Nič več v avstrijske lekarne, trgovine in banke

Gorenjska odrezana od Italije, novi ukrepi tudi na avstrijski meji. Delovni migranti že v težavah, čez mejo le z delovnim ali zdravniškim potrdilom.
Fotografija: Stalna prisotnost policije ob mejnem prehodu Rateče in v okolici. FOTO: Boštjan Fon
Odpri galerijo

Slovenija se še trdneje zapira pred svetom za čas epidemije. Prehod v Italijo je že nekaj dni dovoljen le na točno določenih kontrolnih točkah. Edini prehod na Gorenjskem pa je za vse, razen dvolastnike iz Rateč, zaprt. »Prehod ni dovoljen, v primeru kršitev pa bi bilo treba upoštevati okoliščine, ki se preverjajo v vsakem primeru posebej (državljanstvo, drugi vstopni pogoji), od česar so potem odvisni nadaljnji ukrepi policije,« je razložil višji samostojni policijski inšpektor Bojan Kos in dodal, da je ob prehodu in območjih okoli njega zagotovljen stalni nadzor. »Ne, ni bilo nobenega posebnega dogodka od časa, ko se je s fizičnimi zaporami onemogočil prestop meje,« nam je povedal dežurni policist na rateškem mejnem prehodu in dodal, da se najde avto ali dva na dan, ki bi želel prek meje: »Obrnemo jih nazaj, dolgih razlag ni treba podajati, saj se vsi zavedamo, v kakšnem težkem trenutku živimo.«

Zadnji hip čez mejo

Pogled iz italijanske smeri v Slovenijo. FOTO: Boštjan Fon
Na mejnem območju je zaprto vse, med drugim smučarski servis in šola teka na smučeh nekdanjega reprezentanta in udeleženca olimpijskih iger v Salt Lake Cityju leta 2002 Mateja Sokliča. Z družino živi v sosednji državi, blizu Trbiža, in z meje smo ga poklicali ter povprašali, kako je zadnje dni v Italiji: »Pojma nimam,« je bil njegov iskreni odgovor, ki mu je dodal: »Smo v Žužemberku, kjer imamo stanovanje. V Italiji se je pritisk stopnjeval vsak dan bolj in bolj. Meni je bilo nerazumljivo, da smo morali tudi mi, ki smo imeli hiše na samem, ostajati v zaprtih prostorih. Tak ukrep je smiseln za mesta in večja naselja, ne pa za hiše na samem. Slutil sem, da se bo meja nepredušno zaprla, zato smo se odpravili v domovino, čez mejo smo prestopili v zadnjih trenutkih.« Ko smo kramljali s Sokličem, je dejal, da se Kranjska Gora oziroma celotno območje od Rateč do Gozda - Martuljka, sploh ne zaveda, kakšno srečo so imeli glede širjenja koronavirusa: »Ko sem bil v svojih poslovnih prostorih, sem včasih za zabavo štel vozila, ob sobotah jih je prek meje peljalo tudi dva tisoč. Slovenci v Italijo na smučanje, Italijani k nam po gorivo in na kosila, to se je dogajalo do zadnjega dne odprte meje, ko je na oni strani že divjal koronavirus v vsej svoji silnosti. Da se ni razširil po Gornjesavski dolini, je ena sama velika sreča, tega se moramo zavedati.«

Nič brez zdravniškega potrdila

Avtobus pred mejo je moral obrniti. FOTO: Boštjan Fon
Avstrija je pred nekaj dnevi uvedla poostren režim na meji s Slovenijo, na Korenskem sedlu smo se prepričali o postopkih avstrijskih mejnih organov. Policisti preverjajo osebna in tovorna vozila ter dokumente ljudi, hkrati jim merijo temperaturo. Tako je po vseh prehodih na severno stran meje. »Brez zdravniškega potrdila lahko v Avstrijo vstopijo avstrijski državljani ali osebe, ki lahko dokažejo, da imajo v Avstriji začasno, stalno ali običajno prebivališče, in se s podpisom izjave zavežejo, da bodo po vstopu v Avstrijo 14 dni ostali v domači karanteni. Če bi v teh 14 dneh naredili test in bi bil ta negativen, lahko zaključijo karanteno,« so nam razložili na meji in odsvetovali pot prek njihovega ozemlja na prehod Ljubelj: »Kako se boste vrnili v domovino, vam ne moremo napovedati.«

Če imate ob meritvi telesno temperaturo več kot 37,5 stopinje, v Avstrijo ne morete. FOTO: Boštjan Fon
Včeraj zvečer se je tudi s slovenske strani zgodilo podobno. Na trinajstih mejnih prehodih bodo vzpostavljene kontrolne točke. Nekatere bodo delovale 24 ur na dan, na prehodih Holmec, Jurij, Šentilj na magistrali, Vič in Korensko sedlo pa le z določenim časom. Na njih bodo delali zdravstveni delavci in pripadniki civilne zaščite ob pomoči policije. Ustavil se je tudi potniški železniški promet v smeri Avstrije. »Pri nas na mejnem prehodu Holmec nam vsak dan ob vstopu v Avstrijo merijo telesno temperaturo. Zjutraj čakamo po eno uro na prehod, ki ga lahko opravimo samo s potrdilom o zaposlitvi,« je povedal Jure Krajnc, trener SSK Fužinar Ravne, ki dela v tovarni v Kühnsdorfu. »Tisti, ki ne delajo v Avstriji, brez zdravniškega potrdila ne morejo čez mejo. Nekaj posameznikov so kljub urejenim dokumentom zavrnili glede na temperaturo, ki ne sme presegati 37,5 °C.«

Razmere na meji so se spremenile tudi na slovenski strani, tako da se bodo morali dnevni migranti prilagoditi še ob vrnitvi v domovino. »Na prehod Holmec je vezana Mežiška dolina in tisti, ki ima službo v treh izmenah, je že naletel na problem. Prehod Holmec bo zaprt od 21. do 5. ure zjutraj. Po mojem mnenju bi morali podaljšati delo na tem mejnem prehodu vsaj do 23. ure in tako pomagati tem, ki imajo delo v Avstriji do 22. ure,« je dejal Krajnc in dodal: »Slišal sem, da na našem območju ljudje že izgubljajo službe, ki so jih imeli na avstrijskem Koroškem. Na naši firmi delamo, kot da ni nič, drugje pa so že zaprli. Nekaterim so odredili dopuste, druge pa odpustijo.«

Včeraj ob polnoči je na mejah z Avstrijo vzpostavljena kontrola vstopa v Slovenijo. FOTO: Pu Kranj