NA OKO

Kolumna Miše Terček: Postarani Prijatelji

Nove generacije gledalcev so postale zahtevnejše in jih preproste šale še bolj preprostih likov jih ne zanimajo več.
Fotografija: Prijatelji, kot se jih spomnimo iz devetdesetih. FOTOGRAFIJI: NBC
Odpri galerijo
Prijatelji, kot se jih spomnimo iz devetdesetih. FOTOGRAFIJI: NBC

Humoristična TV-serija Prijatelji (Friends), ki je bila originalno predvajana med letoma 1994 in 2004 ter ponudila 10 sezon, bo prihodnji mesec praznovala 25. obletnico od premiere na malih zaslonih. Mineva torej že četrt stoletja od prve epizode serije, ki je zaznamovala generacije in so jo so spremljali milijoni po vsem svetu, njeni liki so postali kultni del pop kulture, njihove doživljaje pa se še danes uporablja za številne reference v svetu pop kulture.


Stalni liki Chandler, Joey, Ross, Rachel, Monica in Phoebe so poosebljali televizijsko življenje New Yorka v devetdesetih, čeprav je šlo za idealizirano, sprano in čistunsko predstavo, saj so si – glede na službe, ki so jih oziroma niso imeli – lahko finančno privoščili veliko boljši standard, kot bi si ga lahko v resnici. Hkrati se je vredno vprašati, ali bi serija Prijatelji danes, leta 2019, torej četrt stoletja pozneje, sploh postala ena najuspešnejših vseh časov oziroma ali bi njeni liki zmogli nagovoriti mlajše generacije, ki odraščajo ob Netflixu in serijah, v katerih nastopajo mnogo resničnejši in antijunaški liki? Nihče iz Prijateljev danes namreč ne ustreza več kriterijem, da bi bila serija za današnje čase sploh zanimiva. Še več – bila bi dolgočasna in puritanska.
Oboževalci Prijateljev na znamenitem kavču. FOTO: NBC
Oboževalci Prijateljev na znamenitem kavču. FOTO: NBC

Noben v resnici ni imel nikakršnih težav s sabo, ni jemal drog, se zabaval, hkrati pa v scenariju nikoli niso znali konkretno predstaviti ali obravnavati družbeno pomembnih vprašanj. Slednja so namreč vedno odpravili s smehom ali prikritim predsodkom, čeprav so sprejemali vse, je bila večina stvari prirejenih za razvajeno pretežno belo prebivalstvo zahodnega sveta. Danes bi serija težko šla skozi sito televizijskih mrež, saj v njej manjka likov manjšin in raznolikosti.

Če Prijatelje presekamo in ocenimo na hitro, tako po spominu, bi lahko rekli, da je bil Ross zasmehovan, ker je bil izobražen, Joey in Phoebe, ker sta bila neumna, Rachel, ker je bila avšasta, Monica, ker je bila obsesivno kompulzivna, in Chandler, ker je vse obrnil na šalo. Naša generacijska vez s Prijatelji je v resnici nostalgična, kar potrjujejo raziskave, v katerih so ugotovili, da je večina gledalk in gledalcev, ki serijo spremljajo danes na spletu in drugih platformah, Prijatelje spremljala že v devetdesetih, torej gre za starejše.

Mlajše generacije, ki odraščajo s serijami Igra prestolov, Deklina zgodba in Stranger Things, se s tako imenovanimi sitcomi, ki so posneti v studiih pred občinstvom, ne zna več poistovetiti. Nove generacije gledalcev so postale zahtevnejše in jih preproste šale še bolj preprostih likov ne zanimajo več.

Ne glede na to je, kot smo omenili že prej, nostalgija po Prijateljih še kako živa, kar se pozna tudi zunaj televizijskih, telefonskih in tabličnih zaslonov. Na posebnem pop up dogodku v New Yorku si bodo lahko obiskovalci septembra ogledali spominske predmete iz vseh 236 epizod Prijateljev.

Tam bodo stali tudi znameniti oranžni kavč iz kavarne Central Perk, na katerem so sedeli celo desetletje, počivalnika iz dnevne sobe Chandlerja in Joeyja, miza za namizni nogomet, vijolična vrata Monice in Rachel pa tudi ozko stopnišče, na katerem se je zgodilo toliko dialogov. Poleg tega bodo razstavili rekvizite in kostume ter gledalcem nostalgikom omogočili, da se naučijo nekaj Monicinih nasvetov za čiščenje. Dogodek, ki ga reklamirajo že zdaj, bo potekal v organizaciji kar treh medijskih gigantov, saj bodo moči združili TV-mreža NBC, filmsko-produkcijska hiša Warner Bros. in podjetje Superfly.

Enomesečni pop up dogodek, ki bo vseboval tudi obvezno trgovino z vsem, kar vam pade na pamet v povezavi s Prijatelji, bo na ogled od 7. septembra do 6. oktobra od 10. do 22. ure, vstopnice pa bodo na prodaj po 29,50 dolarja, kar pomeni, da si organizatorji obetajo bajne zaslužke, saj pričakujejo več kot milijon obiskovalcev. Nekaj podobnega so namreč v New Yorku pripravili že pred petimi leti ob 20. obletnici. Gre za klasičen primer molzenja in razprodaje blagovne znamke, ki igra predvsem na karte prepoznavnosti in nostalgije, čeprav kake umetniške vrednosti v resnici nima.
Prijatelji, kot se jih spomnimo iz devetdesetih. FOTOGRAFIJI: NBC
Prijatelji, kot se jih spomnimo iz devetdesetih. FOTOGRAFIJI: NBC

Prijatelji so za ustvarjalce in igralce tako še danes zajeten vir zaslužka, zato nič čudnega, da bodo 13. septembra v okviru filmskega festivala Tribeca (prav tako v New Yorku) ustvarjalci serije po predvajanju dveh najbolj znanih epizod (The One with the Embryos in The One Where Everybody Finds Out) o seriji debatirali na okrogli mizi.

Igralci Jennifer Aniston (Rachel), Courteney Cox (Monica), Lisa Kudrow (Phoebe), Matthew Perry (Chandler), Matt LeBlanc (Joey) in David Schwimmer (Ross), ki so v zadnjih letih serije na epizodo prejemali vrtoglavih milijon dolarjev, tantieme od predvajanj prejemajo še danes, zato je tudi njim v interesu, da se o Prijateljih govori še danes. Prav zato vsako leto znova napihujejo govorice, da morda prihaja še en del ali celovečerni film.

A poznavalci vam bodo povedali, da se kaj takšnega zagotovo ne bo zgodilo, saj bi s tem uničili celoten opus, s katerim danes plačajo marsikatero položnico.

Več iz te teme:

Predstavitvene informacije

Predstavitvene informacije