CENEJE JE POČAKATI

Državne ceste leta 2019 brez andrejevih križev

Prihodnje leto bodo zavarovani vsi nivojski prehodi na državnih cestah. To pa žal ne velja za križanja železnice in občinskih cest.
Fotografija: Prehod na Saksidu naj bi bil letos končno zavarovan. FOTO: Marko Feist
Odpri galerijo
Prehod na Saksidu naj bi bil letos končno zavarovan. FOTO: Marko Feist

LJUBLJANA – Pisalo se je leto 2014, natančneje 29. avgust, ko sta v Notranjih Goricah na tamkajšnjem železniškem prehodu trčila potniški vlak in rdeči clio, v katerem sta bila 25-letni Ljubljančan in njegova 21-letna sopotnica z Brezovice. Trčenje je bilo tako silovito, da za njiju ni bilo več pomoči. Tragedija je mnoge pretresla, predvsem domačine, ki so že takrat opozarjali, da se ta morda ne bi zgodila, če bi bile na prehodu postavljene polne zapornice in ne samo polzapornice, te je lahko obvoziti.
Številni vozniki niti po tej nesreči niso čakali na dvig zapornic, ki spuščene vztrajajo nekaj minut, četudi so vsi vlaki že mimo. V upanju, da se kaj takega ne bi več dogajalo, so se oprli na Pravilnik o nivojskih prehodih iz leta 2008, ki je v prehodnih in končnih določbah med drugim določal, da morajo biti polzapornice pri nivojskih prehodih nadomeščene z zapornicami, in sicer ob prvi rekonstrukciji ceste, ki vodi čez prehod, ob prvi nadgradnji naprav za zavarovanje, a najpozneje v desetih letih po uveljavitvi tega pravilnika, torej do letos. A, glej ga, zlomka. Država je, namesto da bi se držala pravilnika, dve leti pred iztekom desetletnega obdobja, torej leta 2016, sprejela nov pravilnik, v katerem pa v prehodnih in končnih določbah ni več ne duha ne sluha o kakršni koli časovni določbi. Po novem je treba namreč prehode preurediti »ob prvi nadgradnji proge« oziroma »ob prvi rekonstrukciji ceste«. To za prehod v Notranjih Goricah pomeni, da bodo polzapornice zamenjane s polnimi zapornicami šele, ko se bo našel denar za rekonstrukcijo ceste oziroma nadgradnjo proge.

Ceneje je počakati

Na ministrstvu za infrastrukturo pojasnjujejo, da je bilo treba pravilnik spremeniti zaradi uskladitve vsebine z novosprejetim zakonom o varnosti v železniškem prometu in s Pravilnikom o cestni signalizaciji in prometni opremi na cestah. »Delovna skupina, ki je 2016. pripravljala nov pravilnik, je ugotovila, da je dograditev zastarelega sistema zavarovanja z mehansko napravo, ki bi ji dodali signale in zvonec (kot je zahteval pravilnik iz leta 2008), enakovreden strošek, kot če se nivojski prehodi uredijo z avtomatskimi zapornicami. Zato je tudi predlagala spremembo, da se nivojske prehode preuredi hkrati ob izgradnji povezovalne ceste ali prvi rekonstrukciji oziroma ob prvi nadgradnji proge ali po izgraditvi zunajnivojskega križanja. Kar je predvsem smiselno zaradi večjega števila infrastrukturnih projektov, cest in železnic,« vse skupaj razložijo na ministrstvu ter kot primer navedejo posodobitev proge Pragersko–Hodoš, kjer so uredili tudi vse neustrezne prehode (32 jih je bilo ukinjenih, 27 zavarovanih z avtomatsko napravo za zavarovanje, pa 19 urejenih zunajnivojsko – 12 podvozov, dva podhoda za pešce in pet nadvozov).

Seveda prehod v Notranjih Goricah ni edini, ki bi potreboval konkretno posodobitev. Samo spomnimo denimo na tistega na Saksidu v spodnji Vipavski dolini. Železniški prehod je povsem nezavarovan. Nanj na vsaki strani opozarjata le dva znaka, stop in andrejev križ. Tja se steka kar sedem cest, pet iz vasi in dve z druge strani, Zalošč in Dornberka. Skratka, gre za precej nevarno križišče, ki bi od odgovornih po več kot 10 letih odlašanja zahtevalo takojšnje ukrepanje, in zdaj se je menda res začelo premikati. Kot so pojasnili na Direkciji RS za infrastrukturo, bo predvidoma zavarovan še letos, saj je »pravkar v podpisu sporazum med Direkcijo RS za infrastrukturo in Mestno občino Nova Gorica o medsebojnih obveznostih za zavarovanje prehoda«. Z novogoriške občinske uprave so nam povedali, da bodo stroški občine pridobitev dokumentacije, pri čemer se potek cest ne bo spremenil, bodo pa potrebna minimalna sredstva za morebitno dopolnitev prometne signalizacije na obstoječih cestnih krakih.

Modernizacija kočevske proge

Na Direkciji RS za infrastrukturo so še pojasnili, da je bilo na zadnji lanski dan 426 od skupno 745 nivojskih prehodov označenih z andrejevim križem. To seveda pomeni, da ni možno vseh nadgraditi ali ukiniti naenkrat, ampak v nekaj letih. Poudarjajo, da vodijo aktivnosti tako, da bosta do konca leta 2019 z zapornicami zavarovani še preostali dve križanji železnice z državno cesto, ki sta trenutno označeni z andrejevim križem. »Tako bodo po letu 2019 vsi nivojski prehodi na državnih cestah zavarovani,« še poudarjajo. Trenutno je v izvedbi tudi modernizacija kočevske proge, kjer bo ukinjenih ali zavarovanih kar 38 nivojskih prehodov, »kar pomeni, da po dokončanju projekta konec leta 2018 na kočevski progi ne bo več nivojskih prehodov, zavarovanih z andrejevim križem«.

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije