Pred dobrim tednom smo imeli priložnost sesti v Škodin tovarniški dirkalnik za reli. To je štirikolesno gnana fabia R5, ki brez davka stane 180.000 evrov, ob naročilu pa je treba zdaj nanjo čakati približno 15 mesecev. Občutki na desnem sedežu, kajti volan so pri Škodi zaupali svojemu zvezdniku Esapekki Lappiju, morda nekoč tudi svetovnemu prvaku v reliju, so bili izjemni. Bilo je brezkompromisno, čutili smo vrhunske pojemke in vodljivost dirkalnika med ovinki. Fabia R5 z nastavljivim podvozjem svoje bistvo pokaže bolj med ovinki kot na ravnicah, saj v reliju visoke končne hitrosti kajpak niso odločujoče. In med ovinki je odlična, saj je na primer v svoji kategoriji WRC 2 dobila zadnje tri relije za svetovno prvenstvo. Dolga čakalna vrsta v Mladi Boleslavi, kjer za Škodin dirkaški program skrbi 120 zaposlenih, zato ni presenetljiva.
Fabia R5 je sicer naslednica zelo uspešne škode fabie S2000, teh so izdelali in prodali 62. Glavna razlika med njima poleg dveh različnih generacij fabie je motor. Namesto dvolitrskega ima različica R5 1,6-litrski motor s turbinskim polnilnikom, prav ta pa tudi najbolj spreminja naravo dirkalnega avtomobila. Moč motorja znaša 205 kilovatov, navora pa ima 420 njutonmetrov. V primerjavi z atmosferskim motorjem je navora več, predvsem pa je vozniku na voljo v širšem razponu vrtljajev motorja.
Na 100 km kar
60 litrov bencina
Najdražja fabia ima maso vsaj 1230 kilogramov, pri stalnem štirikolesnem pogonu pa se moč prenaša prek petstopenjskega (pri predhodnici je imel menjalnik še šest prestav) sekvenčnega menjalnika. Diferenciala na sprednji in zadnji osi sta povsem mehanska in nimata dodatne elektronske podpore, ki bi znala glede na oprijem razporejati moč med kolesoma na isti osi. Pravila razreda R5 omejujejo najvišji stroškovni seštevek posameznih komponent dirkalnika, zato proizvajalci vanje vgradijo tudi več serijskih elementov iz drugih serijskih modelov. Skrajno veliki so po pričakovanju zavorni diski, povsem drugačna je tudi posoda za gorivo. Ta sprejme 82,5 litra posebnega visokooktanskega dirkaškega goriva, po podatkih Škode Motorsport pa motor fabie zahteva 0,6 litra na prevoženi kilometer v dirkaškem ritmu. Če to prevedemo v nam bolj razumljivo enoto, fabia R5 porabi kar 60 litrov na sto kilometrov. Liter takega bencina stane vsaj pet evrov, strošek za sto kilometrov je torej tristo evrov. Gre namreč za poseben dirkaški 102-oktanski bencin.
Čeprav gre za trenutno najbolj vroč dirkalnik na mednarodni sceni relija, kar dokazuje že dobavni rok, ga bomo v petek in soboto videli na slovenskih cestah. Na reliju v Novi Gorici bo z njim vozil eden najboljših italijanskih voznikov Umberto Scandola, ki bo dogodek izkoristil za spoznavanje z dirkalnikom in testiranje pred zaključkom prvenstva. »Skupaj z ekipo smo se odločili, da nastopimo na manjšem asfaltnem reliju in se dobro pripravimo pred zadnjima dvema relijema v italijanskem državnem prvenstvu. Reli v Novi Gorici se nam je zdel zelo zanimiv, saj ima lepo število hitrostnih preizkušenj, kratke etape, obenem pa je po osnovnih značilnostih podoben tistim v Italiji. Osnovna prioriteta tega relija bo za nas sicer testiranje in spoznavanje dirkalnika, vsekakor pa si tako kot vedno želim visoke uvrstitve. Rad bi zabaval slovenske privržence avtomobilizma in Italijane, ki si ga bodo ogledali,« je pred prihodom v Slovenijo povedal Scandola, uradni voznik Škodinega uvoznika v Italiji.
Kopica tekmecev za vrh
Glavni tekmec Umberta Scandole v Novi Gorici bo mladi Nemec Hermann Gassner jr. (mitsubishi lancer EVO X), na zmagovalne stopničke pa ciljajo tudi njegov oče z istim imenom in dirkalnikom ter trije prvi favoriti slovenskega državnega prvenstva Aleks Humar (renault clio R3T), Rok Turk (peugeot 208 R2) in vodilni v državnem prvenstvu Darko Peljhan (mitsubishi lancer EVO 9). Novogoriški reli letos prvič šteje za pokal Mitropa, zato so organizatorji z zadovoljstvom predstavili seznam nastopajočih z 78 posadkami. Prvi dve hitrostni preizkušnji pri Kromberku, kjer bo postavljena tudi servisna cona, jih čakata že danes, v petek popoldne. Preostalih devet hitrostnih preizkušenj bo na sporedu v soboto.