DIRKALNIKI

Vrnitev živalske moči v reli

Objavljeno 20. julij 2015 19.00 | Posodobljeno 20. julij 2015 19.00 | Piše: Gregor Pavšič

Mednarodna avtomobilistična zveza za novo generacijo dirkalnikov WRC napoveduje več moči, več svobode pri aerodinamičnih paketih in nižjo maso. Se na ceste vračajo dirkalniki skupine B v moderni preobleki?

Novi dirkalniki se bodo ponašali z motorji, ki bodo premogli 380 »konjev«. (Foto: Fia)

Se še spomnite emocionalnih prizorov relija iz osemdesetih, ko še ni bilo interneta in je reli svoje občinstvo osvajal z norimi posnetki iz najrazličnejših koncev sveta? Široki avtomobili od petsto do sedemsto »konjev« in atraktivni aerodinamični paketi so bili mikavni za ljudi, ki so ob hitrostne preizkušnje odhajali v več stotisočih. Dirkalniki so več let vozili skozi koridorje gledalcev in navduševali z živalskim zvokom in zmogljivostmi. Po več hudih nesrečah, v katerih so umirali gledalci in dirkači, zgodile pa so se predvsem zato, ker so organizatorji in Mednarodna avtomobilska zveza (FIA) podcenjevali varnostne plati relijev, je bilo skupine B konec. Ostali so le spomini starejših navdušencev nad avtomobilskim športom in prave dirkaške bajke za novo generacijo tistih, ki obiskujejo relije v živo.

Čez dve leti se bo v svetovno prvenstvo nekdanja skupina B morda vrnila. Ne sicer povsem dobesedno, temveč z nekdanjim pristopom in na drugi strani podkrepljena z razvojem in velikim varnostnim napredkom. FIA je namreč predstavila osnutek tehničnih pravil za novo generacijo dirkalnikov WRC, ki bodo začela veljati leta 2017. Avtomobili bodo imeli motorje, ki bodo namesto današnjih uradnih 300 zmogli kar 380 »konjev«. V ta namen bodo restriktor turbinskega polnilnika povečali z zdajšnjih 34 na 36 milimetrov, kar bo omogočalo pridobitev večje moči motorja brez velikih razvojnih stroškov. Proizvajalci bodo imeli več svobode pri izdelavi aerodinamičnega paketa okoli vozila, ki naj bi bili pet centimetrov širši kot danes. Pričakujemo lahko torej vrnitev velikih plastičnih odprtin za hlajenje in spojlerjev na zadku dirkalnikov ter daljše previse kot danes. FIA bo za 25 kilogramov tudi zmanjšala najmanjšo dovoljeno maso dirkalnikov WRC, s tehničnega vidika pa je najpomembnejša vrnitev elektronsko nadzorovanega sredinskega diferenciala.

Vrnitev Loeba?

»Zaradi večjih aerodinamičnih dodatkov bodo imeli dirkalniki več podtlaka in s tem večji oprijem. V ovinke bomo lahko zapeljali z višjo hitrostjo. Vsak dirkač je vesel podatka, da bo na voljo več moči. Tega si želijo tudi gledalci, saj bodo taki avtomobili lahko poskrbeli za še veliko večji šov,« je napovedane spremembe ocenil svetovni prvak Sebastien Ogier. Za zdaj zelo optimistično v prihodnost zrejo tudi vodje posameznih moštev v svetovnem prvenstvu, saj naj bi bil razvoj novih dirkalnikov relativno poceni. Glavne mehanske komponente bodo namreč ostale enake, zato bodo današnje avtomobile predvsem prilagodili novim pravilom. Nizki stroški so seveda relativni, saj bodo elektronski diferenciali avtomobile podražili, za popoln izkoristek večje moči in aerodinamičnega podtlaka pa bodo morali vsi tudi veliko testirati.

»Začelo se bo novo in zelo spektakularno poglavje svetovnega relija. Napovedani dirkalniki me resnično spominjajo na nekdanjo skupino B. V zadnjih tridesetih letih je reli seveda močno napredoval. Veseli smo, da bomo lahko začeli razvijati nov dirkalnik,« je dejal vodja ekipe M-Sport Ford Malcolm Wilson, ki je v času skupine B tudi sam dirkal z enim od avtomobilov tega legendarnega razreda. Dirkalnik nove generacije bodo zagotovo izdelali pri Volkswagnu, Hyundaiu in Toyoti, ki se prav leta 2017 vrača v svetovno prvenstvo v reliju. Za zdaj še ni znana prihodnja usoda zasebne ekipe M-Sport Ford in Citroënove tovarniške ekipe. Ta bo leta 2017 sodelovala le še pri svetovnem prvenstvu v reliju ali svetovnem prvenstvu WTCC, ne pa več v obeh prvenstvih kot danes. Vodja Citroëna Yves Matton si potihoma v reli želi spet zvabiti celo nekdanjega svetovnega prvaka Sebastiena Loeba, ki za Citroën zdaj vozi v prvenstvu WTCC. »S Sebastienom se bom zagotovo pogovoril. Trenutno sta dolgoročno sposobna v reliju zmagovati le on in Sebastien Ogier,« je povedal Matton. WRC bi lahko leta 2017 z napovedanimi atraktivnimi dirkalniki in epskim dvobojem dveh francoskih Sebastienov – Ogierja in Loeba – spisal skoraj idealen scenarij vrnitve v vrh priljubljenosti avtomoto športov.

Deli s prijatelji