KLJUČAVNICA

S telefonom varno skozi domača vrata

Objavljeno 03. julij 2017 10.42 | Posodobljeno 03. julij 2017 10.42 | Piše: Staš Ivanc

Teodoor, najmanjša pametna ključavnica na svetu, je plod slovenskega znanja. Namesto ključa ali prstnega odtisa za odklepanje uporabimo kar pametni telefon. Po uspešnem zbiranju denarja na Kickstarterju bodo kupci prve ključavnice prejeli konec leta.

Teodoorjeva ekipa. Foto: S.N.

V svetu tehnologije že dlje uporabljajo izraz internet stvari (internet of things), ki v bistvu obsega vse mogoče pametne naprave in napravice: od pametnih gospodinjskih aparatov do domačih pametnih zvočnikov. Zelo pomemben segment so tudi pametne ključavnice, kamor spadajo tako tiste, ki jih odklepamo s prstnim odtisom, kot tiste, ki jih odklepamo s pametnim telefonom ali radijskim obeskom, se pravi, brez dotika. A tovrstne električne ključavnice ali pametne kljuke po navadi niso ravno poceni. Saj se jih da dobiti v kakšni akciji že za okoli tri, štiri stotake, a kaj ko jih je treba nato še zmontirati. Tukaj pa se pravo delo šele začne. Pametna ključavnica potrebuje svoj vir napajanja, kar po navadi pomeni vlečenje kablov do vrat, če ta seveda niso novejšega tipa in nimajo že predpripravljene napeljave. Že če kupimo le digitalni cilindrski vložek, to pomeni, da bo treba počepniti pred vrata in z izvijačem odviti vsaj en vijak, če za menjavo ne bo treba odstraniti in nato znova privijačiti tudi ščita ključavnice.

Slovenski teodoor

Tukaj pa vstopi slovenska pametna ključavnica teodoor, ki bi znala marsikomu olajšati prehod v internet stvari. Za začetek je poceni v primerjavi z drugimi, montaža pa je preprosta. Teodoor namreč ne zahteva menjave obstoječe ključavnice, saj se zadevico povezne čez ključavnico z vstavljenim ključem. S pametnim telefonom oziroma aplikacijo se poveže prek standarda bluetooth, kdor pa bo imel tudi wifi-vmesnik, bo lahko prejemal obvestila, če bo kdo poskušal nasilno odpreti vrata, ko bomo na dopustu, pa nas bo ključavnica po spletu obveščala o vseh aktivnostih. Teodoor lahko uporablja več uporabnikov, ki se jih pooblasti prek aplikacije, če bi baterija slučajno mrknila, ne da bi opazili oziroma namenoma ignorirali opozorila na telefonu, pa se da vrata odpreti tudi z običajnim ključem, če ključavnica seveda to omogoča (če je cilinder dovolj dolg). Z notranje strani se jo da zaklepati in odklepati roč- no. Kakor pravijo razvijalci, je kompatibilna s skoraj vsemi evropskimi in ameriškimi ključavnicami, pa naj gre za klasične cilindrične vložke ali za zaklepe balkonskih vrat.

 

41 dni je trajalo, da je teodoor zbral več kot dvakrat toliko sredstev, kolikor jih je potreboval.

 

Uspešna kampanja

Ker pa gre za mlado zagonsko podjetje, se je ekipa spravila zbirat denar kam drugam kot na Kickstarter, spletno platformo za množično financiranje. In od sredine aprila do konca maja, kolikor je trajala zbiralna akcija, če temu lahko tako rečemo, so dosegli in presegli zastavljeni cilj 90.000 dolarjev – zbrali so kar 212.815 zelencev, ki jih je prispevalo 1237 ljudi; ti so si s tem po še posebno ugodni ceni rezervirali svoje teodoorje. Najcenejši paket brez wifi-vmesnika je stal le 99 dolarjev, za paket z wifijem pa je bilo treba odšteti 149 dolarjev. Trenutno se predprodaja nadaljuje (po nekoliko višjih cenah) na Indiegogo InDemand. Za primerjavo: ko bo zadeva v redni prodaji, bo treba za ključavnico odšteti 179 dolarjev, za wifi-vmesnik pa 69.

Preprosto in varno

Kakor pravi Martin Koterle, direktor podjetja Bitnot, ki je izdelalo pametno ključavnico teodoor, ključe v trenutni obliki poznamo že ogromno časa in skoraj vsi jih nosimo veliko vedno s seboj. »Pogosto se dogaja, da katerega kje pozabimo. Poleg tega so pametni telefoni zelo razširjeni in jih imamo vseskozi s seboj, tako da je bil premik ključa v digitalno obliko na telefon logična poteza. Ko smo začeli projekt, za evropski trg ni bilo nobene rešitve. Zdaj jih je več, vendar je naša malce drugač- na in ponuja nekaj več,« pravi Koterle. In kako so se spomnili takšne ključavnice, ki jo lahko namontiramo tako rekoč na vsako obstoječo ključavnico? »Med razvojem smo spoznali, kakšno je stanje s standardi za ključavnice. Standardov je ogromno, zaradi česar ključavnice nimajo enotnih smernic. Poleg tega se je med razvojem pojavilo nekaj rešitev za toč- no določene trge. Videli smo nišo, da podpremo tudi preostale, manjše trge. Z veliko testiranja in vloženega časa smo razvili modularno rešitev, ki jo je preprosto prilagoditi različnim standardom,« pojasnjuje sogovornik. Poleg tega je teodoor bistveno manjši od konkurentov, dodaja. Njegova glavna prednost je modularnost sistema – podpora različnim standardom, dodelan sistem za prostoročno odklepanje (telefon je lahko v žepu ali torbici) in varnostni mehanizem, ki nam sporoči, ko nepovabljen gost odpre vrata. V večino navadnih ključavnic se lahko vdre v manj kot minuti. Teodoor tega ne spremeni, vendar v primeru vdora zazna odklep in nas o tem lahko obvesti, če ima uporabnik tudi wifi- -vmesnik. Vsi podatki, ki si jih izmenjata teodoor in pametni telefon, so šifrirani in niso v nobenem oblaku. Kaj pa če nam kdo ukrade telefon? »Zelo podobno je, če izgubite ali vam ukradejo ključe. Le da tukaj ni treba zamenjati ključavnice (cilindra). Samo telefon, ki vam je bil odtujen, odjavite iz sistema.« Lahko se uporabi drug telefon, ki ima dostop do ključavnice, če pa je bil edini, se teodoor ponastavi z gumbom. Poleg tega se podatki ne shranjujejo na strežniku podjetja, tako da se ključavnice ne da shekati s pomočjo potencialnega vdora v bazo podatkov.

Od ideje do proizvodnje

Pot od ideje do zbiranja sredstev na Kickstarterju je bila dolga, prizna Koterle: »S pomočjo nepovratnih sredstev z razpisa P2 (spodbude za zagon inovativnih podjetij, ki jih podeljuje slovenski podjetniški sklad) in z lastnim vložkom smo dobili delujoči prototip, s pomočjo sredstev z razpisa SK75 (konvertibilno posojilo za zagon inovativnih podjetij) pa smo financirali kampanjo na Kickstarterju. Razvili smo več prototipov in testirali različne mehanske rešitve, da smo dobili pravo.« Delo za kampanjo se je začelo že nekaj mesecev prej. »Pripraviti se moraš na vse, saj med kampanjo nimaš veliko časa za testiranje novih kanalov. Veliko sredstev smo pridobili s pomočjo naše širše ekipe, ki je prispevala k privlačni predstavitvi ter dodelanemu videzu produkta. Poleg tega smo sodelovali z dvema podjetjema – oglaševalsko agencijo, specializirano za kampanje na Kickstarterju, in agencijo za odnose z javnostmi iz ZDA.« »Sredstev nikoli ne končaš zbirati, saj moreš nadaljevati predprodajo oziroma prodajo. Vendar smo zdaj nekoliko spremenili fokus s prodaje na začetek proizvodnje, ki se bo izvajala v naslednjih mesecih, tako da lahko prvi naročniki pričakujejo svoje ključavnice konec leta, med božičnimi prazniki,« sklene Martin Koterle.

Deli s prijatelji