STRAST

Slovenec prvi štromar pri svetovnem prvaku

Objavljeno 14. avgust 2017 20.22 | Posodobljeno 14. avgust 2017 20.24 | Piše: Gregor Pavšič

Inženir elektrotehnike je združil službo in strast do relija. Florjan Rus skrbi za elektronske naprave v avtomobilih.

Sebastien Ogier s fordom fiesta WRC na nedavnem reliju po Finski. Foto: AFP

JYVASKYLA – Tovarniška moštva v reliju, s katerimi se posameznimi avtomobilski proizvajalci potegujejo za naklonjenost kupcev in jih prek dinamičnega športa poskušajo nagovarjati predvsem s čustvi, štejejo do okrog sto članov. Ti prihajajo z različnih področij. Njihova glavna naloga je, da opravijo svoje delo in tako prispevajo nepogrešljiv del celotne verige moštvenega športa, kot je avtomobilizem. Ko vsak član ekipe optimalno naredi svoje delo, lahko dirkač kot prvi zvezdnik moštva na stezi pokaže resnično največ in šele takrat lahko moštvo računa na zmage ali naslove svetovnih prvakov.

Škatle za pol milijona

Ekipa M-Sport iz Velike Britanije je zasebna, a uživa tehnično podporo Forda. Zanje letos vozi tudi aktualni svetovni prvak Sebastien Ogier, M-Sport pa vodi v skupnem seštevku proizvajalcev. Del ekipe, ki je na zadnjem reliju na Finskem štela okrog 100 ljudi, je od septembra lani tudi Slovenec Florjan Rus. Poznamo ga kot sovoznika v reliju, ki je bil z Aleksom Humarjem tudi slovenski državni prvak. Lani se je kot inženir elektrotehnike odločil za nov izziv. Pustil je službo v Ljubljani in se preselil na sever Anglije. Tam so ga pri M-Sportu, ki letos v svetovnem reliju vztraja že 20 let in zaposluje več kot 200 ljudi, takoj porinili v prvi plan.

Dirkalnik, kot je ford fiesta WRC, ima na reliju okrog 150 senzorjev.

»Moje delo je povezano z vsemi tistimi napravami, ki imajo žice. Sem prvi električar, torej štromar ekipe. Dirkalnik, kot je ford fiesta WRC, ima okrog 150 senzorjev. Skrbim za vse elektronske naprave v dirkalnih in avtomobilih za trening. Vskočim, ko se kaj pokvari, in na tako visoki ravni so majhne okvare pogoste. Treba pa jih je omejiti, preden prerasejo v večjo težavo. Prav tako se ukvarjam z analizo podatkov, ki jih dobimo prek senzorjev oziroma telemetrije,« pravi Rus, ki je že pozimi obiskoval testiranja novega M-Sportovega dirkalnika WRC, letos pa je z moštvom potoval na vse relije svetovnega prvenstva.

Na Finskem skrbi za 21 avtomobilov, med njimi za pet specialk najvišjega razreda WRC in za 11 avtomobilov za ogled proge. S seboj je odnesel tudi 21 škatel z orodjem in materialom, ki so vredne okrog 500.000 evrov.

Spi le nekaj ur na noč

Sredi septembra lani je začel delati v M-Sportu. Za prvih deset dni mu je prenočišče v bed&breakfastu uredilo podjetje, nato je moral stanovanje poiskati sam. V najeto hišo sta ga sprejela sodelavca iz M-Sporta, ki sta ravno takrat iskala sostanovalca. Delo je seveda obsežno, zelo raznoliko in polno izzivov. Med dirkami so v delavnicah in pisarnah od 8.30 do 17.30, ob odhodu na relije svetovnega prvenstva pravega urnika ni. Tam Rus s sodelavci spi le po nekaj ur na noč. »Ves čas moraš biti na preži. Ko se kaj zalomi, je treba odreagirati zelo hitro in se prilagoditi položaju. To je povsem drugače kot avtomehanična delavnica. Tu ni pravega urnika, največkrat veliko improviziramo,« razlaga Slovenec.

500 tisoč € je vrednih 21 škatel z orodjem.

Pri M-Sportu si želi postati prvi inženir dirkalnika WRC na dirkah za svetovno prvenstvo. Začeti je moral seveda nižje in si najprej postopno pridobiti izkušnje. Pozimi je na prvih testih spremljal tudi Ogierja. Tam je bilo več časa, da je spoznal nov dirkalnik ford fiesto WRC in način dela. Izobrazba daje določeno osnovo, ki pa jo je treba nadgrajevati. Rusu pomaga, da je že pred tem delal na področju avtomatiziranih sistemov za vodno hlajenje in zato področje elektronike in obdelave podatkov dobro pozna.

Priznava, da v moštvo WRC nihče ne gre zaradi denarja. Toda delovni izzivi so izjemni in delovno okolje je nabito z emocijami. Najlepše je takrat, ko dirkalnik tvojega moštva zmaga. Veselijo se vsi, torej od voznika do Wilsona in naprej do zadnjega mehanika. Zato mu je letos najbolj pri srcu ostal reli na Sardiniji, kjer je prvo zmago slavil M-Sportov voznik Ott Tanak. Po ciljni rampi so člani moštva skupaj s Tanakom skočili v morje. 

Takoj na prvi bojni liniji

Florjan Rus priznava, da je pričakoval začetek na tehnično manj kompleksnih dirkalnikih razreda R5. A ker je prejšnji štromar M-Sporta prestopil v moštvo Williams v formulo 1, so potrebovali zamenjavo in novinec iz Slovenije je ekipi pod taktirko Malcolma Wilsona prišel zelo prav. Porinili so ga neposredno na prvo bojno linijo in tam se nato hitro pokaže, kdo je iz pravega testa.

 

Deli s prijatelji