PETTONSKE POŠASTI

Porabi več vode kot goriva

Objavljeno 15. maj 2017 17.20 | Posodobljeno 15. maj 2017 17.27 | Piše: Gregor Pavšič

Dirkaški tovornjak nima prikolice, zato pa ima šestvaljni dizelski motor z več kot tisoč konjskimi močmi in 5500 njutonmetri navora. Takšen motor izstreli pettonskega orjaka do stotice v manj kot šestih sekundah. Med evropsko elito tudi Alen in Enes Draganovič.

Alen Draganovič je pogumno vstopil v konkurenco izkušenih dirkačev s tovornjaki. Foto: Gregor Pavšič

Nekaj sekund pred uradnim začetkom sezone in prvim letečim startom leta je sredi startno-ciljne ravnine dirkališča F1 v Spielbergu zahrumelo. V en glas je zapelo 14 visokozmogljivih šestvaljnih dizelskih motorjev v posebnih dirkaških tovornjakih, za njimi se je vil gost črn dim in v prvem ovinku se je hrupu motorjev pridružilo še ječanje gum. To je bil prvi ovinek letošnjega evropskega prvenstva v dirkanju s tovornjaki, prestižne serije satelitskih moštev največjih proizvajalcev tovornjakov.

Te dirkaške specialke nimajo veliko skupnega z vlačilci, ki so jih polne slovenske avtoceste. Ni prostora za udobje voznika, prav tako nikogar kaj prida ne briga poraba velikih dizelskih motorjev. Postavljeni so bistveno bližje cesti in so bolj podobni dirkalnemu avtomobilu kot cestnemu tovornjaku. Tudi položaj za volanom je avtomobilski, vozniku pa na dirkališču, kakršno je avstrijsko, zavoljo ogromne količine 5500 njutonmetrov navora zadošča le ena od 16 prestav menjalnika. Roke so torej na volanskem obroču, paziti pa je treba na navihan zadek.

Ta je bistveno lažji od sprednjega dela z vgrajenim motorjem, pogonski kolesi za nameček nimata elektronskega sistema proti zdrsavanju. Kdor je preveč neučakan in ima na izhodu iz ovinka pretežko desno nogo, se lahko pred tribuno navijačev hitro zavrti. Blizu voznikove desne roke je stikalo za dovajanje vode na zavorni sistem tovornjaka. Ti imajo rezervoarje z vodo, ki jo tak tovornjak med dirko porabi od 250 do 300 litrov. Poraba vode je torej precej večja kot poraba dizelskega goriva. Le s primerno ogretimi zavorami – idealna temperatura je okrog 250 stopinj Celzija – so zaviranja pred ostrimi ovinki lahko dovolj natančna in predvsem učinkovita.

Uigranemu plesu več kot pettonskih pošasti, ki zmorejo več kot tisoč konjev, imajo 5500 njutonmetrov navora, 16 prestav in več kot 12-valjne motorje, se je letos prvič pridružil Slovenec. Minuli konec tedna je v tovornjaku češke ekipe Buggyra – tovornjak na osnovi ameriškega Freightlinerja z lastnim motorjem moštva iz Prage – sedel Alen Draganovič iz Žalca. Ta 26-letnik je bil do sobote popoln dirkaški novinec, nato je pogumno vstopil v konkurenco zelo izkušenih dirkačev in nalogo opravil zelo dostojno. Potem ko je v soboto končal na 14. in 13. mestu, je včeraj med 15 vozniki zasedel deveto in celo šesto mesto. Za svetovnim prvakom Jochenom Hahnom (Iveco) je zaostajal manj kot dve sekundi na krog, a je kajpak plačal davek neizkušenosti.

Že na naslednji dirki v Misanu bo čez dva tedna za volanom najbrž sedel njegov oče Enes Draganovič, ki je pred desetletjem nekaj sezon dirkal v slovenskem cestno- in gorskohitrostnem državnem prvenstvu. Žalčana načrtujeta nastope na približno štirih dirkah evropskega prvenstva, ki bo letos gostovalo tako v bližini Slovenije (Bratislava, Budimpešta) kot tudi na slavnem dirkališču v Le Mansu.

Sodeč po videnem na prvi dirki sezone v Avstriji so razlike med najboljšimi majhne, a štirikratni evropski prvak Hahn ostaja prvi favorit sezone. Nemec je letos s tovornjaka MAN prestopil k Ivecu, med njegovimi najresnejšimi tekmeci je tudi Nemka Stephanie Halm (MAN).

Deli s prijatelji