NOSTALGIJA

Andreja, ki na slovenske relije vračata fička in 101

Objavljeno: 21.03.2016 18:35Posodobljeno: 21.03.2016 18:36

Andrej Mrak in Andrej Mihevc bosta letos na slovenske dirke vrnila dva nostalgična avtomobila iz časa nekdanje Jugoslavije. Fičko in zastava 101 spominjata na pionirske čase športnega avtomobilizma v Sloveniji.

Zastavini avtomobili v času nekdanje skupne države Jugoslavije niso skrbeli le za motorizacijo ljudstva in naraščanje števila vozil na naših hitro rastočih cestah in avtocestah. Avtomobili iz srbskega Kragujevca so bili hkrati tudi priljubljeni športni avtomobili. Jugoslovani so z njimi dirkali v vseh disciplinah, od relija do gorskih in cestnohitrostnih dirk ter tudi avtokrosa. Z njimi so se upali odpraviti tudi na najbolj znamenite relije sveta, kakršna je monaška ruleta v okolici Monte Carla. Fantje, možje in dekleta so najprej prisegali na priljubljenega fička, tega je zamenjala zastava 101. Oba avtomobila sta se zapisala v srca ljubiteljev avtomobilizma in po zaslugi dveh Slovencev bo nostalgija letos na slovenskih dirkah spet zaživela s polno paro.

Njuni zgodbi sta kljub enakemu zanesenjaštvu precej različni. Andrej Mihevc iz Logatca je star 29 let, Andrej Mrak iz Idrije pa 53. Mihevc je v domači garaži sestavil zastavo 101, kakršno je občudoval na starih posnetkih nekdanjih jugoslovanskih prvakov. Mrak je na drugi strani izdelal fička, s kakršnim je ob koncu osemdesetih let prejšnjega stoletja sam že dirkal. Takrat se je Mihevc šele rodil. »Zakaj delam dirkaško stoenko? Preprosto zaradi nostalgije, spominov, pripovedi, zbledelih fotografij in posnetkov, starih 30 ali 40 let. Prijatelji so me dolgo prepričevali in tudi sam sem dolgo odlašal. Zdaj mi nikakor ni žal,« pravi Mihevc, ki je za serijsko stoenko odštel 250 evrov in jo nato obnovil ter ji dodal dirkaško preobleko. Veliko mehanskih delov je lahko uporabil tudi s svojega dirkaškega yuga.

»Gledal sem stare fotografije, poskušal unovčiti izkušnje s priprave yuga in preprosto ustvarjal. Naredil bom tudi repliko tovarniškega dizajna, na stoenki pa ne bodo manjkale takrat nepogrešljive okrogle meglenke iz tovarne Saturnus,« je o svojem projektu zgovoren Mihevc.

Stoenka od Saturnusa do Monte Carla

Andrej Vidic je leta 1976 s stoenko postal državni prvak tako v reliju kot cestnohitrostnih dirkah. S podobnim avtomobilom je Stojan Pirjevec še leta 1980 lahko zmagal v skupni razvrstitvi relija Saturnus. S stoenko so vozili tudi Drago Zonta, Janez Milavec, Dagmar Šuster, Aleš Pušnik, Slavko Komel in drugi. Stoenka je zapeljala tudi na najtežje relije na svetu. Zonta in njegov sovoznik Marko Kožar sta leta 1981 z njo vozila na reliju v Monte Carlu.

Na drugi strani je Mrak leta 1987 svoj prvi reli kot voznik odpeljal s fičkom. Serijskega je dobil od očeta, ki je sprejel njegovo katrco in sinu omogočil izdelavo prvega dirkalnika. Idrijčan se je napotil naravnost na reli Saturnus, ki je bil takrat na vrhuncu slave in zahtevnosti. Prav mimo Mrakove domače hiše na Vojskem nad Idrijo je peljala približno 50 kilometrov dolga hitrostna preizkušnja. Te ovinke je uspešno odpeljal, a tik pred ciljem se mu je na Obali strgal jermen v motorju. Fička po koncu sezone v reliju niso smeli več uporabljati, zato je nekaj časa vztrajal z yugom. »Pred tremi leti pa so mi otroci in prijatelji za mojo petdesetletnico kupili serijskega fička. Namen darila je bil jasen. Že dolgo sem govoril, da bom nekoč naredil starodobni dirkalnik in se vrnil na relije. Nato sem ga začel počasi sestavljati in zdaj je gotov,« veselo razlaga Mrak, ki je s fičkom že uspešno odpeljal krajši reli v hrvaškem Kumrovcu.

Mrakov fičo je predelan v skladu z obstoječo prakso. Dobil je varnostno kletko, ki je seveda že precej boljša, kot je bila v uporabi v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Motor je dobil dodatnih pet konj, menjalnik je štiristopenjski in je ostal serijski. Nekoliko trše je podvozje. Notranjost je zelo lično urejena, dirkaško špartanska. Mrakov dirkaški fičo tehta 640 kilogramov.

Tako kot pri izbiri avtomobila tudi pri sovozniku in barvni shemi fiča Idrijčan ničesar ni prepustil naključju. Bela streha, kakršno je imel tudi na prvem reliju pred 29 leti, ga opominja na nezgodo z zadnjega testa pred relijem. Takrat se je blizu doma prevrnil, nekaj bušk pa so skrili z novo plastjo bele barve na sicer povsem oranžnem fičku. Enaka barvna kombinacija bo avtomobil predstavljala tudi danes. »Sovoznik Darko Vončina je od mene mlajši 14 let. Ko sem v mladosti pripravljal fička, sta z bratom s kolesom ves čas hodila k meni. Seveda sem ga nekajkrat peljal z dirkalnikom. Ko je njegova mama to videla, mu je za nekaj časa prepovedala, da me obišče. Zato sem danes vlogo sovoznika najprej ponudil prav njemu, ki je bil moj navijač že kot najstnik,« pojasnjuje Mrak.