SVETOVNA JADRALSKA TURNEJA

Ko morajo za krmilo prijeti tudi bogataši

Objavljeno 10. marec 2015 10.55 | Posodobljeno 10. marec 2015 10.55 | Piše: Jakica Jesih
Ključne besede: jadranje RC44

Vse bolj priljubljena svetovna jadralska turneja RC44 ima korenine v Sloveniji. Na letošnjih petih regatah bo tekmovala tudi slovensko obarvana posadka z nekdanjima olimpijcema Mitjo Margonom in Tomažem Čopijem. Lastnik jadrnice Nika je ruski bogataš Vladimir Prosikin.

Posadka na jadrnici Nika ambiciozno vstopa v letošnje tekmovanje razreda RC44. Foto: Jakica Jesih

Kaj dobimo, če združita moči Russell Coutts, štirikratni zmagovalec slovitega jadralskega America's Cupa in nosilec številnih drugih naslovov, tudi zlatih olimpijskih, ter naš, slovenski oblikovalec Andrej Justin? Dobimo čistokrvne regatne lepotice, na katerih se merijo najbogatejši in najboljši jadralci sveta, med njimi že nekaj let tudi slovenski. Idejo o svoji jadrnici je začel Coutts uresničevati okoli leta 2006 in že takoj je bilo jasno, da bo njegova barka hitra, tehnično zahtevna, jadralsko učinkovita, zelo športna ter preprosto mobilna. Projekt RC44 je zastavil kot svetovno turnejo, zato je jadrnico mogoče razstaviti, pospraviti v zanjo narejen zabojnik in jo po cesti odpeljati na novo prizorišče. Danes turneja RC44 velja za vrhunski jadralski športni dogodek; Coutts si je kot lastnike svojih jadrnic zamislil premožne navdušence, ki bodo v posadkah zbrali najboljše, kar jadralski svet premore. Predvsem pa ti bogati posamezniki ne bodo (kot smo navajeni iz drugih športov) zgolj opazovalci, ampak se bodo bojev v središču dogajanja udeleževali tudi sami. Še več, v pravilo razreda je zapisal, da bodo lastniki v flotnih regatah celo za krmilom. Ekipo na RC44 tako sestavlja poleg bogatega lastnika še sedem izkušenih mož, izjemoma pa tudi kakšna privlačna mladenka. Pet lokacij je skrbno izbranih za vsako sezono in letošnja se bo 25. marca začela v Valletti na Malti. Ekipe bodo potem odpotovale v italijanski Porto Cervo, se julija pomerile v švedskem Marstrandu, se v začetku oktobra na svetovno prvenstvo razreda odpravile v portugalski Cascais in sezono sklenile na karibskih Britanskih Deviških otokih.

Tudi Slovenci
 v petični družbi

Dogodek, ki praviloma traja od srede do nedelje, se začne z regato jadralskega dvobojevanja, ko se hkrati med seboj merita po dve barki in do konca dne vsaka z vsako. Ker gre za tehnično zelo zahtevno jadranje, je v tem primeru izjemoma dovoljeno, da za krmilo prime eden od profesionalcev na krovu. Nekateri lastniki to možnost izkoristijo, drugi – med njimi tudi edini slovenski lastnik Igor Lah – pa tudi v dvobojevanju uspešno krmarijo sami; preostali dnevi so namenjeni flotnim regatam, ko se hkrati na polju med seboj merijo vse jadrnice, letos jih bo nastopilo trinajst.

Med uglednimi imeni najdemo lastnika Artemisa, švedskega milijarderja Torbjörna Törnqvista, ki že veliko let ogromno in zelo uspešno vlaga v jadranje, skupaj z nekdanjim lastnikom ruske jadrnice Katusha Genadijem Timčenkom pa sta, kadar ne jadrata na RC44, med največjimi igralci na globalnem naftnem trgu. Za krmilom smo v minulih sezonah lahko gledali tudi tretjega najbogatejšega Američana Larryja Ellisona, morda bolje znanega kot ustanovitelja in direktorja multinacionalke Oracle, ki je slavila na zadnjem America's Cupu. Igor Lah kot lastnik jadrnice Ceeref redno sega po najboljših mestih. Letos bo manjkal na regati v Marstrandu, zato ne bo v igri za visoko skupno uvrstitev, želi pa ponoviti uspeh na svetovnem prvenstvu razreda, leta 2013 se je namreč ovenčal z naslovom svetovnega prvaka. Od slovenskih jadralcev bo poleg njega na krovu še zamejski Slovenec Jaro Furlani, sicer že stalni član njegove posadke, na položaju taktika pa po novem Britanec Adrian Stead. Lah odgovarja na vprašanje, zakaj v njej ni še več slovenskih jadralcev: »Pri usklajevanju članov ekipe je veliko prilagajanja, ustrezati morajo po teži, po kakovosti, razumeti se morajo med seboj. Pri meni ekipo postavi taktik, saj sam nisem tako aktiven v jadranju, nisem profesionalec, zato to izbiro raje prepustim njemu.«

Še ena jadrnica uspešno pluje tudi po zaslugi nekaterih najboljših slovenskih jadralcev – ruska Nika krmarja in lastnika Vladimirja Prosikina. Simpatični Vladimir, po profesiji fizik in zelo uspešni podjetnik, lastnik številnih IT-, telekomunikacijskih in drugih podjetij v Rusiji, pa tudi še enega slovenskega plovila, Shipmana 72, se takole spominja: »Veliko časa sem preživel v Sloveniji, ko se je gradil moj bodoči Shipman, ki smo ga splovili leta 2009. V tem času sem spoznal takratno Ekipo 44, v kateri so na jadrnici RC44 jadrali tudi Tomaž Čopi, Mitja Margon in Toš Skrt Golja. Po tem našem prvem srečanju je minilo nekaj časa, jaz sem se vse bolj ogreval za nekaj resnično regatnega, fantje pa so ravno takrat ostali brez sponzorja, končali projekt in jadrnico prodali nekemu Francozu, ki je ni veliko uporabljal. Predlagal sem jim, da naredimo ekipo, njihovo jadrnico odkupimo nazaj in gremo skupaj dalje. Fantje so se seveda strinjali in po dveh mesecih smo že bili na regati v Avstriji. Moja žena je bila tista, ki me je vzpodbudila, da opravim tisti prvi klic Mitji in Tošu – in to je bil zelo dober nasvet in zelo dober klic. Zanj sem ji še vedno hvaležen. Barko smo poimenovali po moji vnukinji, Nika pa je tudi boginja zmage.«

Črno lepotico so morali prodati

Slovence torej z RC44 veže globlja naveza; ena prvih ekip, ki se je pridružila družini razreda RC44, je bila prav slovenska Ekipa 44, ustanovljena na pobudo naših olimpijcev Tomaža Čopija in Mitje Margona in s podporo Casinoja HIT, trgovine z opremo za jadralce Sailing point, Marine Portorož in jadrarne Victory. Ekipa 44, takrat v sestavi Samo Potokar na krmilu ter Mitja Margon, Gašper Vinčec, Bojan Volčič, Julijan Višnjevec, Vid Jeranko in Mitja Beltram, na zadnji regati pred Trstom (ko so dosegli odlično tretje mesto) pa sta se jim pridružila še Tomaž Čopi in Toš Skrt Golja, je v sezoni 2007 odjadrala tri regate, potem pa morala žal zaradi premalo posluha okolja ter pomanjkanja finančnih sredstev projekt opustiti in jadrnico prodati. »Že takrat smo uvideli, da sodelovanje v RC44 prinaša tekmovalne, promocijske in ne nazadnje tudi poslovne priložnosti za vse udeležene. Žal tega niso videli tudi drugi, in Črno lepotico, kot je bilo ime naši jadrnici, ki jo je krstila Jolanda Čeplak, smo morali prodati. Na srečo so se naše poti znova združile in večina takratne ekipe zdaj spet jadra skupaj, na isti jadrnici, in to vse bolj uspešno,« je povedal Margon. Da je veliko slovenskega v projektu RC44, govori tudi dejstvo, da so bile prve regate razreda uspešno izpeljane prav v Portorožu v organizaciji YC Portorož, da so bila tudi testiranja prvih jadrnic v Portorožu, da sta Čopi in Skrt Golja odjadrala sezono 2006/2007 na jadrnici Omega z Russllom Couttsom in da je trgovina z jadralsko opremo Sailing point še danes partner razreda RC44.

V Nikini ekipi bodo od slovenskih jadralcev tudi letos zajadrali Tomaž Čopi, Mitja Margon in Iztok Knafelc in se lahko po zelo uspešnem zaključku lanske sezone upravičeno veselijo letošnje; že na Malti in tudi v naslednjih regatah se jim bo na položaju taktika namreč pridružil nihče drug kot novozelandski jadralec Dean Barker, krmar katamarana Team New Zealand na zadnjem America's Cupu. »Pričakovanja pred letošnjo sezono so visoka, vendar pa temeljijo na posadki, ki je jadrala ob koncu lanske sezone. V bistvu smo se komaj dobro navadili na nove člane ekipe, še posebno na taktika Terryja Hutchinsona, ko smo po končani zadnji regati v Omanu od Vladimirja izvedeli, da Terry zaradi neodložljivih obveznostih v sezoni 2015 ne bo jadral z nami. Novico smo sprejeli s kar malo grenkim priokusom, saj je med nami in taktikom res nastala pozitivna tekmovalna sinergija. Terry sicer ostaja član posadke v vlogi nekakšnega botra. V novo sezono torej vstopamo z novim taktikom, Deanom Barkerjem, vsem dobro znanim iz America's Cupa. Če med nami ne bo sinergije, bo v nadaljevanju zelo težko, zato upam na vse najboljše, da se najdemo in zajadramo, kot je treba,« pravi Tomaž Čopi.

 

Deli s prijatelji