeni Velázquez, recimo, ki ga je Mesesnel ocenil na neverjetnih osem milijonov evrov, je bil tako pozneje prodan za 11.000 evrov. Njegov novi lastnik je odvetnik Igor Marinšek, ki je kot nekdanji predsednik nadzornega sveta NLB vpleten tudi v zgodbo njenih slabih kreditnih naložb. Slab posel za NLB pa je bila tudi ta slika, saj je Riemer na podlagi Mesesnelove cenitve sliko zastavil za 7,5 milijona kredita pri NLB.
image
Leon Pogelšek že konec novembra lani ni priznal krivde. FOTO: SIMONA FAJFAR

Riemerja so zaradi preslepitve pri pridobitvi posojila ali ugodnosti obsodili na leto zapora, a sodba zanj še ni pravnomočna, smo izvedeli te dni. Postopek proti Mesesnelu pa so v tem primeru ustavili, menda ni bilo dokazov, da je poznal Riemerjev namen zastavitve umetnine za posojilo.
 

Pri 87 letih na zatožno klop


Je pa moral Mesesnel pri svojih 87 letih te dni vseeno sesti na zatožno klop ljubljanskega okrajnega sodišča zaradi cenitve slike Salvadorja Dalíja. Tožilstvo namreč trdi, da je tako naklepoma pomagal galeristu Leonu Pogelšku pri poskusu goljufije. Za Pogelška je 9. junija 2015 v Ljubljani na njegovo zaprosilo izdelal cenitev slike z naslovom Mitološka kompozicija, v cenitev pa lažno navedel, da gre za sliko Salvadorja Dalíja iz leta 1982, da je na sliki Dalíjev podpis in da je vredna 41.000 evrov.

Tožilstvo trdi, da je vedel, da opravlja to cenitev za dražbo zaradi dolga, ki ga je imel Pogelšek, in je sliko ocenil prav na vrednost Pogelškovega dolga. Kot dolgoletni sodni cenilec je po mnenju tožilstva vedel, da gre za ponaredek, da je motiv povzet po Dalíjevi sliki iz leta 1932, ki je naslikana na bakreno ploščo, da podpis ni originalen in da slika nima nobene tržne vrednosti.
image
Uroš Čop in Janez Mesesnel ob prihodu na ljubljansko okrajno sodišče FOTO: JOŽE SUHADOLNIK

Afera s ponaredkom je pred tremi leti zelo odmevala v javnosti, ko je Furs sliko ponudil na dražbi in izklicno ceno postavil pri 41 tisočakih z DDV, kar se je ujemalo z oceno vrednosti v ekspertizi, čeprav bi bil original vreden več milijonov. Po posmehu stroke v medijih so dan po objavi preklicali dražbo.
 

Pripisano Dalíju


A Mesesnel je na vprašanje ljubljanske okrajne sodnice Barbare Toldi odgovoril, da krivde ne prizna. Kot je bilo na predobravnavnem naroku razumeti iz dokaznih predlogov obrambe, Mesesnel v cenitvi namreč ni zapisal, da gre za sliko Salvadorja Dalíja, temveč je »jasno zapisal, da gre za Dalíju pripisano avtorstvo«.
Kot dolgoletni sodni cenilec je po mnenju tožilstva vedel, da gre za ponaredek, da je motiv povzet po Dalíjevi sliki iz leta 1932, ki je naslikana na bakreno ploščo, da podpis ni originalen in da slika nima nobene tržne vrednosti.


Po besedah zagovornika Uroša Čopa iz odvetniške pisarne Senica torej sploh ni ugotavljal avtorstva, temveč je le opravil cenitev na podlagi vnaprej določenega dejstva, da je slika Dalíjeva. Termin pripisano je v stroki splošno uporabljen, je pojasnil Čop, ki je v sodni spis med drugim izročil devet drugih cenitev, v katerih je Mesesnel ugotavljal avtorstvo in je v njih to tudi izrecno navedeno. Avtorstvo se namreč ugotavlja po točno določenih postopkih.

Sojenje dvojici se bo predvidoma začelo sredi aprila, sodišče mora namreč odločiti o predlogu za izločitev dokaza obrambe Leona Pogelška, ki krivde za poskus goljufije že pred tem ni priznal na ločenem predobravnavnem naroku konec novembra lani. Mesesnelova obramba predloga za izločitev dokazov sicer ni imela, je pa zagovornik, potem ko je sodnica pred vrata sodne dvorane poslala predstavnike javnosti, sodišču predstavil nekaj dejstev v zvezi z zdravstvenim stanjem obdolženca, ki se tičejo postopka.
ocenil ponaredek.


O Mesesnelovih cenitvah ponaredkov je bil sicer napisan že cel kup člankov, a kot je zagotovil zagovornik Čop, je postopek na ljubljanskem okrajnem sodišču torej edini, ki poteka zoper njegovo stranko, saj so vsi drugi končani. Med odmevnimi primeri je bila tudi zbirka ponarejenih umetnin energetskega lobista Petra Kotarja, ki je poskušal svoje trboveljsko podjetje STTIM potegniti iz težav z 2,75-milijonskim vložkom v obliki umetnin (Ivan Meštrović, François Boucher in drugi). Te je na milijonsko vrednost ocenil Mesesnel, že v stečaju pa so jih prepoznali za ponaredke in tudi te prodali za bagatelo – 10.000 evrov. 
Deli s prijatelji