SRCE V PLOČEVINI

Zunaj mercedes, znotraj pa corvette

Objavljeno 13. julij 2016 09.50 | Posodobljeno 13. julij 2016 09.51 | Piše: Primož Hieng

Starodobnik Martina Cvilaka iz Ljubljane je nekaj posebnega. na hitro se zdi, da gre za imenitnega mercedesa 540K, ki so jih le malo izdelali v letih 1935–1940.

Martin Cvilak je svojo simpatijo pripeljal iz Amerike. Foto: Primož Hieng.

Ta avto je v Sloveniji že 10 let,« pravi Cvilak. »Narejen je bil leta 1981, torej je že izpolnil pogoje za starodobnike. Izdelan je na osnovi chevrolet corvette C3 in ima videz predvojnega mercedesa 540 special roadster. Karoserija je iz kompozitnih materialov in je nameščena na podvozje corvette C3; tudi notranjost, motor in avtomatski menjalnik so enaki kot v corvetti.«

In zakaj taka predelava vozila, da je danes skoraj prav takšno, kot je bil legendarni mercedes 540K? »Američan Charles W. Phillips se je po dolgoletnem ukvarjanju z industrijskim oblikovanjem lotil proizvodnje replik predvojnih mercedesov serije 500,« razloži Cvilak. »Mnogi menijo, da so ti mercedesi vrhunec avtomobilskega oblikovanja tako po videzu kot po takratni tehniki. Charles se je končno odločil, da bo tovarniško nova podvozja, tehniko in notranjost corvette C3 nadgradil s karoserijo, ki naj bo čim bolj podobna mercedesom serije 500. Nastal je problem, saj je bilo treba prvotno corvettino podvozje prirediti tako, da je imel končni izdelek razmerje, kakršna so imeli elegantni mercedesi serije 500.«

Izdelali so jih samo 200

Med letoma 1980 in 1983 so jih izdelali približno 200. V ZDA jih je še nekaj deset, v Evropi pa je le nekaj teh avtomobilov, pri nas je Cvilakov edini. Prodaja je bila slaba, dobavni roki predolgi, proizvodnja pa predraga, da bi bila phillips berlina tudi tržno uspešna, saj je stala enkrat več kot standardna corvette C3.

Phillips berlina ima zanimive tehnične podatke. Dolga je 4,9 metra, tehta poldrugo tono, ima osemvaljni motor s prostornino 5700 ccm in močjo 257 kW oziroma skoraj 350 KM, diskaste zavore na vseh štirih kolesih in celo klimatsko napravo. Doseže hitrost 215 km/h, na 100 km pa porabi kar 20 litrov goriva.

Martin Cvilak je starodobnik našel v ZDA, kjer je, kot pove, prava moda replik starih modelov z vgrajenimi sodobnimi motorji, med katere spada njegov veteran. V Evropo ga je pripeljal z ladjo v zabojniku, vsi stroški so znašali 2600 ameriških dolarjev.

Darilo kralju Petru II.

Phillips berlina ni prvi starodobnik v življenju Martina Cvilaka. Zanimiva je zgodba o škodi popular 420 roadster-cabriolet, letnik 1938, ki jo je kupil 1965. »Ko sem se zaposlil, sem iskal primeren avto,« se spominja. »V Savskem naselju v Ljubljani sem si ogledoval trabanta, a me ni najbolj navdušil. Neki možakar mi je dejal, da čez cesto v blokih fantje prodajajo predvojno škodo, ki sicer ni vozna, vendar da je pločevina zelo dobro ohranjena. Vsi okraski so bili iz medenine in pokromani, le maska je bila povsem uničena. Vzel sem jo in se lotil obnove. Ogrodje je bilo leseno, mizar pa mi je napravil nove dele.«

Ko jo je povsem prenovil, jo je vozil eno leto, nato je moral k vojakom: »Še prej sem se s to škodo leta 1966 udeležil 1. veteranskega relija TT med Ljubljano, Velenjem in Mariborom. Avto sem prodal sodelavcu, ta je imel prometno nesrečo; v takem razpadlem stanju je potem stal v garaži kakšnih deset let. Razvalino je prodal gostilničarju Božidarju Jerebu iz Logatca, ki se je lotil prenove, za kar je potreboval enajst let. Tu pa se začne še ena zgodba. Šel je v tovarno na Češko in ugotovil, da so enak avto, vendar z 2500-kubičnim motorjem in ne 995, kot ga je imela ta škoda, kupili kralju Petru II. Karađorđeviću za rojstni dan. Pripeljali so mu ga na Bled in že na eni od prvih voženj je zapeljal v jezero. Zadevo so pospravili pod preprogo, tako da so avto izvlekli iz vode in ga takoj prodali očividcu. Kraljevo škodo so nazadnje videli leta 1943 v Dalmaciji.«

Martin Cvilak je mnogo let pozneje ugotovil, da mu je škodo popular 420 prodal zdajšnji klubski prijatelj in ljubitelj avtomobilskih veteranov Janez Rus, sicer lastnik starodobnega jaguarja. 

Deli s prijatelji