DIRKA

24 ur Le Mansa je boj za preživetje

Objavljeno 19. junij 2012 19.40 | Posodobljeno 19. junij 2012 19.42 | Piše: Gregor Pavšič

Dirka na zahodu Francije je najskrajnejši preizkus tehnike, vzdržljivosti in hitrosti avtomobilov.

Švicar Marcel Fässler, Nemec Andre Lotterer in Francoz Benoit Treluyer so zmagali na 80. izvedbi dirke 24 ur Le Mansa.

Vztrajnostna 24-urna dirka v Le Mansu je že 80 let najbolj skrajen teren za preizkušanje novih avtomobilskih tehnologij. Medtem ko je Mednarodna avtomobilistična zveza (Fia) v drugih elitnih kategorijah avtošporta z omejevanjem stroškov onemogočila vrhunsko tehnologijo, Le Mans ostaja edino pravo neposredno prizorišče. Avtomobilistični šport je bil vedno gonilo razvoja avtomobilske industrije, zato je tudi 24-urno dirkanje, ki zahteva popoln kompromis med hitrostjo in vzdržljivostjo, odlična priložnost za prikaz nove tehnologije.

V Le Mansu lahko o vsem govorimo le v skrajnostih. Kar težko si je predstavljati vrhunske dirkaške specialke, ki zmorejo dirkanje od sobotnega do nedeljskega popoldneva z le nekaj kratkimi vmesnimi postanki. V dirkalnikih se menjajo trije vozniki, ki se v premoru poskušajo odpočiti, a dirkalnik je prepuščen stalnim obremenitvam.

Zavore, podvozje in nepogrešljivi aerodinamični dodatki morajo 24 ur delovati kot švicarska ura. Kajti v Le Mansu lahko nesreča vedno čaka za naslednjim ovinkom. Ves čas so na dirkališču med seboj zelo različni in kakovostno neprimerljivi dirkalniki. Ti so sicer razdeljeni v tekmovalne razrede, a najboljši prototipi morajo ves čas prehitevati počasnejše avtomobile za krog ali več.

Pred desetletji nastradali gledalci

Tako je v soboto popoldne nenadoma počilo med vodilnim Toyotinim dirkalnikom, v katerem je sedel nekdanji dirkač formule 1 Anthony Davidson, in ferrarijem voznika Piergiuseppeja Perazzinija. Pred vstopom v šikano sta bila oba nepopustljiva, čeprav je bil Davidson veliko hitrejši in bi se mu moral Perazzini umakniti. Dotaknila sta se, takrat pa je Davidsonov prototip dvignilo v zrak, po salti pa je kot letalo priletel v zaščitno ogrado iz gum. Triintridesetletni Anglež je silovito trčenje, ki je v Toyotini garaži v oči mehanikov takoj prineslo solze negotovosti in obupa, preživel z zlomom dveh vretenc. »Nisem si predstavljal, da bom v soboto zvečer že ležal v bolnišnici in dirko spremljal le na televiziji,« se je pozneje poskušal šaliti Davidson, ki je s svojo nesrečo spomnil na lansko podobno usodo (in srečo v nesreči) Alana McNisha in Mika Rockenfellerja.

In medtem ko so gledalci v kampih okrog dirkališča spremljali smolo Toyotine ekipe (nesreča prvega in tehnične težave drugega dirkalnika) ter pohod Audija do še ene zmage v Le Mansu (tokrat prvič s hibridnim avtomobilom, ki so ga vozili Nemec Andre Lotterer, Švicar Marcel Fässler in Francoz Benoit Treluyer), je črna tabla ob dirkališču spominjala na eno največjih tragedij v svetovnem motošportu. Leta 1955 so deli dirkalnika na tribunah tik ob progi ubili 83 gledalcev, 120 ljudi pa je bilo ranjenih. Umrl je tudi nesrečni dirkač Pierre Levegh.

Deli s prijatelji