JYVÄSKYLA – Senzacija na Finskem ne bi mogla biti večja. Najtežji, najhitrejši, najbolj spektakularen, skratka reli svetovnega prvenstva največjih presežkov je dobil domači mladenič Esapekka Lappi (Toyota). Potem ko je bil še lani član Škodine tovarniške ekipe v drugi ligi WRC2 (škoda fabia R5), je veliki talent finskega relija tokrat šele četrtič sedel v Toyotinem tovarniškem dirkalniku. Tako vrhunske predstave ni pričakoval niti sam. Od začetka je zlahka držal ritem bistveno bolj izkušenega moštvenega sodirkača Jarija-Mattija Latvale. Po 18. hitrostni preizkušnji je za Latvalo zaostajal za 8,5 sekunde, nato je reli odločila tehnična okvara na Latvalovi toyoti. "Zahvala celotni ekipi, ki je izdelala tako dober dirkalnik. Zelo malo izkušenj imam, zato nisem pričakoval tako dobrih časov. To je moj domači reli, kjer je še lepše zmagati," je v cilju povedal Lappi, ki je imel 36 sekund prednosti pred Elfyonom Evansom (M-Sport Ford). Le tri desetinke sekunde je za Evansom zaostal Juho Hanninen (Toyota).
Brez Slovencev ne gre Čeprav Slovenci na reliju nismo imeli aktivnega tekmovalca – kot edini je na tem reliju leta 1999 vozil Vojko Podobnik –, je bilo ob progi mogoče videti precej slovenskih zastav. Navdušenje nad finskim spektaklom pač ne pozna meja, Jyvaskyla je kot meka svetovnega relija. Vseeno pa smo srečali tudi aktivne Slovence. Florjan Rus je lani jeseni postal prvi električar ekipe M-Sport, kot tehnična komisarja pa sta nad tehnično brezhibnostjo avtomobilov in potekom servisnih postankov v moštvih WRC bedela Jože Kramžar in Janez Flerin. |
Ni dosti manjkalo, da bi Finci slavili celo trojno zmago. Podobno kot Lappi je namreč navdušil Teemu Suninen, zasebni voznik v ford fiesti WRC. Šele drugič je vozil dirkalnik WRC letošnje specifikacije in le nekaj manjših napak ga je potisnilo na končno četrto mesto. Juho Hanninen je dopolnil veliki dan Fincev in Toyote na tem spektakularno hitrem reliju. Na najslavnejši hitrostni preizkušnji Ouninpohja, ki ima tudi okrog 50 metrov dolge skoke, je Lappi vozil s povprečno (!) hitrostjo 135 kilometrov na uro.
Mojster Makinen
Zmaga 26-letnega Lappija je znak popolnega preporoda finskega relija. Toyotino moštvo ima sedež le 15 minut vožnje od središča relija v Jyväskyli, kjer ga je zasnoval nekdanji štirikratni svetovni prvak Tommi Makinen. Ta je ob sebi zbral številne izkušene Fince in prek zime opravil izjemno delo. Kljub poznemu začetku razvoja dirkalnika in dejstvu, da je povabilo v moštvo zavrnil svetovni prvak Sebastien Ogier, so Finci prek zime naredili zelo konkurenčen in tudi zanesljiv dirkalnik yaris WRC.
Makinen je psihološko umiril Latvalo, izkoristil odlične sposobnosti testnega voznika Hanninena in dal veliko priložnost Lappiju. Čeprav bi lahko Toyota na Finskem slavila trojno zmago, je bil Makinen v cilju prešerno nasmejan. Trume navijačev – ob trasi se jih je zbralo približno 300.000 – so zadovoljne opevale domače vozniško znanje, se veselile celodnevnih piknikov na čudovitem finskem podeželju in preprosto uživale v vrhunskem reliju.
Finci nori na reli
Vsak četrti Finec je navdušenec nad avtomobilskim športom, je pokazala lanska raziskava organizatorjev relija. To je plod tradicije, izjemnih uspehov in spoštovanja ravni obvladovanja avtomobila, ki je potrebna za zmago na tem reliju. Kadar zmaga domačin, je veselje še bolj izrazito. »Preprosto želim zmagovati. Ne briga me, kolikokrat je Latvala že zmagal na tem reliju, nikomur ne želim ničesar prepustiti. Vsekakor pa je razlika v primerjavi z lanskim dirkalnikom razreda R5 izjemna. Če sem šel lahko lani skozi ovinek morda v peti, gre z dirkalnikom WRC letos na polno v šesti prestavi. Aerodinamika deluje odlično,« nam je povedal Lappi v servisni coni.
Tokrat so na reliju slavili golobradi mladeniči, polni samozavesti in želje po uspehu, pošteno pa sta se opekla vodilna dirkača svetovnega prvenstva. Ogier (M-Sport) je že v petek zletel s ceste med drevesa, Thierry Neuville (Hyundai) pa cel konec tedna ni našel prave hitrosti in je reli končal na šestem mestu z zaostankom minute in pol. Pred zadnjimi štirimi reliji se je v skupnem seštevku izenačil z Ogierjem. Čez tri tedne se v Nemčiji, kjer reli poteka zelo blizu Neuvillove domače Belgije, obeta vrhunski šov v boju za naslov svetovnega prvaka.