PONAREDEK

Leto dni zapora, ker je za kredit zastavil ponarejeno sliko

Objavljeno 21. julij 2018 22.05 | Posodobljeno 21. julij 2018 22.44 | Piše: I. R.

Konjiški podjetnik prepričan, da gre za originalnega Velázqueza.

Franc Riemer se bo zoper sodbo pritožil. FOTO: Dokumentacija Dela
LJUBLJANA – Konjiški podjetnik in zbiralec umetnin Franc Riemer je bil pred dnevi obsojen na leto dni zapora, ker je po ugotovitvah mariborskega okrajnega sodišča zagrešil kaznivo dejanje preslepitve pri pridobitvi posojila ali ugodnosti. To je menda storil s tem, ko je kot dodatno zavarovanje posojila v znesku 7,5 milijona evrov zastavil sliko baročnega slikarja Diega Velázqueza, za katero se je izkazalo, da je ponaredek.

image
Slika Nejeverni Tomaž Diega Velázqueza naj bi bila ponarejena. FOTO: Dokumentacija Dela

Obsodilna sodba nekdanjemu lastniku podjetja Koto, ki je obogatel z gradbeno mehanizacijo, še ni pravnomočna, opozarjajo na sodišču, Riemerjeva obramba pa napoveduje pritožbo na višje sodišče.

Sodni cenilec Mesesnel je bil tudi v postopku, a je tožilstvo odstopilo od pregona.

Riemerju je tožilstvo očitalo, da je z zastavo ponarejene slike dosegel posojilo pri banki. Kot direktor družbe Gradir, d. o. o. je v zvezi s postopkom odobritve in sklenitve kreditne pogodbe z dne 20. julija 2009 pri NLB, d. d. za kreditna sredstva v znesku 7,450.000 evrov kot dodatno zavarovanje ponudil starejšo umetniško sliko – Velázqueza. Menice družbe Gradir ter zastavna pravica na posameznih nepremičninah (vila Marija oziroma dvorec v Slovenskih Konjicah) v lasti Gradirja namreč niso zadoščale za zavarovanje kreditnih obveznosti.

Nejeverni Tomaž

Riemer je za pristnost slike Nejeverni Tomaž, ki naj bi nastala izpod čopiča španskega baročnega slikarja Diega Velázqueza, jamčil z dvema dokumentoma: potrdilom nemškega laboratorija, da sta platno in barva na sliki iz časa Velazqueza, in cenitvijo sodnega cenilca Janeza Mesesnela, ki je vrednost slike ocenjeval na osem milijonov evrov. A Riemer je menda vedel, da slike ni ustvaril Velázquez in da nima tolikšne vrednosti, saj ni imel nobenega dokazila o njeni avtentičnosti, njenem izvoru in v zvezi z njenim nakupom, je trdilo tožilstvo. Temu je sledilo okrajno sodišče, ki je Riemerja obsodilo na leto dni zapora.

image
Julija 2013 so se pri Riemerju v vili Mariji zglasili preiskovalci NPU, vilo pa je lani na dražbi v stečajnem postopku družbe Gradir kupila DUTB. FOTO: Tadej Regent

Slika je za čas do odplačila posojila pristala v bančnem sefu, ko pa so na največji državni banki ugotovili, da so kot zavarovanje dobili ponaredek, so tako Mesesnela kot Riemerja naznanili policiji. Po končani preiskavi so ju kriminalisti ovadili specializiranemu tožilstvu, a je to zaradi pomanjkanja dokazov odstopilo od kazenskega pregona proti Mesesnelu za očitek pomoči pri kaznivem dejanju poslovne goljufije oktobra 2016, okrožno sodišče v Mariboru pa je v tem delu dva meseca pozneje izdalo sklep o ustavitvi postopka, pojasnjujejo na tožilstvu.

Kredit v znesku 7,5 milijona evrov je Riemer zavaroval s sliko, ki so jo nato na dražbi prodali za 11 tisočakov.

Pravi ali lažni?

Za potrebe stečajnega postopka Gradirja je novo cenitev naredil sodni cenilec Pavel Toplak tako, da je sliko ocenjeval kot delo neznanega avtorja iz 17. stoletja. Poleg Velázquezovega Nejevernega Tomaža so na dražbi prodajali še sliki Rembrandta in Cézanna; Mesesnel je vse tri prvotno ocenil na deset milijonov evrov, Toplak pa na slabih 16 tisočakov. Ker Gradir banki ni vrnil kredita, je »Velázquezova« slika pristala pri DUTB in so jo lani junija prodali na dražbi ter zanjo iztržili 11.000 evrov. Kupil jo je odvetnik ​Igor Marinšek, ki je bil v letu odobritve posojila prvi nadzornik NLB, skupaj z odvetnikom Boštjanom Penkom pa je Riemerja zagovarjal v tem kazenskem postopku.

Obsodilno sodbo bo obramba izpodbijala s pritožbo na višjem sodišču, saj je bil dokazni postopek po Penkovih besedah nepopoln, med drugim ni dokončno ugotovljeno, ali je slika ponaredek ali original, saj se je sodišče oprlo na ugotovitve izvedencev oziroma cenilcev, od katerih nihče ni specialist za Velázqueza. Njegov klient je, pravi, še danes prepričan, da je kupil original. 
Deli s prijatelji