FILM VESNA

Pred vojno tragedija, po vojni komedija

Objavljeno 25. junij 2015 20.11 | Posodobljeno 25. junij 2015 20.12 | Piše: Primož Hieng

Legendarni slovenski film so snemali tudi na ljubljanskem letališču v Polju.

Plakat za film Vesna

Filma Vesna, ki je bil posnet leta 1953, verjetno ni treba posebej predstavljati. Gre za prvo slovensko romantično komedijo. Štiri leta pozneje, torej 1957., je režiser František Čap z isto igralsko zasedbo posnel še njegovo nadaljevanje Ne čakaj na maj. Glavnino Vesne so snemali v Stari Ljubljani, pomemben del pa je nastal na starem ljubljanskem letališču na območju današnjega BTC.

Po končani prvi svetovni vojni se je v Sloveniji silno razmahnilo zanimanje za letalstvo. Skoraj v vsaki vasi so imeli travnik, ki so mu rekli letališče, in aeroklub, v katerem so izdelovali modele in se učili letenja. Delali so tudi prava jadralna in celo motorna letala.

»Tudi Ljubljana je imela močan aeroklub, ki je imel zelo znano vežbališče za letenje z jadralnimi letali pri Novi vasi na Blokah,« je v glasilu takratne občine Moste - Polje Naša skupnost poročal Slavko Gerlica. »Letališče za motorna letala je Ljubljana imela v Šiški, blizu današnjega Litostroja. Ker je bilo to v trikotniku železniških prog, se ni moglo razvijati in tudi ne vključiti v civilni promet, ki je bil v tridesetih letih že močno privlačen in razvit. Progo med Beogradom in Zagrebom so na primer odprli že 1928. Slovence je zaradi tega že grabila panika; kljub hudi gospodarski krizi so hoteli v korak z drugimi.«

Že leta 1928 so se mestne in državne oblasti odločile za novo letališče, ki naj bi Ljubljano približalo drugim mestom. »Ugotovili so, da je najprimernejši prostor na vojaškem vežbališču v Polju,« dodaja Gerlica. »Še isto leto so vojaški strokovnjaki odmerili zemljišče. Vendar se v teh pripravah niso mogli pogoditi za Taškarjev boršt, ki bi ga morali posekati, zato so letališče pomaknili še 150 metrov proti Polju in južni železnici. Finančni minister v Beogradu je šele marca 1933 po več intervencijah iz Ljubljane odobril 960.000 dinarjev za gradnjo. Postavili so hangarje za aeroklub in vojno letalstvo s skupno površino 600 kvadratnih metrov. Do odprtja 20. avgusta 1933 cesta do njega še ni bila zgrajena, a tudi drugih stavb ni bilo, med njimi glavnega letališkega poslopja za civilni promet s čakalnico in restavracijo, čeprav je redni letalski promet med Ljubljano in Zagrebom stekel že dan po odprtju.«

Novega letališča, ki so ga odprli z velikim mitingom, so bili najbolj veseli člani aerokluba; teh je bilo 436. Med njimi so bili odlični strokovnjaki in graditelji letal, kot so bili Stanko Bloudek, Anton Kuhelj in drugi. Letalci in navdušenci so bili v novo pridobitev naravnost zaljubljeni, med drugim pa so trdili, da je najlepše v državi. Trimotorno potniško letalo farman goliath je 1. septembra 1933 odprlo progo Ljubljana–Sušak.

Samo še cesta – Letališka

»Prav s to linijo je povezana prva tragedija civilnega letalstva pri nas,« pravi dr. Blaž Vurnik, kustos Mestnega muzeja Ljubljana. »Letalo, ki je 12. septembra 1933 poletelo proti morju, se je po dobri minuti leta zrušilo v bližini bolnišnice za duševne bolezni v Polju in celo porušilo del obzidja te ustanove. Umrlo je šest potnikov, poleg tega tudi pilot in mehanik. Nesreča je močno pretresla javnost. Časopisi so več dni poročali o njej, o ponesrečencih, njihovih pogrebih in drugem. Nova najhujša nesreča se je pripetila slaba tri leta pozneje, 15. julija 1936, ko je kmalu po vzletu strmoglavilo letalo špartan, namenjeno proti Sušku. Umrlo je pet potnikov ter pilot in mehanik.«

Med drugo svetovno vojno je letališče doživelo nekaj posodobitev, ker sta ga najprej italijanska, pozneje pa tudi nemška okupacijska vojska uporabljali za svoje namene. Tudi po končani vojni je bila na ljubljanskem letališču močna vojaška eskadrilja. Leta 1954 so se letala vojske preselila v Pulj in Brežice, v Polju so ostala le civilna in trenažna.

Razvoj letalstva je bil skokovit. »Tako je tudi letališče v Polju postalo neprimerno in brezperspektivno za razvoj,« poroča Slavko Gerlica. »Strokovnjaki so že leta 1948 iskali primernejšo lokacijo za novo. Našli so jo na Brniku, izdelali projekte in 1952. je predsedstvo vlade imenovalo komisijo za gradnjo letališča. Še isto leto so začeli razlastitvene postopke in krčenje gozda. Februarja 1963 so registrirali novo letališko podjetje, med njegovimi prvimi opravili je bila tudi obnova letališča v Polju, ki je komaj zmoglo tedanji promet.

Na božični večer, 24. decembra 1963, je na Brniku pristalo prvo potniško letalo, za tedanje čase sodobni DC-6B. Moščansko letališče so uporabljali le še za vojaško trenažno eskadriljo in Aeroklub Ljubljana. Letala slednjega so na tem letališču vzletala in pristajala do 1979., ko je bilo zaradi širjenja drugih dejavnosti na tem območju letališče ukinjeno.«

Danes je v hangarju prodajalna avtomobilov. Letališka zgradba in kontrolni stolp v žalostnem stanju pričata o nekdanjem dogajanju na tem prostoru. »Marca 2011 je Mestna občina Ljubljana sprejela odlok o razglasitvi starega letališča v Ljubljani za kulturni spomenik lokalnega pomena,« pravi dr. Vurnik. »Že pred tem je bilo zamisli o obnovi in oživiti tega prostora veliko. Z nekaterimi razlikami v podrobnostih vse ideje vključujejo postavitev razstave o slovenski letalski preteklosti in letališču, zagotovitev možnosti za nekatere dejavnosti, povezane z letalstvom in modelarstvom, ter vzpostavitev trgovske in gostinske dejavnosti, ki bi bili letalsko tematsko zaokroženi. Prav tako naj bi bil s tematiko letalstva povezan parkovni del območja spomenika.«

Prvi razpis za obnovo objektov nekdanjega letališča v Mostah na območju današnjega BTC je bil neuspešen. Prijavil se ni nihče, zato so se na ljubljanski mestni občini odločili za iskanje rešitve, kako projekt narediti privlačnejši za zasebne partnerje. Februarja letos so v občinski službi za javna naročila objavili javni poziv promotorjem, ki se zanimajo za sklenitev javno-zasebnega partnerstva za obnovo in oživitev propadajočega starega letališča ob Letališki cesti. Kot so nam sporočili iz mestnega odseka za odnose z javnostmi, je prijavo na poziv za obnovo letališča oddal en promotor. »Glede na prejeto vlogo o zainteresiranosti za izvedbo projekta obnove starega letališča Ljubljana pripravljamo vsebinska izhodišča za pogovor s kandidatom,« še sporočajo iz ljubljanske mestne uprave.


Zvezda je ugasnila

V začetku marca se je po številnih žal že pokojnih ustvarjalcih filma Vesna v 84. letu starosti za vedno poslovil dramski in filmski igralec ter pozneje radijski športni novinar in urednik Franek Trefalt. Z Metko Gabrijelčič je postal zvezda v nepozabni vlogi študenta Sama, ki se ga spominjajo številne generacije Slovencev. Pozneje je posnel še nadaljevanje Ne čakaj na maj, legendarno mesto v slovenskem filmu pa so mu prinesli tudi Trenutki odločitve.

 

Deli s prijatelji