PODVIG

Okoli sveta brez kapljice goriva

Objavljeno 07. maj 2015 20.13 | Posodobljeno 07. maj 2015 00.37 | Piše: U. S.

Švicar bo poskušal obleteti svet z letalom na sončne celice.

PEKING – Pet dni in pet noči bo 62-letni André Borschberg sam letel s solarnim letalom iz Kitajske na Havaje – to je najdaljši poskus letenja okoli sveta brez goriva – letalo ima na krilih več kot 17.000 solarnih celic, ki bodo poganjale motorje in napajale baterije za nočno letenje. Letalo Solar Impulse 2 je marca vzletelo v Abu Dabiju in se ustavilo v Omanu, Indiji in Mjanmaru. Borschberg in njegov kolega, švicarski pilot Bertrand Piccard, se med petmesečnim potovanjem, katerega namen je promocija uporabe obnovljivih virov energije, izmenjavata za krmilom enosedežnega švicarskega letala.

Polet iz Nanjinga na vzhodu Kitajske na Havaje je dolg 8175 kilometrov, začel naj bi se v četrtek, če bo vreme dopuščalo, je sedmi od dvanajstih. Noben od doslej opravljenih poletov ni bil daljši od 20 ur, pot na Havaje naj bi trajala 120 ur. »Izziv je velik, saj doslej še nismo leteli prek oceanov. Veliko je vprašanj, povezanih z letalom in pilotom: je letalo zmožno leteti s to energijo, lahko jaz ostanem buden tako dolgo in ga upravljam, ohranim primerno raven energije, ne nazadnje tudi voljo, da spravim to letalo na Havaje,« je dejal Borschberg.

Čez dan bo letel na višini Everesta, skoraj 9000 metrov visoko, da bo dobil dovolj sončne svetlobe, shranil kar največ energije in napolnil baterije. Ponoči bo letel niže, najnižje na tisoč metrih. Pilot bo izkusil široko paleto temperatur, od 35 stopinj Celzija zjutraj do 20 stopinj pod ničlo v zgodnjem večeru, ko bo letalo še zelo visoko. »V pilotski kabini sta vsak dan zima in poletje,« pravi podjetnik Borschberg, ki je kar 25 let letel v vojaških letalih, bil je rezervni pilot v švicarski vojski. Do osemkrat na dan namerava počivati po 20 minut, a ne ve, ali mu bosta to dopuščala vreme in tudi turbulenca. Letalo ima virtualnega kopilota, nekakšno stabilizacijsko orodje: oglasil se bo kot alarm, da ga bo prebudil, če bi se z letalom zgodilo kaj nenačrtovanega.

Pilotska kabina je premajhna, da bi v njej lahko stal, se pa lahko stol spusti v ležeč položaj, da bo lahko ležal in izvajal jogo. Na dolgem potovanju si bo pomagal s tehnikami dihanja in meditacijo. Ko leti, se osredotoča na svoje počutje, pravi, pa tudi razmere v zraku, tako da potovanje ni samo raziskovanje, kako prečkati Tihi ocean samo z uporabo sončne energije. »Nič te ne preganja, v tem letalu lahko zares doživiš sedanjost. Gre skoraj za notranje potovanje, ne le raziskovanje Pacifika, temveč tudi samega sebe.«

Po pristanku na Havajih bo letalo obiskalo Phoenix in New York, potem preletelo Atlantik, nato načrtujejo tudi postanek v južni Evropi ali severni Afriki.

Deli s prijatelji