ZADNJA PREDSTAVA

Skrivnosti dnevnih luči

Objavljeno 01. junij 2016 12.26 | Posodobljeno 01. junij 2016 12.06 | Piše: Blaž Kondža

Vsem tem toplo priporočam, da ob slabši vidljivosti, dežju, megli vklopijo zasenčene luči, po potrebi tudi meglenke.

Blaž Kondža

Dež in slaba vidljivost v prometu zahtevata vklop ustreznih svetlobnih teles – najbolje kar zasenčenih luči. Tako v teoriji, v praksi pa opažam, da mnogo voznikov na to pozabi – vsaj tako pomislim, ko se jim približujem in na zadku njihovega vozila ne sveti nič. Pogosto gre za avtomobile novejšega letnika in takrat me prešine – dnevne luči. Ko na obvoznici prehitim takšen avtomobil, vidim, da mu spredaj vseeno sveti v najsodobnejši LED-tehnologiji. Pomislim, da mu je trgovec pozabil omeniti varčevalni čar dnevnih luči, ki se samodejno vklopijo ob zagonu avtomobila – da te pri večini vozil svetijo namreč le spredaj in ne tudi zadaj.

Obvezno prižiganje luči v dnevnem času je v marsičem izboljšalo prometno varnost in v marsikateri situaciji naredilo vozila še opaznejša. Takratni avtomobili t. i. dnevnih luči oziroma, kot jim pravijo Angleži, daylight running lights, še niso poznali, zato smo preprosto prižgali zasenčene luči, ki so vozilo osvetljevale tako spredaj kot zadaj. Pozneje so izdelovalci avtomobilov začeli vgrajevati omenjene dnevne luči, ki pa so zaradi teženj po nižji porabi goriva čez čas svetile samo še spredaj. Vse zato, da bo tovarniški podatek o porabi goriva čim nižji.

Umetelno oblikovane dnevne luči, običajno v LED-tehniki, so si pot utrle najprej v dražje avtomobile. Ti so po navadi opremljeni tudi s pametnim senzorjem, ki skrbi za samodejni vklop zasenčenih luči tudi ob slabši vidljivosti. A izkušnje kažejo, da tudi ti senzorji niso pri vseh avtomobilih enako pametni. Pri nekaterih zaznajo dež in vklopijo zasenčene luči, pri nekaterih pa lahko ob padavinah samo čakamo – čakamo na Godota. Oziroma drugače povedano: prižig zasenčenih luči bomo dočakali šele ob resni temi. Pozneje so se dnevne luči razširile tudi v cenejše avtomobile, ki pa praviloma nimajo serijsko vgrajeni pametnih senzorjev luči. Če jih nismo naročili ob nakupu, nam preostane le ročni vklop zasenčenih luči.

Ker se uvodoma opisani pripetljaj, ko naletiš na avtomobile, ki jim kljub slabši vidljivosti svetijo samo sprednje luči, dogaja tako rekoč stalno, predlagam voznikom, da preverijo pri svojih avtomobilih, kako jim svetijo dnevne luči. Kako to narediti? Preprosto. Prižgejo naj motor, prestavijo v prosti tek, zategnejo oziroma aktivirajo parkirno zavoro in stopijo iz avtomobila. Sprehodijo naj se do motornega pokrova in preverijo, ali jim dnevne luči svetijo. Nato naj se sprehodijo še do zadnjega dela avtomobila. Če zadnje luči ne svetijo, pomeni, da vaše dnevne luči svetijo le spredaj. Vsem tem toplo priporočam, da ob slabši vidljivosti, dežju, megli vklopijo zasenčene luči, po potrebi tudi meglenke. Tako jih bodo opazili tudi tisti, ki vozijo za njimi. Ročni vklop zasenčenih luči v takšnih razmerah priporočam tudi tistim, ki imajo sicer vgrajen pametni senzor za vklop zasenčenih luči, saj nekateri senzorji reagirajo le na mrak oziroma temo. Da zasenčene luči gorijo, pove indikatorska lučka v instrumentni plošči oziroma ob stikalu za luči. Odvisno od znamke avtomobila pač. Če indikatorska lučka ne sveti, je zelo verjetno, da je zadek vašega avtomobila v temi.

Deli s prijatelji