BRALEC POROČEVALEC

Šok za bralca: ko je že plačal vse, je moral doplačati

Objavljeno 15. junij 2019 07.25 | Posodobljeno 15. junij 2019 08.19 | Piše: T. V.

Turistične agencije zaračunavajo dodatno zaradi dražjega prevoza. Lahko odpoveste aranžma?

Misel na počitnice je bralcu pokvarilo doplačilo. FOTO: Guliver, Getty Images
LJUBLJANA – »Plačali smo že celoten aranžma turistični agenciji, ko so nas presenetili s sporočilom, da moramo doplačati 12 evrov po osebi,« nam je sporočil razočaran bralec Roman in dodal, da so v agenciji kot vzrok za doplačilo navedli, da so jih letalski prevozniki obvestili o povišanju cen prevoza zaradi višjih cen goriva.

Povišanje velja za tiste, ki letijo na počitniške destinacije v Grčiji, Turčiji, na severnem Cipru, v Španiji, Egiptu in Tuniziji z Djerbo, in sicer kot obvezno doplačilo za vse že narejene rezervacije in vse nove rezervacije z odhodi od vključno 21. junija letos dalje.

Bralec Roman je bil ogorčen, opozoril pa je tudi na to, da je potrebno enako doplačilo 12 evrov pri vseh agencijah, kar se mu zdi sumljivo, in ni prepričan, da ne gre za kakšno dogovarjanje med njimi.

V agenciji Relax so pojasnili, da so jih o povišanju cen prevoza obvestili slovenski, turški in tunizijski prevozniki. »Stranka zaradi dodatnega stroška aranžmaja ne more odpovedati. To določajo naši splošni pogoji, s katerimi so vse naše stranke seznanjene ob podpisu pogodbe,« je na vprašanje, ali lahko zaradi naknadnega dodatnega stroška stranka odpove aranžma.

image
Sporočilo, ki so ga v Kompasu poslali na svoja prodajna mesta. FOTO: Kompas
V Kompasu pa pojasnjujejo, da imajo potniki, ki pri njih kupijo turistični aranžma, sklenjeno t. i. pogodbo o organizaciji potovanja. Sestavni del so tudi Splošni pogoji in navodila družbe Kompas. S tem, ko potnik kupi potovalno storitev, je seznanjen s Splošnimi pogoji in navodili družbe ter se z njimi tudi strinja. Točka IV. Splošnih pogojev in navodil ureja cene ter določa, da ima družba Kompas kot organizator potovanja pravico do povišanja cene najkasneje do 20 dni pred začetkom potovanja, in sicer v primeru povišanja stroškov prevoza, ki so posledica povišanja cene goriva ali drugih virov energije. V takem primeru ima potnik pravico odpovedati pogodbo o organizaciji potovanja, če podražitev preseže osem odstotkov osnovne cene aranžmaja. Torej ima potnik pravico do povračila vplačanega zneska brez pravice do nadomestila škode in dodatnih morebitnih stroškov (npr. stroški vizuma, zavarovanja, cepljenja ipd.). Enako določilo vsebuje tudi slovenska področna zakonodaja, tj. Zakon o varstvu potrošnikov, ki omenjeno področje ureja v členu 57 d ter Obligacijski zakonik v 900. členu, kar je še posebej povzeto v XX. členu Kompasovih splošnih pogojev in navodil, ki se nanašajo na organizacijo turističnih aranžmajev.

»Takoj ko smo prejeli obvestilo o povišanju cen goriva na svetovnem trgu od letalskega prevoznika (obvestil nas je prevoznik, s katerim imamo dogovorjene čarterske polete v Grčijo, Turčijo in Kalabrijo), smo potnike brez nepotrebnega odlašanja obvestili, da smo bili žal primorani povišati ceno turističnega aranžmaja v višini 12,00 EUR na osebo. Konkretna podražitev velja le za čarterske polete od vključno 21. 6. 2019 naprej. Čarterskih vozovnic direktno pri prevozniku ni mogoče kupiti,« še pojasnjujejo pri Kompasu.

Kaj nadzornik pravi o morebitnem dogovarjanju agencij

Javna agencija za varstvo konkurence (AVK) odgovarja, da v njihovo pristojnost sicer sodi obravnava omejevalnih sporazumov med podjetji, torej konkurenti na trgu, a da v tem primeru »niso razvidne konkretne okoliščine oziroma dokazi, iz katerih bi izhajalo, da naj bi konkurenčne agencije med seboj sklenile sporazum o neupravičenem zaračunavanju dodatnih storitev oziroma neupravičenem povišanju (ekscesnih) cen, ki niso stroškovno upravičene. Treba je vedeti, da ravnanje podjetij, ki rezultira v npr. povišanju cen, ki naj bi odkazovalo na protikonkurenčno usklajenost poslovnih odločitev podjetji (zavestno sodelovanje) in ima v največ primerih obliko sočasnega oz. časovno usklajenega dviga cen, lahko nastane tudi kot rezultat povsem legitimnih tržnih procesov, recimo objektivnega povišanja stroškov (npr. zvišanje cen energentov, povišanje cene bančnih storitev ipd.), zaradi česar se konkurenti navidez usklajeno odzovejo na takšna povišanja in tudi sami prilagodijo svoje cene. Iz bežnega pregleda časopisnih člankov na temo cen letalskega goriva (npr. https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/visje-cene-goriva-se-poglobile-lufthansino-izgubo-176757.html) pa je razvidno, da imajo letalske družbe še posebej v letu 2019 dejansko višje stroške zaradi zvišanja cen goriv in se tako, kot že pojasnjeno zgoraj, navidez usklajeno odzovejo s povišanjem cen letalskih vozovnic.«
 

V Adrii Airways pravijo, da pogodbe o izvedbi čarterskih poletov, ki jih imajo sklenjene z naročniki, organizatorji turističnih potovanj, med drugim določajo tudi, da ima prevoznik pravico do spremembe pogodbeno določene cene poleta v primeru dviga ali spusta cene goriva. Z naročniki na mesečni osnovi (in za mesec vnaprej) obračunavajo cene poletov skladno z veljavnimi cenami goriva na svetovnem tržišču, ki so se v zadnjem obdobju močno povišale, odgovarjajo pri Adrii in dodajajo, da je odločitev turističnih agencij, ali bodo naknadno prilagodile cene turističnih aranžmajem.
Deli s prijatelji