Prejšnji teden nam je že postregel s prijetnejšimi temperaturami in na cesti smo že srečali kakšnega motorista. Prav prve motoristične lastovke morajo biti še posebno previdne, saj nanje preži več pasti kot sicer, ko je motoristična sezona že v polnem zamahu. Na kaj moramo biti v tem času najbolj pozorni, smo vprašali inštruktorja varne vožnje z motocikli Vojka Safrana iz AMZS Centra varne vožnje Vransko in izkušenega mehanika Dejana Valentinčiča iz grosupeljskega Avtovala, kjer so pooblaščeni za servisiranje motociklov BMW.
Brezhiben motocikel je osnova
Naša sogovornika sta si edina, da je nujni pogoj za varno vožnjo z motociklom tehnično brezhibno motorno kolo. Tako Valentinčič vsem, ki lani niso opravili rednega servisa, priporoča, da še pred začetkom sezone obiščejo servisno delavnico in opravijo redni pregled. Najbolje je obiskati pooblaščeni servis, saj so tam seznanjeni z morebitnimi tehničnimi vpoklici zaradi tovarniških napak, ki so se odkrile v življenjski dobi motocikla in so lahko zelo nevarne. Tisti pa, ki redno obiskujete servis in ste pravilno prezimovali motocikel, lahko nekatere stvari, pomembne za varno vožnjo, pregledate tudi sami.
»Začnemo z brisanjem prahu z motocikla, med katerim smo pozorni na morebitne znake puščanja tekočin, kot so hladilna tekočina, olje v motorju, olje v menjalniku ali diferencialu, olje sklopke, preverimo profil pnevmatik in pritisk v njih ter njihovo starost, saj pnevmatika s staranjem izgublja svoje lastnosti. Če ima motor verigo, preverimo njeno napetost in jo po potrebi namažemo. Ne smemo pozabiti na kontrolo delovanja svetlobnih naprav, torej luči, smerokazov, zavorne luči in obeh zavor,« razloži Valentinčič.
Tistim, ki ne obiskujejo pogosto servisnih delavnic, priporoča še pregled gibljivih delov, kot so bočno (in centralno) stojalo, ročice sklopke in zavor, pletenice sklopke in plina. Tako Valentinčič kot Safran opozorita še na redno menjavo zavorne tekočine. »Bodimo pozorni tudi na starost zavorne tekočine in število prevoženih kilometrov, saj z leti izgublja kakovost in lahko ob večji obremenitvi, recimo vožnji po klancu navzdol, ostanemo brez zavor. Zavorna tekočina se lahko dobesedno upari,« opozarja Safran.
Dobra kondicija motorista
»Na začetku sezone se moramo zavedati, da nimamo enake motoristične kondicije kot na koncu prejšnje, ko smo že prevozili več tisoč kilometrov. Glede na to, da vožnja z motornim kolesom zahteva popolno psihofizično prisotnost in občutek, bodimo na to ob začetku sezone še posebno pozorni,« opozarja Safran in nadaljuje: »Pri vožnji ne smemo delati napak, saj je že najmanjša lahko usodna. Ne smemo pozabiti, da smo nenehno izpostavljeni vremenskim vplivom, kot so jutranji mraz, dnevna vročina, veter, dež ipd., kar pa nas lahko že hitro utrudi in poslabša razmere za vožnjo. Tudi sedežni položaj na motociklu nas sili v nekoliko prisiljeno držo, kar lahko pripelje do mravljinčenja rok, nog ali predela zadnjice.« Zato inštruktor varne vožnje predlaga, da na začetku sezone motoristi izbirajo krajše izlete z večkratnimi postanki.
Ne pozabimo na zaščitno opremo
Podobno kot motocikel in motorist mora biti v dobri kondiciji tudi naša zaščitna oprema. Čeprav je motoristična čelada edini zakonsko obvezni del opreme, ta za varnost motorista nikakor ne zadostuje. »Za motoristovo opremo velja, da je obleka njegova druga koža. Ta poleg čelade zajema še motoristične hlače, jakno, škornje, rokavice, zelo priporočljiva je tudi zaščita hrbtenice,« pravi Safran. Opozori na redno nego motoristične opreme in občasne preglede, pri čemer moramo veliko pozornosti nameniti prav čeladi.
»Notranjost je pri večini čelad snemljiva in pralna, zato jo občasno operemo, pri njeni vnovični vgradnji pa moramo biti zelo natančni. Če smo v dvomih, poiščimo nasvet pri serviserju čelad. Posebno pozornost moramo nameniti vizirju, saj je ta lahko ob nepravilni uporabi že po eni sezoni spraskan in takšnega je treba zamenjati. Za čiščenje vizirja ne uporabljajmo agresivnih čistil, zadostujeta že voda in mehka krpa,« priporoča Safran in doda, da proizvajalci čelad priporočajo njeno menjavo nekje po petih letih starosti. Tudi tu se lahko obrnemo na pooblaščenega serviserja, ki bo znal svetovati, ali je čelada še varna za uporabo ali ne. Opozorimo še na to, da čelada, ki je bila izpostavljena udarcu ob padcu, ne spada več na glavo, čeprav je navzven videti brez prask. »V primeru nesreče bo le ustrezna in pravilno pripeta motoristična čelada opravila svojo nalogo,« še opozori Safran.
Pasti v prometu
Četudi zunaj sije sonce in zunanji termometer kaže dobrih 10 stopinj Celzija, to še ne pomeni optimalnih razmer za vožnjo motocikla. Kot razloži inštruktor varne vožnje Vojko Safran, prvi topli pomladanski sončni žarki še ne pomenijo zadosti ogretega vozišča, da bi se lahko pnevmatiki segreli na primerno delovno temperaturo. »Tudi če je vozišče suho, lahko v zatišnih legah še pričakujemo vlago in nižje temperature. Spomladanski dež bo opral ceste, temperature bodo ogrele vozišče, seveda morajo tudi skrbniki cest opraviti potrebna skrbniška, vzdrževalna dela. Vsaka zima na žalost pusti svoj davek,« pravi in nadaljuje: »Vsekakor pa se morajo motoristi zavedati, da lahko do poletnih mesecev na cestah pričakujejo pesek, prah z ostanki soljenj, v višje ležečih predelih pa še morebitne ostanke snega ob cesti, ki se topi, kar povzroča, da je cestišče spolzko. Ceste so polne zalivk, razpok, udarnih lukenj, kanalizacijskih jaškov, kolesnic, rezkanega asfalta in podobno, vse to so lahko pasti za motoriste.«
In za konec: »Ključno je zavedanje, da so se vozniki avtomobilov in drugi udeleženci v prometu čez zimo odvadili prisotnosti motoristov na cestah, zato je treba biti na začetku sezone še toliko bolj pozoren in previden.«