DIRKA

Pekel Južne Amerike je izčrpal ljudi in stroje

Objavljeno 13. januar 2014 14.14 | Posodobljeno 13. januar 2014 14.15 | Piše: Gregor Pavšič

Brezpotja relija Dakar so letos zahtevala jok in krike nemoči pri profesionalcih in zasebnikih. Na morda najtežji dirki vseh časov odstopila že polovica tekmovalcev, Miran Stanovnik vztraja.

Darij Novak in Boštjan Leskovec, novinca na reliju Dakar, svojega amaroka nista mogla pravočasno izkopati iz sipin

Letošnji vztrajnostni reli Dakar je zaprl usta vsem tistim dvomljicem, ki so na legendarno puščavsko avanturo po selitvi iz Afrike v Južno Ameriko gledali s kančkom cinizma in podcenjevanja. Že res, da so prvi južnoameriški reliji ob nekoliko manj zahtevni trasi in z odhodom tovarniških ekip Dakarju odvzeli nekaj kančka blišča, a letos se je njegovo bistvo spet vrnilo. Dakar je ponovno skrajna vzdržljivostna dirka, polna življenjskih preizkusov, izzivanja sreče in doživljanja dirkačevih sanj.

Dokaz, da je letošnji Dakar po zahtevnosti bržkone posekal tudi svoje predhodne različice v afriških deželah, je osip v prvem delu dirke. Odstopiti sta morali namreč že več kot polovica motoristov (ostalo jih je 85 od 174) in slaba polovica avtomobilskih posadk (od 147 jih je na dirki še 82).

Dolge etape, orientacijske pasti in zahrbtne sipine so od tekmovalcev zahtevale skrajno prilagodljivost, iznajdljivost in vzdržljivost. Grešili nikakor niso le zasebniki, temveč tudi prvi favoriti in najbolj izkušeni predstavniki Dakarja. Niti šampioni tokrat niso imuni proti joku in krikom nemoči v puščavi in bivakiranju sredi sipin, ko jih noč na tekmovalni etapi preprosto prehiti. Neprespane noči in hud ritem dirkanja pa kakopak davka ne vzamejo le pri tehniki, temveč tudi pri vzdržljivosti človeških teles.

Polom favoritov

Že dolgo ne pomnimo takega osipa med favoriti. Pri motorjih je v jarek zapeljal Cyril Despres, ki mu je nato boj za zmago onemogočila še tehnika njegove yamahe. Odlični Joan Barreda Bort (honda) je padel že v prvih ovinkih uvodne etape, a je do zdaj ponudil najboljši odgovor vodilnemu Marcu Comi na KTM. Španec je imel na polovici dirke 40 minut prednosti pred Barredo, tretji je bil Alain Duclos (sherco). Zaradi dehidracije je moral odnehati argentinski as na štirikolesniku Marco Patronelli, večkratni zmagovalec dirke v tej razvrstitvi.

Med avtomobili sta se uštela glavna favorita Stephane Peterhansel (mini) in Carlos Sainz (SMG buggy). Oba sta začela previdneje in nato napadla, ko je prišel čas za prve kilometre v resnih sipinah. Toda Peterhansel je v eni etapi prebil osem gum, Sainz pa se je kmalu zatem v puščavi izgubil, nato pa je dobro uro odpravljal še tehnično okvaro na svojem buggyju.

»To je Dakar. En dan si junak, že naslednji pa na svoji koži doživiš vso njegovo bridkost,« je dejal Sainz, potem ko je bes na njegovem obrazu že zamenjal nasmešek športnika z večdesetletno kariero. Na polovici dirke je imel Nani Roma (mini) pol ure prednosti naskoka pred Peterhanslom in Ginielom de Villiersom (toyota).

Kot da je konec sveta

Opekli so se žal tudi slovenski predstavniki. V konkurenci vztraja le še Miran Stanovnik, ki je na drugi etapi dobil vodo v motor in je zato izgubil več kot eno uro časa. Zablestel je v najtežjih etapah prve polovice Dakarja, ko je dosegel tudi posamično 12. mesto in se prebil na 28. mesto v skupni razvrstitvi. V prepad je med neizprosnim dirkanjem padel debitant Simon Marčič in si zlomil roko, njegov motocikel pa so nazaj na cesto potegnili kar navdušeni domačini. Odstopiti je moral tudi avtomobilist Darij Novak z volkswagen amarokom. Če je milejše uvodne etape še dobro prestal in kljub dokaj serijski zasnovi vozila prehitel kar nekaj tekmecev, so se težave začele v sipinah. Zaradi dolgega sprednjega previsa amaroka se je večkrat zakopal v pesek, čas pa je medtem neusmiljeno tekel. Enkrat sta s sovoznikom Boštjanom Leskovcem prespala v sipinah, a zjutraj še ujela naslednjo etapo, na najdaljšem dnevu ju je nato ura vendarle prehitela in poslala domov. »Mislil sem, da malo poznam Dakar. Trikrat sem prevozil vzporedno traso, odpeljal kar nekaj amaterskih relijev v Sahari, a tega nisem pričakoval niti v najhujših morah! Večerni pogled na progo je bil grozljiv. Kot da je konec sveta: za ovinkom na tleh motorist, na sipini deset metrov stran vkopan avto, drug prevrnjen na streho, pa spet motorist, voznik štirikolesnika, pa razbit avto... bilo je noro!« je po odstopu dejal Novak, ki je obljubil vrnitev na Dakar s še bolje pripravljenim amarokom.

Deli s prijatelji